• Team van de Maand: S.V. Marken MO20-1

In de serie 'Team van de Maand' van Sportvereniging Marken deze maand de MO20-1. Dit team bestaat uit 15 enthousiaste en sportieve meiden variƫrend in de leeftijd 17-19 jaar. De begeleiding is in handen van trainer Leon Schipper, trainer/coach Pieter de Groot en leider Albert van Veen.

Een groot deel van dit team speelt al bijna tien jaar met elkaar samen. De inspiratie hiervoor werd opgedaan door een bezoek van voormalige Ajax-speelsters en tevens Oranje Leeuwinnen Kelly Zeeman en Daphne Koster aan basisschool de Rietlanden in 2013.

Onder leiding van de huidige hoofdtrainer, Pieter de Groot, is begin 2014 de kern van dit elftal begonnen met voetballen. Op 23 augustus 2014 werd, als meisjes ME1, de eerste officiƫle wedstrijd gespeeld. In daaropvolgende jaren breidde de selectie en begeleiding uit tot de huidige selectie. Dit als gevolg van transfers, zowel binnen de vereniging als naar een vereniging uit Amsterdam.

Na meerdere tweede plaatsen werd in december 2019 het felbegeerde kampioenschap behaald, afgesloten met allerhoogst haalbare voor iedere voetballer op Marken: een rit op ā€œde karā€ door Marken.

Het afgelopen najaar werden goede resultaten in de hoofdklasse behaald. Dit leidde tot plaatsing naar landelijk divisievoetbal in de derde fase van de competitie. Het is in de historie van Sportvereniging Marken niet eerder voorgekomen dat een jeugdteam uit is gekomen in een divisie, tot op heden was het altijd een klasse waarin werd gevoetbald, op welk niveau dan ook. De kerst op de taart was het winnen van het landelijke divisie toernooi bij v.v. Sparta Nijkerk.

Momenteel speelt dit team in de Hoofdklasse A Meiden onder 20 in de tweede fase van de competitie. In een relatief zware indeling, waaronder de MO20 van AZ Alkmaar, zijn alle verenigingen aan elkaar gewaagd. In de laatste speelronde wordt pas beslist wie naar de divisie promoveert. Afgelopen zaterdag 2 december werd een knappe 2-0 overwinning tegen geduchte tegenstander Always Forward MO20-1 uit Hoorn behaald.

Onderstaand impressie foto's van de thuiswedstrijd van 2 december 2023, S.V. Marken MO20-1 tegen Always Forward MO20-1.

Het 'Team van de Maand' van Sportvereniging Marken is een serie over de jeugdteams van Sportvereniging Marken.

Aan het begin van een elke maand wordt een jeugdteam in het zonnetje gezet.