• SV Marken zet goede lijn door in Haarlem

Na een korte speech van de "stadionspeaker" i.v.m. het overlijden van een vrijwilliger van EDO en een minuut stilte werd er om 10 over half drie afgetrapt. Marken hopelijk weer met beide benen op de grond na de grote overwinning van vorige week inclusief het behalen van de tweede periode moest er vandaag aangetreden worden tegen het door de wol geverfde EDO. Bij Marken was de basis op drie posities gewijzigd ten opzichte van de basis waarin de afgelopen weken werd gespeeld. De eerste goede mogelijkheid was voor Marken in de 5de minuut met een schot van de zijkant door Jeffrey Veerman. De thuisploeg kreeg daarna in de 10de en 13de minuut twee uitstekende mogelijkheden om de score te openen. Maar het was toch Marken die in de 14de minuut op voorsprong kwam, uit een assist van Melvin de Groot schoot Jeffrey Veerman de bal diagonaal tegen de touwen 0-1 voor. De wedstrijd ging redelijk gelijk op waarbij de thuisploeg toch iets dreigender was. In de 16de minuut werd een speler van EDO met direct rood van het veld gestuurd, overtreding van achteren. Op zich lijkt dit "positief" en kreeg Marken een minuut of vijf later een goede mogelijkheid, maar het was EDO die in de 25ste minuut de stand gelijk trok. Balverlies op het middenveld werd genadeloos afgestraft en de 1-1 was een feit oor Dion Esajas. Marken creëerde na deze tegenvaller een aantal doelpogingen op rij maar zonder resultaat. Marken ging steeds moeizamer voetballen en EDO zette een tandje bij en werd steeds dreigender, van het met een man minder spelen was in het veld niets te zien. Net na een halfuur spelen de tweede tegenvaller voor Marken toen keeper Yort Willems geblesseerd het veld moest verlaten en vervangen werd door Peter Visser, die het overigens prima zou doen. Het laatste gedeelte van het eerste bedrijf gebeurde er eigenlijk weinig binnen de lijnen en zo gingen we na drie minuten blessuretijd met een 1-1 stand aan de thee.
    Na de thee bleef de matig spelende Sebastiaan Peereboom achter in de kleedkamer en werd vervangen door   Samir Moustafa. Na ruim tien minuten spelen de eerste doelpoging in het tweede bedrijf van beide ploegen, de mee opgenomen Dominic Zeeman schoot met de nodige dreiging op het doel. Twee minuutjes later kreeg Tijs Klaver op de doellijn staande de bal niet voldoende onder controle om te kunnen scoren. Na ruim een uur           spelen werd eerst Youran diep gestuurd door Kevin een uitbraak van EDO weer door balverlies op het middenveld. Marken speelde te matig om de wedstrijd tegen 10 man naar zich toe te trekken. In de 67ste de tweede wissel wegens een blessure, nu moest Stephan Plat vervangen worden door Michiel Appel, en moest de opstelling ook iets worden aangepast. Direct na deze noodgedwongen wissel schoot Kevin uit vrije positie over het vijandelijke doel. Marken probeerde het wel om druk naar voren te zetten maar echt lukken deed dat vooralsnog niet. Toch kreeg Marken in het laatste kwartier diverse mogelijkheden om de drie punten binnen te slepen.   In de 76ste minuut een bal bijna in eigen doel van EDO en direct daarna kon een afstandsschot van Ramon Visser maar net over worden getikt. Een minuutje later probeerde Jeffrey Veenman met een afstandsschot de ver voor zijn doel staande keeper te verrassen. De grootste kans was voor Youran Burggraaf in de 84ste minuut toen hij vrij voor de keeper in zijn handen schoot. Maar twee minuten later was het EDO die bijna de overwinning binnen sleepte toen zij alleen op de keeper van Marken afgingen. Een minuut voor het einde van de officiële speeltijd ging de bal op de stip bij EDO na een overtreding, duwen in de rug. Dit buitenkansje werd door onze vaste penaltykiller Kevin Giele wederom benut en de 1-2 was een feit. Mede waarschijnlijk door teleurstelling werd in de blessuretijd bij EDO de twee speler met rood van het veld gestuurd, aanmerkingen op de leiding wat de tweede gele kaart opleverde. Na vijf minuten blessuretijd, veel oponthoud wegens een blessure, floot de voor ons onbekende goed leidende scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Marken blijft het goed doen en met 13 punten uit 5 wedstrijden in 2017 kijken we stiekem naar boven !!!! Zeker als kampioenskandidaten wekelijks punten morsen. Daarin tegen gaan andere kandidaten steeds beter draaien maar tegen een aantal moet Marken nog spelen. Met een periode op zak is het seizoen al min of meer geslaagd maar nu nog mede bepalend kunnen zijn voor welke ploeg kampioen wordt maakt het nog extra leuk.
    met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr