• SV Marken verslaat Zouaven

Door het (grote) verlies bij Monnickendam vorige week en de winst van Zouaven bij Assendelft was Marken al uitgeschakeld voor de beker voordat deze wedstrijd begon. Deze wedstrijd kon dus gezien worden als "generale" repetitie voor de start van de competitie, volgende week uit tegen Zwaluwen’30. Het basiselftal dat vandaag aan de wedstrijd begon zou dus in grote lijnen het team voor volgende week kunnen zijn. De thuisploeg startte fel en goed aan de wedstrijd met in de 7de minuut al een schot van Jeffrey Veerman in de korte hoek. Een minuut later stond de 1-0 op het scorebord, een diagonaal schot van Veerman werd door Dominic Zeeman bijna binnen gewerkt en uiteindelijk schoot Thierry Schilder de rebound tegen de touwen. Na een kwartiertje spelen werd de marge bijna verdubbeld maar de prima voorzet van Leon Schipper vanaf de rechterkant kon Veerman net niet afronden. De wedstrijd ging redelijk gelijk op zonder dat de redelijk voetballende ploeg Zouaven kansen of mogelijkheden creëerde. Halverwege het eerste bedrijf een diagonaal schot van Zeeman uit een assist van Schilder, maar zonder resultaat. Paar minuten later weer een prima aanval opgezet door Veerman die Schilder net niet binnen kon tikken. Ook Schipper probeerde het met een afstandsschot die ver over ging. Een minuut of vijf voor de rust werd Veerman door Schipper de diepte ingestuurd en de verdedigers eruit liet maar niet tot scoren kwam. Rond de 42ste minuut was de eerste dreiging van de gasten met een kopbal op het doel van Marken. In de laatste minuut was het prijsschieten voor Marken door verschillende spelers maar gescoord werd er niet. Zouaven was nog even dreigend in de blessuretijd toen uit een van de weinige corners over het doel werd gekopt. De gasten waren voetballend, alles over de linkerkant, best wel redelijk maar tot uitgespeelde kansen of mogelijkheden kwam het vrijwel niet. Marken probeerde het meer met diagonale lange ballen en een steeds wisselend trio aanvallers voorin. Ondanks het aantal goede mogelijkheden bleef de ruststand op 1-0 steken.
    Beide ploegen kwamen ongewijzigd in het veld maar met een feller en aanvallend spelend Zouaven. De eerste mogelijkheid was dan ook voor de gasten met dreiging op de goal van Marken en in de 53ste minuut een vrijetrap vanaf zo’n twintig meter op de buitenkant van de paal. Marken zette daar een omhaal en een afstandsschot van Veerman tegenover die net niet over de ver voor zijn doel staande keeper heen ging. Rond de 64ste minuut kon Ramon Visser de bal net op de lijn keren uit balverlies op het middenveld. Direct daarna nog een mogelijkheid voor Zouaven mede omdat zij veel meer druk naar voren zetten dan Marken. Ook Marken kreeg een prima scoringskans toen Schipper bij de tweede paal net tekort kwam uit een voorzet van Schilder. In de 75ste minuut kwamen de gasten terecht, Marken speelde toch wat minder dan voor de thee, op 1-1 met een diagonaal schot van dichtbij in de kruising door Jens Bakker. In de slotfase kregen beide partijen mogelijkheden om de winst nog naar zich toe te trekken. Maar in de tweede minuut van de blessuretijd viel het kwartje de kant van Marken op. Een voorzet vanaf de rechterkant door Schipper werd door de ingevallen Tijs Klaver snoeihard tegen de touwen gekopt 2-1. Na vijf minuten blessuretijd floot de uitstekend fluitende scheidsrechter voor het einde. Ondanks het vele gemekker, aanmerkingen op bijna alle beslissingen, van beide ploegen heeft hij toch maar één gele kaart (Zouaven) gegeven en de rest afgedaan met vermaningen. Voor Marken zit het beker toernooi er nu op, gelukkig niet helemaal zonder punten, en zou Monnickendam ook doorgaan op basis van het doelgemiddelde, hoewel hun gestaakte wedstrijd nog wel uitgespeeld moet worden. Volgende week de eerste competitie wedstrijd uit tegen Zwaluwen’30, aanvang 14,30 uur.
    Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr