• SV Marken verliest eerste twee bekerduels, maar is nog niet uitgeschakeld

Dinsdagavond 3 september 2019, de eerste officiƫle wedstrijd van het seizoen 2019-2020 uit voor de beker tegen Zaanlandia zondag eersteklasser. Bij SV Marken ontbrak een aantal spelers vanwege diverse redenen. De wedstrijd begon behoudend maar al snel bleek de thuisclub de bovenliggende partij die met snelle en diepe aanvallen regelmatig dreigend voor de goal van doelman Jeffrey Koreman verschenen. SV Marken kwam hierdoor er maar moeizaam uit en halverwege het eerste bedrijf de eerste aanval met een schotje van Rene Commandeur. Rond het half uur spelen werd Luke de Waart de diepte ingestuurd maar schoot recht op de keeper af. Het tempo van de wedstrijd was in deze fase redelijk hoog al zakte hierna Zaanlandia iets terug. In de 37ste minuut kreeg de thuisclub een ideale mogelijkheid de score te openen maar het afstandsschot ging naast het lege doel. Vijf minuten later kwamen zij wel, volledig terecht, op een 1-0 voorsprong. Een snelle uitbraak over de rechterkant werd in eerste instantie gestopt door Jeffrey Koreman maar de rebound werd tegen de touwen geschoten. Direct hierna nog een mogelijkheid voor Marken met schot in het zijnet maar de ruststand bleef 1-0.
    SV Marken kwam ongewijzigd uit de kleedkamer en veranderde aan het speelbeeld niets, het was Zaanlandia die in de beginfase alweer twee goede mogelijkheden creĆ«erde.  Na een kwartier spelen kwam Melvin Uithuisje in het veld voor Michiel Appel. Na elk een mogelijkheid over en weer kwam Zaanlandia in 64
    ste minuut op een 2-0 voorsprong met een afstandsschot in de kruising. Zaanlandia bleef de betere ploeg al kwam Marken iets meer aan voetballen toe. Dit resulteerde een kwartier voor tijd in de aansluitingsgoal. Een overtreding op Ramon Veerman werd bestraft met een penalty die hij zelf nam en feilloos binnen schoot 2-1. Rond de 80ste minuut kwam de herstellende Tijs Klaver binnen de lijnen voor Cornelis Vlasbloem om wat speelminuten in de benen te krijgen. Tien minuten voor het einde van de officiƫle speeltijd was Marken zeer dichtbij de gelijkmaker maar het schot werd op de lijn gekeerd. Hiermee leek de wedstrijd in een terechte overwinning van 2-1 voor Zaanlandia te eindigen, maar de thuisploeg scoorde nog in de 90ste minuut 3-1 die vanaf rechts werd ingeschoten waarbij de verdediging niet adequaat ingreep. Nog in de allerlaatste minuut mocht Maurice Gerritsen nog invallen voor Luke de Waart. Na twee minuten blessuretijd floot scheidsrechter Robert Westland voor het einde van de wedstrijd. Al met al een redelijke wedstrijd waarin eersteklasser Zaanlandia duidelijk de betere partij was dan tweedeklasser SV Marken.
    Zaterdag a.s. de tweede wedstrijd in de poule van het bekertoernooi thuis tegen de ā€burenā€ Monnickendam, aanvang 14.30 uur.

Afgelopen dinsdagavond stond de eerste bekerwedstrijd op het programma, uit tegen Zaanlandia, die uiteindelijk met 3-1 werd verloren. Dus vandaag moest er thuis minimaal gewonnen worden in de tweede bekerwedstrijd thuis tegen Monnickendam om niet vroegtijdig uitgeschakeld te worden. Dit was op voorhand geen eenvoudige klus maar ook zeker niet onmogelijk. SV Marken startte moeizaam en kwam al snel op achterstand. In de 5de minuut tikte Tom Pruim van dichtbij de 0-1 binnen waarbij matig werd verdedigd. De gasten bleven vervolgens aandringen en Marken kon maar niet hier onderuit komen. Rond de 25ste minuut waren zij tot twee keer toe zeer dichtbij een tweede goal maar dat lukte niet mede door goed keeperswerk van Jeffrey Koreman. Nog net binnen het half uur spelen werd de geblesseerde Stephan Plat, was zwaar belaagd, vervangen door Erik Teerhuis. Hierna leek de wedstrijd iets te kantelen in het voordeel van SV Marken en kreeg SV Marken een aantal goede mogelijkheden op rij om minimaal de stand gelijk te trekken. Maar het eerste bedrijf zou een geheel ander en onverwacht slot krijgen. In de 43ste minuut kwam Monnickendam op een 0-2 voorsprong met een snelle uitbraak over de rechterkant die simpel door Jeffrey Gits werd binnen getikt. Nog in dezelfde minuut stond de 0-3 op het scorebord door balverlies van Roy Honingh die door Schaaf genadeloos werd afgestraft. Juist op het moment dat Marken in een goede (slot) fase zat werd de wedstrijd in de laatste minuten zo goed als zeker beslist. SV Marken zou dit ook niet meer te boven komen.

Na de thee bleef Tijs Klaver achter in de kleedkamer en werd vervangen door Arno Boes. Monnickendam koos al snel weer de aanval en Marken kwam niet aan voetballen toe en er lukte ook bijna niets en kwam zeker het eerste kwartier niet in het spel voor. Na ruim een uur spelen werd Cornelis Vlasbloem in het veld gebracht voor Sebastiaan Peereboom en leek Marken meer grip op het spel te krijgen. SV Marken creĆ«erde hierna binnen 10 minuten spelen een aantal zeer goede mogelijkheden, inclusief een bal op de lat, om iets aan de score te doen. Daarna bloedde de wedstrijd een beetje dood ook omdat Monnickendam niet zo nodig meer hoefde. Het slotakkoord was voor SV Marken, uit een prima aanval met een pass van Luke de Waart op Arno Boes die rakelings naast schot.  Al met al een teleurstellende voetbalmiddag die in feite twee minuten voor de rust binnen een minuut onnodig werd beslist terwijl er toch in fases meer had ingezeten. SV Marken  heeft, door de nederlaag van Zaanlandia bij SC SpiritĀ“30 nog een kleine kans op doorbereken. Hiervoor moet Monnickendam van Zaanlandia winnen en SV Marken zelf ruim van SC SpiritĀ“30. Komende zaterdag speelt SV Marken om 17:00 uur (!) thuis tegen SC Spirit’30. Op 21 september a.s. start de competitie met de uitwedstrijd tegen ASV Arsenal, aanvang 14.30 uur.

Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr