• SV Marken O23 zet goede reeks voort in 2022

Op zaterdag 29 januari 2022 stond de eerste wedstrijd van het voorjaarsseizoen op het programma voor SV Marken O23. Nadat het team in de najaar reeks met vlag en wimpel kampioen is geworden is de verwachting dat de nieuwe competitie beduidend sterkere tegenstanders zal opleveren.

Om 12.15 uur klonk het startschot van leidsman Jaap Schipper. De eerste negentig seconden waren volledig voor opponent Foresters; de Markers wisten de bal slechts één maal te toucheren. Nadat de bal voor de eerste keer was veroverd ging het snel. Een omschakelmoment om van te likkebaarden volgde. Een weergaloze combinatie dwars door het midden, opgezet door aanvoerder Job en keurig in de loop meegegeven door Gido op Bart, leverde de eerste kans op. Bart aarzelde geen moment en schoot de 1-0 binnen.

Foresters gaf na de openingsscore van SV Marken aanvankelijk nog niet op; het spel ging over en weer en leverde voor beide teams enkele kleine mogelijkheden op. In de twaalfde minuut werd een korte corner genomen door Bart op Jiddo waarna Bart de bal terugontving. Een voorzet volgde, Gido verlengde de bal met het hoofd waarna Job de 2-0 binnenkopte.

Nog geen vijf minuten later volgde de 3-0. Een vrije trap van Bas werd hard het zestienmetergebied binnengeslingerd. De kans die volgde was voor Rens. De keeper pareerde de bal nog even. Uit de scrimmage wist Job de bal alsnog tegen het net te krijgen.

Na de 3-0 kreeg Foresters geen grip meer op de wedstrijd. SV Marken kreeg nog een aantal grote kansen om de score verder uit te breiden. De ruststand bleek echter na die zeventiende minuut reeds bereikt.

Ook in de tweede helft bleek het wedstrijdbeeld onveranderd. Een sterk SV Marken en een tegenstander die geen vuist meer kon maken. Het schot van Mervyn in de derde minuut na rust werd door de keeper niet goed verwerkt; de oplettende Job tekende met zijn derde goal voor de 4-0.

Na twintig minuten produceerde SV Marken O23 een vloeiende aanval. Wederom ging de keeper niet geheel vrijuit bij de voorzet die volgde. De bal kwam via de keeper bij Gido die het overzicht bewaarde en de bal voorts beheerst langs de keeper de vijfde treffer binnenschoof.

Er volgden vijf slordige minuten. Een tijdstraf van evenzoveel minuten leek aanleiding voor deze fase. Uit een corner en een penalty werd de stand uit het niets naar 5-2 getild. Op het moment dat de tijdstraf teneinde was scoorde Bart de 6-2 na een assist van Gido. De dertigste minuut was voor Niels een onvergetelijke. De lange pass van Mervyn eindigde bij Niels die de bal met een onvervalste volley de bal in de bovenhoek deed belanden: 7-2. Een heerlijke goal.

Een afstandsschot van vijfentwintig meter, duidelijk gedragen door de harde wind, bleek voor keeper Steffan onhoudbaar; de stand werd 7-3. Aan de andere kant werd een vrije trap door Niels subtiel over de muur gelift en belandde op de bovenkant van de lat.

In de veertigste minuut benutte Job nog een penalty. Door een op het oog zware blessure van een tegenstander die met de brancard van het veld moest worden gedragen werd besloten om de resterende vijf minuten niet meer uit te spelen. De eindstand van 8-3 was dik verdiend; inzet, teamgeest en spelbeleving waren oké;  het spel was bij vlagen oogstrelend. Uiteraard moeten de slordige fases successievelijk steeds minder worden. Al met al gaan we met vertrouwen de komende maanden tegemoet.