• SV Marken 1 verliest bij Zwaluwen'30

Na vier seizoenen tweede klasse, van gedegradeerd tot promotie in de nacompetitie onder leiding van Martin Boes, werd er vandaag afgetrapt in de eerste wedstrijd in de eerste klasse. De tegenstander was een oude bekende uit het seizoen 2012-2013: Zwaluwen’30 waar Marken in dat seizoen de uitwedstrijd won met 0-2.
    Onder leiding van een geheel neutraal trio werd er om vijf minuten over half drie afgetrapt en begon voor Marken een nieuw "avontuur" in de eerste klasse. Het is toch weer afwachten waar het team na zes wedstrijden in de voorbereiding toe in staat is. De trainer had gekozen voor het vaste centrale verdedigingsduo uit het vorige seizoen, Stephan Plat en Ramon Visser, en voor de rest bestond de selectie uit spelers waarmee de laatste wedstrijden zijn gespeeld. De eerste dreiging was al in de derde minuut van de thuisploeg toen een kopbal in de uiterste hoek er maar net kon worden uitgetikt door doelman Yort Willems. Bij de volgende aanval van Zwaluwen’30, een paar minuten later, raakte Willems geblesseerd en bleef daarbij op de grond liggen. De aanval ging echter gewoon door omdat de scheidsrechter het spel niet stillegde waarna de bal in het lege doel werd geschoten 1-0 door Frank Abbring. Na een paar minuten blessure behandeling probeerde Willems het weer maar het zag er niet goed uit. In de vijftiende minuut moest Willems het toch opgegeven en werd vervangen door rechtsback Dominic Zeeman, bij gebrek aan een reservekeeper. Jan Pieter van der Vis nam zijn positie in de verdediging over. Door dit "bijzondere" voorval was iedereen een beetje van slag en gevoetbald werd er vrijwel niet meer, ook de scheidsrechter was de klust kwijt en "trakteerde" de thuisploeg op 4 gele kaarten in het eerste bedrijf. Marken knokte voor wat het waard was en dat resulteerde in de een goede mogelijkheid voor Jeffrey Veerman. In de 43ste minuut, inclusief de blessuretijd, kwam Marken op gelijke hoogte. Een stevige overtreding op Kevin Giele, hij moest hierdoor het veld verlaten en weer veel oponthoud, resulteerde in een penalty. Thierry Schilder nam dit klusje voor zijn rekening en schoot feilloos de 1-1 binnen. Een paar minuten later stond zelfs de 1-2 op het scorebord (dat het trouwens niet deed) door een geplaatst schot van Veerman in de uiterste hoek. In de blessuretijd kreeg Leon Schipper een zeer goede mogelijkheid van dichtbij en kon Youran Burggraaf, ingevallen voor Giele, op de lijn staande niet afronden. Diezelfde Burggraaf werd nogmaals in een scoringspositie gezet uit een prima voorzet van Veerman. Al met al een zeer rommelige wedstrijd waarin Marken veel strijd aan de dag legde, met veel oponthoud en de scheidsrechter uiteindelijk "maar" zeven minuten blessuretijd bijtrok. Marken was al wel twee spelers kwijt door blessures maar ging met een 1-2 voorsprong aan de thee.
    Marken kwam uiteraard met dezelfde spelers het veld in waar het mee was gestopt voor de thee en bij de thuisploeg werd één wissel ingebracht. Zwaluwen’30 kwam sterk uit de kleedkamer om de opgelopen schade goed te maken en kreeg al snel een goede mogelijkheid. Ook Marken was in deze beginfase zeer dreigend met een afstandsschot dat geblokt werd. Vervolgens was het weer de beurt aan de thuisploeg met een vrije trap vanaf pakweg 25 meter die geblokt werd. Een kwartier na rust werd de stand toch gelijk, 2-2, door een makkelijk gegeven penalty na vermeend hands binnen de zestien. Invaller-keeper Zeeman was kansloos op de inzet van Ivo Rottiné. De wedstrijd verliep in een hoog tempo waar met name Marken veel energie in stopte. Halverwege het tweede bedrijf kwam Marken goed weg met een schot op de buitenkant paal van Zwaluwen’30. In de 72ste minuut moest Marken met 10 man verder omdat Calvin de Boer tegen zijn tweede gele kaart was aangelopen. Hierdoor kreeg de thuisploeg een veldoverwicht en zette meer druk naar voren. Dit resulteerde een aantal minuten later in een prachtige aanval over de linkerkant van Zwaluwen’30 waaruit de 3-2 werd binnen geschoten door Stefan Schipper. Ondanks dat Marken met tien man speelde was dat in het veld niet te zien, Marken gooide veel strijd in de wedstrijd om alsnog een punt aan de wedstrijd over te houden. Marken was tien minuten voor tijd dicht bij de gelijkmaker toen een vrije trap, iets te zacht, maar net kon worden gekeerd. Ook Veerman was nog tot twee keer toe zeer dreigend met een diagonaal schot en een uitbraak. In de slotfase ook nog een uitstekende redding van Zeeman, met de voet, op een schot van dichtbij. In de blessuretijd, 94ste minuut, werd de stand toch nog 4-2 toen de moegestreden Thierry Schilder balverlies leed bij het uitverdedigen wat genadeloos werd afgestraft door opnieuw Schipper. Al met al een zeer rommelige wedstrijd, zeker de eerste helft, waarin Marken twee spelers kwijt raakte door blessures en een dubbele gele kaart wat volgende week een schorsing betekent (nieuwe regels). Marken had zich voor wat betreft werklust en inzet, zelfs de aanvallers liepen te verdedigen, zich van hun goede kant laten zien. Maar de kennismaking met de eerste klas was toch iets anders voorgesteld.
    Met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr