• Stand van zaken met betrekking tot voetballen

Maandagavond 8 maart j.l. zijn tijdens de persconferentie weinig nieuwe maatregelen dan wel versoepelingen bekend gemaakt, met als gevolg dat het voortzetten van de competitie voor Zaalvoetbal A-categorie helaas niet meer mogelijk is. Zij stromen door naar de KNVB Regiocup. We hopen uiteraard dat de KNVB Regiocup zo snel mogelijk gestart kan worden. Alle voorbereidingen zijn hiervoor bij de KNVB getroffen, dus zodra de maatregelen het toelaten, gaat de KNVB Regiocup van start.

Zaalvoetbal A categorie
    Nu de maatregelen niet meer toestaan dat deze competitie uitgespeeld wordt, zal er geen promotie/degradatie plaatsvinden en het kampioenschap van Nederland zal niet worden gespeeld. Voor het ticket dat recht geeft op deelname aan de UEFA Champions League Futsal is na overleg met de UEFA de volgende route vastgesteld:

• Indien mogelijk zal een play-off worden georganiseerd tussen 8 teams van de eredivisie. Uitgangspunt hiervoor is de ranking op basis van Coëfficiënten (publicatie juni 2020) en dat deze uiterlijk 20 juni moet zijn afgerond.
    • Indien het niet mogelijk is om op sportieve gronden deze plek toe te wijzen zal het bestuur amateurvoetbal deze plek toewijzen aan het hoogst geklasseerde team in de ranking per 1 juli 2020, te weten zvv Hovocubo.

Resterende competities
    Zoals in de routekaart is aangegeven is er voor de jeugdcompetities in de categorie A en de onder 23 competities nog wel een mogelijkheid om de competitie uit te spelen. Zij zijn reeds zonder beperkingen aan het trainen. We hopen dat tijdens de volgende persconferentie op 23 maart versoepelingen worden aangekondigd (per 30 maart), zodat het spelen van wedstrijden mogelijk zal zijn en de competitie hervat wordt. Indien dit niet mogelijk is, zullen deze competities ook doorstromen naar de KNVB Regiocup.

Vanaf 27 jaar trainen met vier
    Vanaf 16 maart mogen volwassenen van 27 jaar en ouder buiten op sportaccommodaties met maximaal 4 mensen sporten, dat geldt dus ook voor voetbal. Voorwaarden is dat de spelers 1,5 meter afstand houden. Op knvb.nl/rinus vind je extra informatie en voorbeeldtrainingen. Voor de leden tot en met 26 jaar was sporten bij sportaccommodaties al toegestaan, in teamverband, zonder 1,5 meter afstand te houden, dat blijft overeind.

KNVB Regiocup
    Alle teams worden op voorhand in gedeeld voor de KNVB Regiocup. Dus je bent als club automatisch ingeschreven. Je hoeft hiervoor niets te doen. Mocht jouw vereniging of een team niet willen/kunnen deelnemen, dan bestaat er uiteraard de mogelijkheid om teams uit te schrijven voor deelname.

Om voorbereid te zijn op het uitblijven van versoepelingen voor de jeugdcompetities in de A-categorie en de O23 competities, deelt de KNVB deze teams ook alvast automatisch in voor de KNVB Regiocup. Indien het hervatten van de competitie dus niet mogelijk is, zijn zij ook opgenomen in de KNVB Regiocup.

Meer informatie over de KNVB Regiocup? Kijk op www.knvb.nl/regiocup