• Onnodige nederlaag SV Marken 1 bij HBOK

Bij Marken ontbraken Kevin Giele (blessure) en Eik Teerhuis in deze in ere herstelde streekderby tegen HBOK uit Zunderdorp. Vanaf de eerste balomwenteling was al snel duidelijk dat beide ploegen voor de winst gingen op deze mooie laatste zaterdag in oktober. In de 6de minuut kwam Jeffrey maar net iets te kort op een prima pass van Ramon en een paar minuten later was HBOK bijna door de verdediging van Marken. Marken bleef druk zetten met een voorzet/schot van Arno die tot corner werd getikt en een prima aanval over diverse schuiven die maar net niet tot resultaat leiden. Marken was goed gestart aan deze partij waarin ook de thuisploeg af en toe zeer dreigend was maar zonder echt gevaarlijk te zijn. De zeer aantrekkelijk wedstrijd golfde over en weer in een gelijk opgaande sportieve strijd. Net na het halfuur spelen was Marken het dichtst bij de openingsgoal toen een (te) zachte inzet van Arno van de lijn werd gehaald. Door het opdringerige Marken loerde de thuisploeg op de counter en dat gaf bijna succes rond de 36ste minuut. Eerst een schot van dichtbij op het het been van Yort en direct daarna kwam Marken tot twee keer goed weg met hachelijke momenten voor de goal. In de slotfase van het eerste bedrijf was Marken nog een aantal keren dichtbij de openingsgoal met Jeffrey schot net over, een prima aanval over meerdere schuiven en een schot van dichtbij door Arno. Al met al een prima eerste helft van Marken met vaak goed combinatie voetbal en de iets bovenliggende partij maar zonder een (verdiende) goal. Na 3 minuten blessuretijd floot de scheidsrechter voor de verdiende thee en konden beide ploegen zich op gaan maken voor het tweede bedrijf want de wedstrijd was nog lang niet gespeeld.
    Na de thee was Stephan Plat (geblesseerd) achter gebleven in de kleedkamer en werd vervangen door Dominic Zeeman. Dominic ging op de backpositie spelen waardoor Jan Pieter naar het centrum werd verplaatst. De eerste mogelijkheid was weliswaar voor Marken, stiffie Jeffrey, maar HBOK kwam beter uit de startblokken. Marken werd in het eerste kwartiertje zelfs ligt onder druk gezet en waarbij een aantal uitstekende mogelijkheden door HBOK niet benut werden. Pas na een kwartier kwam Marken weer beter in het spel en kreeg een paar goede mogelijkheden om te scoren, schot Jeffrey van dichtbij en een schot uit een afgeslagen corner van Ramon. HBOK beantwoorde deze dreiging met een schot in het zijnet uit een corner. Nadat eerst nog een lobje van Jeffrey, assist Samir, maar net over de goal was gegaan kwam HBOK in de 67 minuut toch wat verrassend op voorsprong. Een voorzet vanaf de linkerkant van Marken werd zeer matig verdedigd en uiteindelijk simpel binnen getikt en de 1-0 stond op het scorebord. Een minuutje later na deze tegenvaller kopt Arno maar net naast. In de 25ste minuut leek de wedstrijd beslist te worden, overtreding binnen de zestien werd bestraft met een penalty, maar deze werd door Yort Willems gestopt, opluchting alom. Marken leek hier door gesterkt want de ene na de andere kans en/of mogelijkheid werd gecreëerd om de achterstand weg te werken. De uitstekend spelende Jeffrey werd meerdere keren in stelling gebracht, Ramon en Tijs waren dichtbij een doelpunt. Ruim tien minuten voor het einde onderbrak Ramon Visser een gevaarlijke uitbraak door de speler aan het shirt vast te houden, terecht gele kaart, maar een paar minuten later leed hij onnodig balverlies met het gevolg dat de 2-0 simpel kon worden binnengetikt. In de 82ste minuut bracht de trainer van Marken nog een dubbele wissel in, Rene en Guido voor Ramon (teleurgesteld) en Arno (geblesseerd), om er nog uit te slepen wat mogelijk was. Marken kreeg in de slotfase nog een aantal zeer goede mogelijkheden, schot op de lat !!, maar ook HBOK was nog dichtbij de bevrijdende goal, afstandsschot op een leeg doel omdat de keeper zeer ver uit de goal was gekomen. Pas ruim in de blessuretijd scoorde Marken de 2-1 met een schot uit de draai van Jeffrey Veerman. Zonder nog te laten aftrappen floot de scheidsrechter in de 93ste minuut voor het einde van deze zeer enerverende wedstrijd. Ondanks het uitstekende veldspel van Marken stond de ploeg toch teleurgesteld met lege handen. Diverse mogelijkheden zijn onbenut gelaten en de goals zijn (wederom) te makkelijk gevallen. Minimaal 1 punt en misschien wel 3 punten zijn deze middag verspeeld. Volgende week weer een thuiswedstrijd tegen allemaal oud-profs die bij EDO spelen.
    Met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr