• Marken na eerste zege van laatste plaats af

Na precies zes weken winterstop werd de competitie weer hervat met de uitwedstrijd tegen Westlandia in Naaldwijk, overigens "pas" de 12de wedstrijd van het totaal van 26 wedstrijden. In deze periode is er wel wat veranderd rondom het eerste team, door de slechte resultaten, slechts t twee punten, en de onrust is besloten om iemand anders voor de groep te zetten. Per 11 januari 2018 is de trainer van de B-selectie, Patrick Onsia, als interim trainer tot het einde van het seizoen aangesteld als hoofdtrainer van SV Marken. In aanloop naar de hervatting van de competitie zijn er de afgelopen twee weken drie oefenwedstrijden gespeeld tegen tweedeklassers waarvan er twee werden gewonnen en een verloren. Het uitgangspunt van de basisopstelling was ongeveer dezelfde maar de "poppetjes" waren iets anders ingevuld.
    Even na half drie werd afgetrapt nadat er eerst een minuut stilte was gehouden wegens een droevige gebeurtenis bij de thuisclub. Binnen één minuut spelen stond de wedstrijd op zijn kop, een diepe bal van Dominic Zeeman werd door Rick Boes van dichtbij diagonaal bij de eerste paal snoeihard binnen geschoten 0-1. De vreugde was maar kort want twee minuten later lag de 1-1 in het net, een makkelijk gegeven vrije trap door scheidsrechter van Waveren werd van net iets buiten het zestienmeter gebied door Jasper  van Dijk in de kruising geschoten. Rond de 10de minuut kwam Marken weer op voorsprong, een misverstand in de verdediging van Westlandia werd door Tijs Klaver met een lobje afgestraft 1-2, Twee minuten later was Tijs Klaver weer succesvol toen hij een vrije trap vanaf de linkerkant bij de tweede paal binnenkopte 1-3. In de 15de minuut de vijfde goal van de wedstrijd maar nu was het weer de beurt aan de thuisploeg, door matig verdedigen en balverlies werd op een simpel ogende wijze de 2-3 binnen geschoten door Yordi van Beek. Na deze periode van veel doelpunten ging de wedstrijd gelijk op maar zocht de thuisploeg steeds meer de aanval met druk naar voren, Marken liet dat door de speelwijze ook een beetje gebeuren. Door balverlies op het middenveld kwam er een voorzet vanaf de linkerkant die simpel kon worden binnen geschoten dor Rico Luijando in de 32ste minuut: 3-3. Een minuut later was Marken weer dichtbij een voorsprong toen Dominic Zeeman net naast kopte uit een vrije trap van Leon Schipper. Ook Westlandia was hierna weer direct dreigend maar ook zonder succes. In de slotfase van het eerste bedrijf bleef Marken prima overeind en probeerde met lange ballen en counters uit de verdediging te komen. Met een 3-3 stand op het scorebord en een spectaculaire eerste helft gingen beide ploegen na twee minuten blessuretijd aan de thee en kon het weinige publiek weer effe proberen warm te worden.
    Marken kwam na de thee ongewijzigd uit de kleedkamer en was in de tweede minuut direct alweer gevaarlijk met een vrije trap vanaf zestien meter van Kevin Giele die uit de kruising werd getikt. Twee minuten later was Westlandia dichtbij een voorsprong toen een afstandsschot vanaf 20 meter maar net naast het doel ging. Tien minuten na de thee werd een schot van Kevin Giele van de lijn gehaald en uit de tegen aanval was Westlandia weer dreigend. Toch was het Marken dat precies na een uur spelen op voorsprong kwam, uit een assist van Rick Boes schoot Kevin Giele de 3-4 tegen de touwen. Ook Westlandia was een minuutje later zeer dreigend en kwam Marken goed weg om de gelijkmaker te voorkomen. In de 65ste  minuut schoot Tijs Klaver zijn derde goal binnen, uit een rebound van een schot van Kevin Giele maakte hij de 3-5. De fase na de goal werd ontsierd door de vele, zes stuks totaal, gele kaarten die om verschillende redenen werden uitgedeeld mede omdat er steeds meer irritaties in het veld ontstond. Een minuut of zeven voor het verstrijken van de officiële speeltijd werd Kevin Giele de diepte ingestuurd en binnen het zestienmeter gebied onreglementair opgevangen door de keeper van Westlandia. Uiteraard een penalty en een rode kaart voor de keeper maar om onbekende reden ging de keeper niet van het veld! Leon Schipper na dit "klusje" voor zijn rekening en schoot onhoudbaar de 3-6 tegen de touwen en de buit leek binnen. In de 88ste minuut kwam Westlandia nog terug tot 4-6, kopbal uit een corner door opnieuw Luijando maar de eerste overwinning in dit seizoen van Marken kwam niet meer in gevaar. Doordat Vitesse Delft verloren had was Marken van de onderste plaats af. Een prima start van de ploeg met interim-trainer Patrick Onsia na de winterstop en proberen hier volgende week thuis tegen Zwaluwen’30 een vervolg aan te geven.
    Met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr