• Marken hard onderuit in Monnickendam

VV Monnickendam – SV Marken
    Vandaag stond de enige echte Waterlandse streekderby, voor de beker, op het programma, namelijk uit tegen het gepromoveerde VV Monnickendam.
    Bij Marken ontbrak Jeffrey Veerman en begonnen Ramon Visser, Tijs Klaver en Erik Teerhuis op de bank. Het is nog even zoeken wat de juiste opstelling bij Marken is na pas drie weken voorbereiding. De thuisploeg kwam flitsend uit de startblokken en binnen twee minuten spelen lag de 1-0 al in het net door toedoen van Tom Pruim. Na ruim tien minuten spelen een doelpoging van Kevin Giele en wat later een vrije kopkans voor SV Marken uit een voorzet van Rick Boes. Voor de rest waren er weinig acties voor de beide doelen te noteren. Rond de 25ste minuut was het feller spelende Monnickendam tot twee keer toe bij een doelpunt, eerst haalde Stephan Plat een bal van de lijn uit een corner en tikte doelman Yort Willems een afstandsschot over de lat. SV Marken speelde matig en was zeer onrustig aan de bal met weinig overtuiging. In de slotfase van het eerste bedrijf zette SV Marken iets meer druk naar voren zonder dat er uitgespeelde kansen uit werden gecreëerd. In de slotminuut leek Willems zich te blesseren bij het uitkomen maar dat viel gelukkig mee. Met een 1-0 achterstand voor Marken gingen beide ploegen aan de thee. Bij Marken kon men gaan bedenken hoe het beter zou moeten gaan.
    De trainer van Marken zag nog geen noodzaak om het team te wijzigen en stuurde de ploeg ongewijzigd het veld weer in. De thuisploeg kwam zeer gemotiveerd en fel uit de kleedkamer en kreeg binnen een aantal minuten spelen een paar goede mogelijkheden. Eerst een afstandsschot dat Willems eenvoudig kon stoppen, even later een snelle uitbraak die eindigde met een schot in het zijnet. In de zevende minuut na rust werd de marge verdubbeld. Een uitbraak over de rechterkant werd prima voorgezet en van dichtbij ingeschoten: 2-0. Opnieuw was Pruim de schutter. Direct hierna weer dreiging van Monnickendam maar zonder resultaat. De achterstand voor Marken was nog niet onoverkomelijk maar gezien het spelbeeld moest het vele meegereisde publiek voor het ergste vrezen. In de 55ste minuut de eerste dreiging van Marken met een schot(je) van Leon Schipper. Precies na een uur spelen greep de trainer van Marken in en bracht een dubbele wissel in, Ramon Visser en Tijs Klaver voor Rick Boes en Melvin de Groot, om (meer) grip te krijgen op het middenveld. Deze wijziging leek direct succesvol met een schot van Giele die tot corner werd getikt en een kopbal in het zijnet uit een voorzet vanaf de rechterkant. Halverwege het tweede bedrijf was het toch weer de beurt aan Monnickendam met twee zeer goede mogelijkheden om de wedstrijd in het slot te gooien. SV Marken leed in deze fase veel balverlies en kwam aan het opzetten van goed voetbal niet toe. In de 75ste minuut werd de wedstrijd beslist met een schot in de kruising van oud SV Marken speler Arno Boes 3-0. Direct hierna een diagonaal schot van Tijs Klaver op de bovenkant van de lat maar verder kwam Marken niet. Een kleine tien minuten voor het einde viel Michiel Appel geblesseerd uit, alle wissels waren gebruikt, en moest Marken met tien man verder. Vijf minuten later ging ook Thierry Schilder geblesseerd van het veld en stond Marken met negen man binnen de lijnen! In de 88ste minuut werd het zelfs nog 4-0 uit een zeer rommelige situatie waarbij de speaker het doelpunt aan twee spelers van Monnickendam toekende, maar het doelpunt moest op naam komen van Pruim, die hiermee zijn derde treffer aantekende. Uiteindelijk een zeer terechte uitslag voor een beter en feller spelend Monnickendam. Voor SV Marken is er nog veel werk aan de winkel om het juiste team samen te stellen voor de eerste competitiewedstrijd op zaterdag 23 september aanstaande bij Zwaluwen’30. Voor de beker is Marken uitgeschakeld omdat Zouaven van Assendelft won. Zaterdag 16 september wordt er uiteraard nog wel gespeeld worden tegen datzelfde De Zouaven. Let op, aanvang is pas om 17:00 uur!
    Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr