• Ledverlichting A-veld SV Marken

In het kader van de verduurzaming en energiebesparing bij SV Marken wordt de veldverlichting van het A-veld vervangen door LED.

Dit gebeurt door het bedrijf Oostendorp Nederland BV.

Ledverlichting geeft een besparing van ca 50% op de energiekosten en door langere levensduur een besparing op onderhoud.

De investering is mede mogelijk gemaakt door een subsidie (€ 10.000) van de provincie Noord-Holland.

In het kader van verduurzaming en energiebesparing heeft SV Marken de laatste jaren al diverse maatregelen genomen, dit mede in overleg met de Groene Club van de KNVB. Zo werden circa veertig Tl-armaturen vervangen door LED en ook de oude koelkasten werden vervangen door nieuwe energiezuinigere exemplaren. De verlichting van de kleedkamers is geregeld met behulp van sensoren, zodat die alleen brandt als er gebruik wordt gemaakt. Dus vergeten uit te zetten komt niet meer voor. Om de verspilling van water tegen te gaan zijn de douchekranen in de kleedkamers en de urinoirs en wasbakken bij de toiletten voorzien van sensoren.

Eerder werd al dubbel glas aangebracht in de kantine en 45 zonnepanelen geplaatst op een deel van het dak van de kantine (fase 1). Mogelijk kunnen nóg twee delen worden voorzien van zonnepanelen.

Verdere mogelijkheden worden nog onderzocht, zoals isolatie aan de binnenkant van het kantinedak.

Al deze investeringen zijn mede mogelijk gemaakt door:

Provincie Noord-Holland

BOSA-regeling van de Rijksoverheid (Besluit Onderhoud Sport Accommodaties)

SDW (Stichting Duurzaam Waterland)

Rabobank