• Effectiviteit Zwaluwen’30 Marken te machtig

Vandaag de laatste wedstrijd, nummer tien, voor de winterstop uit tegen Zwaluwen 30 uit Hoorn. Marken kende een valse start, binnen een minuut spelen lag de 1-0 al in het net. Een vrije trap recht voor het doel vanaf zo’n 25 meter door Diovaris Balentina ging in de verre hoek waarbij de keeper van Marken er niet goed uitzag. Ondanks deze vroege teleurstelling was Marken zeker niet van slag en pakte de wedstrijd weer snel goed op. De wedstrijd verliep gelijk op zonder dat er mogelijkheden van beide kanten werd gecreëerd maar met te veel overtredingen. Pas in de 20ste minuut was de thuisploeg voor het eerst dreigend met een schot vanaf de rechterkant die Lloyd Dielingen uitstekend pareerde. Halverwege het eerste bedrijf moest Zwaluwen’30 al de eerste wisselspeler inbrengen wegens een blessure. De thuisploeg kwam geleidelijk aan steeds beter in de wedstrijd en mede daardoor koos Marken steeds vaker noodgedwongen voor de lange bal zonder doelpogingen te forceren. Rond het half uur spelen probeerde Arno Boes het met een schot van grote afstand maar zonder succes. Een minuut of tien voor de pauze wederom een vrije trap voor Zwaluwen 30 nu vanaf 20 meter die door Leon Schipper in de kruising werd geschoten 2-0. Marken was in deze fase wat onzuiver met de passes waardoor de thuisploeg steeds dreigender werd. Dat resulteerde eerst in een afstandsschot die werd overgetikt maar in de 43ste werd uit een scrimmage de 3-0 op het scorebord gezet door Samet Cetin. Al met al een redelijk eerste bedrijf waarbij Marken in de eerste fase goed partij gaf maar de thuisploeg geleidelijk aan de wedstrijd in de slotfase over nam wat resulteerde in een geflatteerde 3-0 achterstand.
    Marken kwam zoals verwacht ongewijzigd uit de kleedkamer en leek binnen tien minuten spelen weer in de wedstrijd te komen. Vasthouden binnen het zestienmetergebied werd bestraft met een penalty. Luke de Waart, die verder in de wedstrijd niet veel kon doen, nam deze uitgelezen mogelijkheid in de 8ste minuut voor zijn rekening om schoot onhoudbaar de bal tegen de touwen 3-1. Rond het kwartier spelen in het tweede bedrijf kwam Marken goed weg toen uit een corner de bal van de lijn werd gehaald. Marken werd steeds meer terug gedrongen op de eigen helft en kwam er bij vlagen heel moeizaam onderuit. Marken kreeg geen grip meer op de wedstrijd mede door het vele oponthoud en blessuregevallen waardoor de wedstrijd steeds rommeliger werd. Rond de 79ste minuut was er een doelpoging van Marken met een afstandsschot door Arno Boes die ver over de goal ging. Een paar minuten later was de thuisploeg zeer dreigend met een voorzet vanaf de rechterkant en vier spelers vrij voor de goal zonder dat iemand de bal kon raken. De laatste dreiging van Marken was in de 84ste minuut toen Jeffrey Schilder over de rechterkant de aanval zocht maar ook nu zonder succes. De slotfase was voor de thuisploeg met veel druk naar voren en met nog veel corners te nemen, negen in totaal, maar gescoord werd er niet meer. De uitslag zou misschien anders doen vermoeden maar Marken heeft zeker in de eerste helft goed partij gegeven, in de tweede helft was dat minder en ook omdat er veel energie in de wedstrijd was gestoken.
    Nu eerst winterstop en dan in januari weer met volle moed verder met nog veertien wedstrijden te spelen.

Volgende wedstrijd is na de winterstop op zaterdag 21 januari 2023 uit tegen Jong Holland aanvang 15.00 uur.

Met vriendelijke sportgroet, Aris Uithuisje sr.