• Eerste nederlaag in 2017 een feit

• Gelet op de resultaten in de afgelopen periode, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, zou Marken de favoriet voor deze middag moeten zijn. Maar er stond een streekderby op het programma tegen HBOK uit Zunderdorp. Bij Marken zou onder/overschatting een rol kunnen spelen en HBOK was naar het voormalige schiereiland gekomen met het mes tussen de tanden (sportief). Zij hadden tenslotte wel iets goed te maken gezien de resultaten na de winterstop. Vanaf de eerste balomwenteling was al duidelijk waar de gasten voor waren gekomen en dat was punten overhouden aan deze wedstrijd. In de eerste tien minuten spelen kregen zij al twee reële mogelijkheden om de score te openen. Marken startte zeer moeizaam en werd door de druk van HBOK op eigen helft vastgezet. De eerste doelpoging van Marken was na een kwartier spelen uit een schotje van Tijs Klaver. Rond de 20ste minuut leek Marken wat meer grip op de wedstrijd te krijgen maar het was HBOK die ternauwernood van een score kon worden afgehouden door een uitstekende redding van de keeper van Marken. Ook een scrimmage voor het doel van Marken in de 27ste minuut werd nog schadevrij overleefd. HBOK werd naarmate de wedstrijd verliep de steeds meer bovenliggende partij met veel druk naar voren waar de thuisploeg maar geen antwoord op kon vinden. In de 34ste minuut kwamen de gasten, toch nog verrassend, op een 0-1 voorsprong. Een vrije trap vanaf zo'n 20 meter van Kid Ronday ging dwars door de verdediging heen in de uiterste hoek. Nog geen man overboord natuurlijk en in de slotfase was Marken tot twee keer toe dicht bij de gelijkmaker. Eerste kopte Tijs net naast uit een vrijetrap van Ramon en in de slotminuut werd een vrijetrap van Ramon met moeite eruit getikt. Met een 0-1 stand op het scorebord gingen de ploegen aan de thee en kon de strategie voor de tweede helft worden besproken. Marken zou toch duidelijk uit een ander vaatje moeten tappen, veel balverlies en slechte passes, om het met snelle aanvallen en druk naar voren HBOK af te stoppen.
    Beide ploegen kwamen ongewijzigd uit de kleedkamers en binnen twee minuten spelen kreeg Marken een na later zou blijken onoverkomelijke dreun te verwerken. Een aanval over links HBOK kon wel heel simpel bij de eerste paal worden binnen getikt 0-2 door opnieuw Ronday. Bijna in dezelfde minuut bracht de wederom overijverige Jeffrey Veerman de marge weer terug tot 1 doelpunt. Een uitbraak ronde hij met een prima diagonaal schot uitstekend af 1-2. Deze opsteker was maar van korte duur want vier minuten later lag de 1-3 alweer in het net. Simpel ogend             werd de bal tegen de touwen geschoten, weer was Ronday de schutter. Twee minuten later, nog geen 10 minuten gespeeld in het tweede bedrijf, lag de 1-4 achter Peter Visser en was de wedstrijd in feite gespeeld. Een mislukte voorzet vanaf de zijkant over zo'n 40 meter afstand viel over de verbouwereerde Peter Visser in het doel. Net na een uur spelen bracht de trainer van Marken een drie dubbele wissel in het veld, met het risico dat een geblesseerde speler niet meer vervangen kon worden, om nog iets van deze wedstrijd proberen te maken. Helemaal lukken deed dat natuurlijk niet al kreeg Marken rond de 75ste minuut nog wel twee mogelijkheden iets aan de score te doen, maar HBOK bleef dreigend op het doel van Marken inclusief een uitstekende redding van Peter Visser. Vijf minuten voor het einde van de officiële speeltijd kreeg Marken eerst uit een scrimmage een aantal mogelijkheden en uiteindelijk gaf de ingevallen Rene het laatste tikje uit een bal op de lat van Tijs Klaver en stond de score op 2-4. Vanaf de aftrap maakte HBOK er met een snelle uitbraak weer 2-5 van, via de vierde goal van Ronday. Nu was het weer de beurt aan Marken die vanaf de aftrap de bal op de lat schoot. In de slotfase, laatste minuut, werd Klaver wegens een overtreding binnen de zestien met direct rood van het veld gestuurd. Gevolg een penalty die in eerste instantie werd gestopt maar de rebound werd binnengeschoten, 2-6 door Robin Schaaf. Dit was tevens de eindstand en Marken stond weer met beide benen op de grond en HBOK misschien uit de negatieve spiraal. Al met al een matige vertoning van Marken, maar die wedstrijden zitten er af en toe gewoon tussen, maar de rode kaart van Tijs inclusief de schorsing die hierop volgt is misschien nog wel het vervelendst. Volgende week gewoon weer verder!

Met vriendelijk sportgroet, Aris Uithuisje sr