• Tweede blijft in race voor promotie

SV Marken 2 heeft zaterdag met 2-0 gewonnen van kampioen FC Castricum 2 en na de overige wedstrijden van de één na laatste speelronde bleek dit resultaat voldoende om zich te verzekeren van de nacompetitie voor promotie naar de reserve 1e klasse. Dit komt omdat het tweede op de tweede of derde plaats in de eindstand zal eindigen en kampioen FC Castricum 2 en de hudige nummer drie Argon 3 al een periode hebben gewonnen.

Volgende week staat de laatste speelronde op het programma waarin bepaalt zal worden welke periode het tweede zal vertegenwoordigen. Even een uitleg en stand van zaken:

1e periode winnaar: FC Castricum 2
    2e periode winnaar: Argon 3
    3e periode winnaar: nog niet bekend

De actuele stand in de 3e periode (met dus nog één wedstrijd te spelen):

1 Argon 3 6 4 1 1 13 25 14 0
    2 Zandvoort 2 6 4 0 2 12 28 14 0
    3 Volendam (rkav) 4 6 4 0 2 12 16 13 0
    4 Marken 2 6 4 0 2 12 11 10 0
    5 Jong Holland 2 6 3 2 1 11 16 13 0
    6 VVC 2 6 3 1 2 10 27 14 0
    7 Castricum 2 6 3 1 2 10 13 10 0
    8 BOL 2 6 3 1 2 10 11 10 0

Omdat Argon 3 (2e periode) en FC Castricum 2 (1e periode) al een periode hebben gewonnen tellen deze niet meer mee in de stand van de daar op volgende periodes. Officieel is dus eigenlijk Zandvoort 2 de koploper.

Eindigt de periodekampioen van de eerste en/of de tweede periode (of het als zodanig aangemerkte team) ook in de derde periode bovenaan? Dan wordt het eerstvolgende team in de periodestand van de derde periode dat nog geen periodekampioen is (of als zodanig is aangemerkt) beschouwd als de vervangende periodekampioen.

Uit deze reserve 2e klasse A degraderen de nummers 11 en 12. HCSC 2 en HBOK 2 zijn na zaterdag de teams die deze twee plaatsen niet meer kunnen ontlopen, dus gedegradeerd. De nummer 10 moet nacompetitie spelen voor behoud. Op dit moment ziet de "race" om deze plek te ontlopen er zo uit:

8 BOL 2 21 7 5 9 26 42 49 0
    9 Zandvoort 2 21 7 3 11 24 58 55 0
    10 Volendam (rkav) 4 21 8 0 13 24 57 76 0

Voor een "herkanser plek" is doelsaldo doorslaggevend bij een gelijk aantal punten, dus op dit moment bezet Volendam 4 deze positie. Vanwege het programma op de laatste speeldag is het unieke dat een ploeg die een periode wint en ook op de herkansingsplek eindigt niet mogelijk. Zandvoort 2 speelt namelijk tegen BOL 2. Wint Zandvoort dan zullen zij vrijwel zeker op doelsaldo de 3e periode winnen. BOL 2 of Volendam 4 zal zich dan moeten proberen te handhaven via de nacompetitie. Wint BOL dan gaan ze over Zandvoort heen in de periode stand. Zandvoort of Volendam zal dan de herkansings nacompetitie ingaan. Bij een gelijkspel en periode winst voor Zandvoort zullen ze ook niet op plek 10 eindigen. Want als Volendam wint van IJmuiden 2 eindigen ze boven Zandvoort in de periode en eindstand. Bij een andere resultaat eindigen ze in beiden sowieso op punten of doelsaldo onder ze.

Ons tweede elftal is dus sowieso naast het eigen resultaat ook zéér afhankelijk van het resultaat van de andere teams. Om de 3e periode te winnen zal er vrijwel zeker gewonnen moeten worden bij HCSC 2. Omdat het doelsaldo niet goed is zal een ruime overwinning vermoedelijk ook noodzakelijk zijn. Of Zandvoort 2 en Volendam 4 (in iets mindere mate) moeten beiden punten verspelen. Want bij een gelijk aantal punten in een periode stand is het doelsaldo (saldo, dus niet aantal gescoorde goals) doorslaggevend. Zandvoort staat op dit moment op +14, Volendam op +3 en Marken op +1. Eindigen teams op een zelfde doelsaldo dan volgt er een beslissingswedstrijd op neutraal terrein. Lukt het Marken niet om de 3e periode te pakken dan krijgen ze die van kampioen FC Castricum 2. Dat is de 1e periode.

Dit is van belang voor wie je als eerste tegenstander krijgt en ook of je eerst uit of thuis speelt. De winnaar van de 1e periode begint namelijk uit tegen de 3e periode kampioen van de reserve 2e klasse B. Op dit moment is totaal nog niet duidelijk wie dat zal worden: Buitenveldert 2, ASV Arsenal 2 of JOS/Watergraafsmeer 2. Op zaterdag 21 mei is het eerst uit en op zaterdag 28 mei, gelijk met het Marker Beer Toernooi (...) thuis. Wint het tweede de 3e periode dan nemen ze het eerst thuis op tegen de nummer 11 van de reserve 1e klasse A. Daar zijn nog vier teams voor in de race: ZOB 2, Monnickendam 2, Volendam 3 en Amstelveen 2. Op 21 mei is dat dus eerst thuis en 28 mei uit.

Volgende week zal alles een stuk duidelijker zijn. Mocht het tweede de 3e periode winnen dan weten ze overigens pas op 14 mei hun tegenstander aangezien de competitie van de reserve 1e klasse A dan pas beslist wordt.