• SDW MP1 – Marken MP1 20–2

(26 maart 2016 - 10.00 uur)
    In een weekend dat vol stond van eieren zoeken, paas ontbijten en bovenal extra vrijdagen, stond voor de MP1 op zaterdag de 2e wedstrijd van de terugronde op het programma en wel tegen SDW MP1. De eerste wedstrijd was in een 42-2 overwinning voor SDW geëindigd, dus onze spelers waren vooraf gewaarschuwd. Deze terugwedstrijd stond origineel voor 23 april op het programma, maar omdat SDW deze dag andere verplichtingen had, was er in onderling overleg gezocht naar een nieuwe datum zijn we daarbij uitgekomen op het vrije paasweekend. Omdat dit weekend op Marken er een jeugdtoernooi wordt georganiseerd, moesten we voor de wedstrijd alleen uitwijken naar de velden van SDW. Ook bij SDW waren de minipupillen de enige die een wedstrijd hadden ingepland, waardoor het sportcomplex redelijk uitgestorven was en de vaste kantine dame ook een andere bezigheid had gepland. Met gecombineerde krachten, hebben de moeders van Marken echter het koffiezetapparaat aan de praat gekregen, waardoor de ouders van beide ploegen toch langs de lijn konden genieten van een vers kopje koffie. Een goed voorbeeld van hoe gemoedelijk het amateurvoetbal ook nog kan zijn.
    Thomas en Menno waren helaas afwezig, maar de spelers van de MP2 en MP3 - die beide dus een vrij weekend hadden - waren weer bereid om ons uit de brand te helpen, waardoor we toch met 9 spelers richting Amsterdam konden afreizen. Dat de griepgolf van vorige week nog na kabbelde op het voormalig eiland, bleek maar weer doordat ook coach Nico met een hardnekkige griep achter moest blijven in zijn bed. Gelukkig was coach Remco van de MP1 bereid gevonden om als 2e coach mee te gaan, zodat beide ploegen een optimale begeleiding konden krijgen. Remco nam Twan, Jason, Javon en Vince onder zijn hoede en het andere team onder leiding van Patrick bestond uit Lisa, Ramses, Rens Tijme en Sem.
    Tijdens de eerste wedstrijden bleek al gauw dat onze spelers de afgelopen zijn blijven groeien in hun ontwikkeling, want er was dit keer duidelijk meer weerstand tegen het spel van SDW dan er 4 weken eerder was geweest. De spelers staan steeds minder naar het voetbal te kijken en nemen actiever deel aan het spel ook als zij de bal niet in het bezit hebben. Duidelijk werd wel dat de tegenstander van het team van Remco iets sterker was en gedurende de wedstrijd op voorsprong kwam en rustig uitbouwde naar een 7-0 stand. Kansen waren er echter wel geweest, wat moed moest geven voor de volgende wedstrijd. De andere wedstrijd ging iets meer gelijk op en na een 2-0 voorsprong voor SDW kwam Marken direct na de aftrap terug in de wedstrijd na een mooi afstandsschot van Tijme 2-1!!! SDW zocht naar een opening in de solide verdediging van Marken, maar kon deze niet vinden, wat de kansen op een verrassing voor Marken in leven liet. Helaas wist Marken geen gebruik te maken van de ruimte die SDW weggaf en bleef de gelijkmaker uiteindelijk uit. In de slotfase maakte SDW nog 2 doelpunten waardoor de eindstand op 4-1 uit zou komen.
    Na een bekertje limonade op het veld gingen beide ploegen weer vol goede moed het veld op, want ook zij hadden door dat de uitslagen lang niet zo hoog waren uitgevallen als gewoonlijk en er dus misschien wel een verrassing in kon zitten.  Bij het team van Patrick werd deze hoop echter snel de grond in geboord, want vanaf de aftrap kwam SDW direct op een 1-0 voorsprong. Vrij snel werd deze voorsprong vergroot naar 3-0, de spelers van Marken herpakten zich toen snel boden weer meer weerstand en hadden zelfs kans om de aansluitingstreffer te maken. Deze bleef echter uit en SDW maakte in de slotfase nog wel 2 goals, waardoor de stand uitkwam op 5-0. De andere wedstrijd onder leiding van Remco bracht echter nog meer mogelijkheden op een eerste stunt van de mini´s. Ook hier kwamen de jongens eerst op achterstand, maar bij een 2-1 stand - door een doelpunt van Jason - kwam Marken er goed uit en had Twan de mogelijkheid om de stand gelijk te trekken. Zijn poging verdween echter net over het doel van SDW. Marken bleef op zoek naar de gelijkmaker, maar in de blessuretijd maakte SDW alsnog 2 doelpunten, waardoor de wedstrijd in 4-1 eindigde.
    Met uitslagen van 2 keer 4-1, 5-0 en 7-0 dus nog geen overwinning, maar wel een duidelijke verbetering ten opzichte van 4 weken eerder waar het 2 keer 10-0 en 2 keer 11-1 werd - de totaal stand was dit keer slechts 20-2 en ook bij de penalties werden er 6 van de 9 benut. Ondanks het verlies was er dus toch een goed gevoel overgehouden aan deze wedstrijd, tegen deze tegenstander konden we beter weerstand bieden dan enkele weken geleden en kon er zelf ook meer gevoetbald worden (en niet alleen worden afgetrapt). Of deze lijn kan worden voortgezet, moet volgende week blijken als we op bezoek mogen bij Zeeburgia MP1. Dit team hebben we nog niet eerder getroffen, want de eerste wedstrijd werd op Marken vanwege een winterstorm afgelast. We spelen volgende week uit op sportpark Middenmeer om half 9 - je zult er dus iets voor over moeten hebben om de wedstrijd te kunnen zien.
    Uiteraard weer grote dank voor de spelers en coaches voor de geboden flexibiliteit en bereidheid om mee te willen doen met ons team en onze spelers zo uit de brand te helpen.