• Commandeur voorkomt volledige blamage

Wedstrijden tegen Monnickendam staan altijd op zich. Er hoeft absoluut niet naar de ranglijst gekeken te worden. Want "oud zeer" van de middelbare school zorgt altijd voor omstandigheden waarbij het voetbal minder belangrijk is. Ondanks dat zijn de wedstrijden tussen beide buurverenigingen niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld tussen de "rooien" en "blauwen" in Spakenburg. Bij ons is er nog altijd sprake van een gezonde rivaliteit.
    De afgelopen edities vielen er opvallend veel gele en rode kaarten. Des te opmerkelijker is het dat aan het eind van deze editie slechts één kaart viel te noteren. Daar gaan we in ieder geval op vooruit!

Maar dan de wedstrijd. Op het complex van "de troeters" wonnen de Marker Beren ondanks dat het een uur met een man minder speelde nog met 2-3. Vandaag zag het begin er ook weer veel belovend uit. De eerste vijf minuten speelde zich op de helft van de gasten af en tot tweemaal toe was Marken zeer gevaarlijk voor de goal. René Commandeur probeerde een bal op doel te koppen maar had deze misschien beter kunnen laten lopen voor zijn neef Arno Boes. Maar even later kwam Commandeur opnieuw in een mooie positie. Zijn lob was echter te kort om de doelman te verschalken.
    Uit een corner was het Monnickendam dat vervolgens bijna op voorsprong kwam. Echter Deo Sinduhije schoot via een verdediger op de paal. De rebound ging vervolgens voorlangs. Niet veel later was het weer de beurt aan Marken. Nadat eerst Arno Boes zijn ingezet gekeerd zag worden door doelman Schilder ging hij goed door en legde de bal terug op de meeglopen Peter Bakker. Deze kopte echter te zacht in zodat Schilder op tijd terug was om te redden.
    Halverwege de eerste helft viel dan eindelijk de eerste goal, alleen wel aan de verkeerde kant voor Marken. Uit een corner kwam de bal bij Sinduhije die Tom Pruim de kans bood: 0-1. Dit was 100% tegen de verhouding in, maar de voetbalwetten schrijven voor dat je moet scoren om aanspraak te maken op een overwinning... Gelukkig, net als vorige week, viel al snel de 1-1. Dominic Zeeman zette vanaf rechts voor. Heel Monnickendam keek naar Kevin Giele en bood zo Peter Bakker een niet te missen kans. De man van de assist moest vervolgens een minuut of tien later de 2-1 maken, maar kreeg ondanks drie pogingen de bal niet in de goal. De hard werkende Arno Boes bracht nog geen minuut later spits Bakker opnieuw in stelling. Maar de inzet van Bakker ging via een verdediger net naast. En zo leek de ruststand 1-1 te gaan worden. Maar een fout achterin bezorgde de gasten een enorme opsteker. En zo was de ruststand 1-2.

Waarschijnlijk met een vieze smaak in de mond stapten de spelers van Marken na de rust het veld weer op. In plaats van met een ruime voorsprong de wedstrijd uit te kunnen spelen moest er nu geknokt worden om de achterstand om te buigen. Echter het spel was lang niet meer zo aanvallend als in het eerste half uur van de wedstrijd. Tot overmaat van ramp viel ook nog eens de 1-3. Danny Persijn, die de 1-2 had gemaakt ging goed door op links en zette voor op de ingevallen David Bijl: 1-3. Marken leek geslagen en Monnickendam rook bloed! In het laatste kwartier voorkwamen Yort Willems en Sebastiaan Peereboom dat de gasten de wedstrijd definitief naar zich toe trokken toen Daan Pruim tot tweemaal toe zijn kans rook.
    De echte slotfase was echter voor de thuisploeg. Een beetje laat, maar er kwam een offensief. Nadat eerst Dominic Zeeman uit een voorzet van René Commandeur net naast de kruising kopte was het een minuut later Commandeur zelf die uit een vrijetrap van Ramon Visser wel doeltreffend afrondde. Met officieel nog zeven minuten op de klok was er weer hoop op in ieder geval één punt. Tijs Klaver was in de 89e heel dichtbij, maar zag zijn kopbal uit een corner van Visser net over gaan. Diep in de extra tijd kwam Kevin Giele zelfs nog dichterbij. Maar zij inzet verdween in de korte hoek op de paal. Maar zo'n beetje de aller laatste bal van de wedstrijd viel wel goed. De juist daar voor tot "Man of the Match" gekroonde Commandeur vond van dichtbij wel het net. En zo vocht Marken zich alsnog terug naar een gelijkspel. Doordat alle vijf achtervolgers op de twee koplopers verzuimden te winnen blijft de schade beperkt. Ook hoeven we eigenlijk geen rekening meer te houden met het "zwarte scenario". Het gat van twaalf punten met nog zeven wedstrijden moet absoluut voldoende zijn. Volgende week mag Marken op bezoek bij AMVJ dat aardig in vorm lijkt en tegen BOL met 0-4 zijn tiende overwinning op rij boekte. Voor Marken wordt het na vijf wedstrijden zonder zege wel eens tijd voor een 3-punter. Ik kan me nog een wedstrijd voor de geest halen dat AMVJ ook als koploper de wedstrijd inging en vervolgens met 3-8 pak slaag kreeg....

Opstelling SV Marken: Yort Willems, Seabstiaan Peereboom, Stephan Plat, Ramon Visser, Erik Teerhuis, René Commandeur, Dominic Zeeman, Melvin de Groot (62. Tijs Klaver), Peter Bakker (77. Youran Burggraaf), Arno Boes en Kevin Giele
    Opstelling Monnickendam: Dean Schilder, Nico Lucas, Remon Knemeijer, Matthew Doorman, Pedro Rodrigues, Niek de Kler, Deo Sinduhije, Tom Pruim (68. Daan Pruim), Kay van Rheenen (46. Kaj Rensen), Barrie de Wolf (10. David Bijl) en Danny Persijn
    Scheidsrechter: P.A. (Peter) de Waard (Amsterdam)