• SV Marken - Dirkshorn 2 5-0

13-02-2016 Aanvang 14:30

Spelers: Uithuisje, M van Altena, PA van Altena (aanvoerder), D Boes (speler-coach), M Boes, Della Guardia, Groot, Moenis, Nieuwenhuizen, Roos, Stoker, Teerhuis, Visser, Zwiers.
    Na een volle maand genoten te hebben van de overwinning op Andijk, was het nu zaak deze goede lijn door te zetten tegen Dirkshorn, het andere boerenelftal uit het hoge noorden. We hadden vandaag een luxeprobleem qua spelers, want er stonden niet minder dan 15 voetballers op de lijst. Daar het scorend vermogen van D Boes (van de reddingsboot) niet voorbij gegaan was aan de coach van het tweede, mocht hij bij de jammer-maar-net-niet-goed-genoeg-voor-het-eerste-elftal-spelers op de bank aanschuiven. Toen bleven er dus nog 14 man voor het illustere derde over. Een riante marge zou je zeggen, maar het is al vaker bij de wedstrijden van het derde gebleken dat dik in de wissels zitten geen overbodige luxe is.
    Stoker, Della Guardia en nieuweling Nieuwenhuizen (krijgen we die krat bier nog?) werden ditmaal buiten de startformatie gehouden en mochten derhalve gezellig saampjes op de bank plaatsnemen. Het kunstgras lag er mooi bij op het A-veld en dus kon het welbekende “polletje” niet als excuus gebruikt worden voor het missen van kansen. Wat het dan wel was wat Roos van scoren afhield in de eerste helft is nog steeds niet duidelijk. Maar liefst twee keer schoot hij de bal op de lat. Ook schoot hij eenmaal van een paar meter afstand huizenhoog over, terwijl de keeper van de tegenstander toch echt al op de grond lag. Moenis, vandaag weer in de aanval opererend aangezien R van Altena de eerste poepluiers van z’n pasgeboren baby moest verschonen, wist gelukkig in de eerste helft wel doel te raken. Marken was stukken beter dan Dirkshorn, maar wist voor de rest in het eerste bedrijf de kansen niet te verzilveren. Uithuisje moest een keer of twee redden op een inzet van de tegenstander, maar echt gevaarlijk werden onze opponenten niet. Met een toch wat teleurstellende (gezien het spelbeeld) 1-0 voorsprong zochten de mannen van het derde de kleedkamer op.
    In de rust ging het vooral over de wijze waarop in de eerste helft te veel kansen om zeep geholpen werden. De vele aanvallen zouden meer moeten worden bekroond met doelpunten. Met deze gedachte in het achterhoofd werd Stoker in het veld gebracht voor M Boes. Onze spielmeister van Moskou zou in de spits komen te staan. Groot ruimde het veld voor Nieuwenhuizen en Teerhuis maakte plaats voor Della Guardia (met als gevolg de nodige verschuivingen in de achterhoede en op het middenveld). Met deze nieuwe formatie stapte de vermaarde C-selectie na een kwartier weer het veld op.
    Of het kwam door het fantastische spel van het derde dit jaar of door de nabijheid van de kantine (en dus het verkwikkende gerstenat), feit is dat er tijdens de tweede helft tientallen supporters het wel en wee van Marken 3 stonden te aanschouwen. Zij zagen een vermakelijke 45 minuten. Roos wist na een kleine twintig minuten spelen nu wel het doel te vinden. Hij krulde de bal knap langs de keeper in de rechter bovenhoek van het vijandelijke doel. Aan deze 2-0 gingen nog wel een paar gemiste kansen vooraf, maar dit mocht de pret natuurlijk niet drukken. Een kwartier voor het einde van de wedstrijd verlieten PA van Altena en Visser het veld en kwamen Teerhuis en M Boes er weer in. Dit gaf een enorme aanvallende impuls aan de wedstrijd. De vermoeide verdedigers van Dirkshorn waren geen partij voor de magistrale acties van M Boes (lees je mee bessie?). Hij bekroonde 1 van deze acties zelf met een goal en wist even daarna ook nog eens een assist op Moenis te geven die van dichtbij de bal in kon schieten. Dit ondanks het feit dat Moenis trekkebenend over het veld hobbelde. Hij verbeet de pijn echter en ging strijdlustig door. Zwiers, met zijn delicate enkels, bleek uit ander hout gesneden en kon na een twijfelachtige tackle van zijn directe tegenstander niet meer verder. Voor hem kwam Groot, die het eerste deel van de tweede helft gevlagd had, weer het veld in. Nu bleek maar weer eens dat het zelfs met 14 spelers op de lijst het soms nog aardig lastig blijkt te zijn de wedstrijd met een volledig elftal uit te spelen. Trouwe supporter J Kaars kon gelukkig de laatste minuten als grensrechter fungeren, al had hij niet veel te doen gezien de weinige aanvallende acties van Dirkshorn (en dat is maar goed ook gezien de twijfelachtige conditie van Kaars). Een paar minuten voor tijd schoot Roos maar weer eens op de lat; voor de derde maal deze wedstrijd. De afvallende bal werd door niemand minder dan Teerhuis bij de linkerpaal binnengetikt; zijn eerste doelpunt van het seizoen. De stand was nu 5-0 in het voordeel van Marken 3. Dit zou tevens de eindstand zijn. De overwinning werd volop gevierd door de euforische thuisploeg. Het zou nog lang onrustig blijven in kantine Nooitgedacht.
    Volgende week staat de uitwedstrijd tegen koploper AFC op de planning [deze wedstrijd is afgelast –red]. Er zal met volle overtuiging moeten worden gespeeld om de blamage van de thuiswedstrijd tegen deze gasten uit te wissen.
    Uw Reporter