• Tweede plaats stap dichterbij

Niet lang geleden, lijkt wel het begin van een sprookje, had Monnickendam erg veel ambitie! Maar na de tweede Gouwzee derby van dit seizoen kan geconcludeerd worden dat Monnickendam alle zeilen bij moet zetten om de nacompetitie te ontlopen. Voor Marken ziet het er juist veel roos kleuriger uit. Een plek in de nacompetitie heeft het team van Tijs Schipper op dit moment in eigen handen. Volgende week zou een vrijwel definitieve slag geslagen kunnen worden in de strijd om het vice-kampioenschap!
    Het niveau van de derby, met name de eerste helft, was niet bepaalt hoog. Het leek alsof beide teams bang waren om te verliezen. Beiden met verschillende achtergronden dan. Pas na een kwartier spelen leek Marken een mogelijkheid te krijgen, maar Steffen Visser kreeg de bal niet onder controle en kon zo vanuit een best goeie positie niet uithalen. De keeper van Monnickendam leek even later een handje te willen helpen. Hij schoot tegen Matthijs Kaars aan. De afspringende bal kwam bij René Commandeur die goed voorzette. Helaas kon spits Guido Boes net niet bij de bal. Even later kwam Monnickendam er voor het eerst gevaarlijk uit. Maar de bal ging voorlangs en vervolgens kon Vincent Moenis verder voor opruiming zorgen. Dode spelmomenten zijn altijd gevaarlijk bij Marken, nu ook weer. Een vrijetrap van Matthijs Kaars kwam via de muur in de voeten van Christiaan Brommersma, maar zijn 'wippertje' verdween net naast de goal van Rob Sanders. De laatste kans voor de rust was voor de gasten. Michel Goldschmeding kopte uit een mooie positie naast. En zo gingen we met de 'brilstand' aan de thee.
    Na de rust was er van Monnickendam helemaal niets meer te vernemen. Het is dat we een aantal spelers in groene shirts op het veld zagen staan, maar verder was het niet veel. Niet dat wij zo goed waren, helemaal niet, maar wel beter dan Monnickendam. Het was wachten op het moment dat Marken zou gaan scoren. René Commandeur was dichtbij na een kort corner via Bart Honingh en Michael Janssen. Helaas ging zijn inzet net naast. Christiaan Brommersma had ook niet veel geluk. Uit een voorzet van René Commandeur kopte hij op de lat en vervolgens stuiterde de bal via nogmaals de lat weer het veld in. Commandeur bediende een minuut of tien later de ingevallen Johan Wortel, maar zijn schot werd gepakt door de doelman. Maar even later was het toch raak. Een echte "Wortel-actie" werd niet tot hutspot gestampt, maar bekroond met een goal. Hij worstelde zich de zestien in, draaide zich vrij en schoot de bal tegen de touwen. Heel Monnickendam viel geslagen op de grond. De buit was binnen en tevens werd revanche genomen op de belachelijke nederlaag van een paar maanden geleden (5-4). In de laatste paar minuten zette Monnickendam nog wel wat druk, maar voor veel gevaar zorgde dit niet. En omdat HCSC in eigen huis verloor staat Marken nu acht punten voor op de nummer drie. En volgende week gaan we op bezoek bij HCSC en kunnen er dus hele goede zaken gedaan worden. Bij winst op HCSC en winst van Swift bij Zandvoort is het kampioenschap overigens ook definitief beslist in het voordeel van de Amsterdammers. Maar anders gebeurt dat wel een week later.
    Opstelling SV Marken: Ron Smit, Erik Teerhuis, Steffen Visser (69. Roy Springer), Sebastiaan Brommersma, Bart Honingh, Vincent Moenis, René Commandeur (86. Mike Tol), Christiaan Brommersma, Guido Boes (60. Johan Wortel), Matthijs Kaars en Michael Janssen
    Opstelling Monnickendam: Rob Sanders, Ab Persijn, Darryl Dix, Remon Knemeijer, Chris Visser, Sirik Goeman, Frank Bruinsma, Stephan Waterlander, Michel Goldschmeding, Dave Sijbrands (90. Pedro Rodriques) en Boy de Wolf (69. Dave Mirani)
    Scheidsrechter: C.E. Dijkers (Veenendaal)
    Gele kaarten: Chris Visser en Frank Bruinsma (beiden Monnickendam)