• Rondje! Rondje! Rondje! Rondje!

Voor het eerst dit seizoen heeft SV Marken een uitwedstrijd "met de bus" gewonnen. Na tien uitwedstrijden werd er acht keer verloren, één keer gelijk (HBOK, "op de fiets") en één keer gewonnen (DVVA met auto's). Dus alle wedstrijden met de bus waren tot dusver verloren gegaan.
    "Normaal" na een overwinning met de bus gingen we altijd een extra rondje met de bus over de rotonde bij onze buurstad Monnickendam. Niet om te zieken, maar gewoon om de leukigheid...
    Omdat de oud secretaris dat wijgerde met de auto na de overwinning op DVVA was dit dus het eerste rondje van dit seizoen. En lekker dat het was! Binnenkort staat het op YouTube!

Maar voordat het zover was moest er dus eerst even gewonnen worden in Lelystad. Het was pas de derde keer in de historie dat we bij Lelystad '67 op bezoek gingen. Aan de laatste ontmoeting in 2001 hebben we nog uitstekende herinneringen. We stapten toen met een 1-7 overwinning van het veld en waren niet veel later erg dronken vanwege het behaalde kampioenschap van de 1e klasse A. Dit jaar is de situatie heel anders. Marken, maar ook Lelystad '67, hebben de punten hard nodig om degradatie te voorkomen. Het werd dan ook een regelrechte degradatie kraker. Matig voetbal maar wel veel spanning. Marken had geluk dat in de openingsfase Paul Kalapnatsingh het vizier niet op scherp had en de bal langs het doel van keeper Robert Schouten schoof. Aan de andere kant een mooie aanval via Mick van Moerkerk, de prima spelende Erik Teerhuis en Jeffrey Veerman. Helaas kon Veerman net niet bij de voorzet van Teerhuis. In de slotfase van het eerste bedrijf viel er toch te juichen voor de Marken aanhang. Jeroen Haarsma gaf een diepe bal op Veerman die de bal bij de tweede paal afleverde waar René Commandeur kon binnen lopen: 0-1. Een ontzettend belangrijke goal, want bekend was dat CSW voor stond tegen het weggezakte VVA '71. Het scheelde niet veel of een verdediger van Lelystad '67 verdubbelde de score. Hij dacht de bal even via de borst terug te spelen op de doelman, maar zag niet dat deze niet meer in de goal stond... Helaas voor Marken kon doelman Oiajdi Abdelaziz nog net redden.
    Direct na de rust testte spits Leon Spoorenberg de kwaliteit van het aluminium. Snoeihard schoot hij de bal op de lat terwijl een aantal supporters nog aan de bar stonden. Dit bleef lang het enige wapenfeit, want het spelpeil zakte verder weg. Maar Lelystad kon daar ook weinig tegenover zetten. Af en toe leken ze gevaarlijk door te komen, maar dat was slechts optisch. Wel hadden we na een kleine twintig minuten geluk toen de Lelystad spits de bal op de paal schoot en Schouten de bal zo in zijn handen kreeg. Omdat het voorin niet lukte probeerde Lelystad het even later maar weer bij het eigen doel. Maar tot opluchting van de thuisploeg kopte een verdediger de bal net over de eigen goal. Michiel Appel kreeg vervolgens nog de kans om de wedstrijd op slot te gooien, maar in plaats van te schieten probeerde hij de doelman uit te spelen. De laatste kans van de wedstrijd was voor Stephan Plat. Uit een corner werkte hij bijna de bal achter doelman Schouten. Ja u leest het goed, de eigen doelman... Gelukkig kon Ramon Visser de bal van de lijn werken. En zo won Marken voor het eerst dit seizoen een "verre" uitwedstrijd. Volgende week hopelijk voor het laatst een busritje als we op bezoek gaan bij het sympathieke VVA '71.
    Opstelling Lelystad '67: Oiajdi Abdelaziz, Tim Fechter, Mauro Botti, Danny de Beer, Marc Raaijmakers, André Kemper, Paul Kalapnatsingh, Nick Ham (84. Wahe Davtyan), Ardesch Kwak, Andy de Wit (46. Jeffrey Moeljoredjo) en Steve Promes (54. Samir Merraki)
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Patrick Leeflang, Dominic Zeeman, René Commandeur (58. Michiel Appel), Ramon Visser, Leon Spoorenberg, Mick van Moerkerk, Jeffrey Veerman (80. Arno Boes) en Jeroen Haarsma (72. Guido Boes)
    Scheidsrechter: A. (Ad) Willems
    38. René Commandeur 0-1