• Open wedstrijd eindigt in remise

SV Marken heeft de eerste seizoen helft redelijk positief afgesloten. Bij toch wel één van de favorieten voor de titel, AFC, werd met 2-2 gelijk gespeeld. Er had meer ingezeten, maar we moeten eerlijk zijn dat de 3-2 ook had kunnen vallen.
    Zonder twee vaste waarden reisde Marken af naar sportpark Goed Genoeg. Vanwege werk kon ook Michiel Appel niet in de basis starten, dus moest coach Martin Boes wel even puzzelen voordat hij de basis elf bekend maakte. En zo verschenen Guido Boes, Sebastiaan Peereboom en Kay van Rheenen in de basis.
    Het duurde even voordat de wedstrijd op gang kwam. Pas na een kwartier spelen was er het eerste gevaarlijke moment. Met dank aan de paal bleef het 0-0. Murat Onal kreeg op rechts meer vrijheid dan je hem zou moeten geven. Hij haalde uit en Robert Schouten zag de bal langs hem gaan. Maar de binnenkant van de paal redde Marken. Een waarschuwing voor Marken wat bij de opbouw te makkelijk de bal had ingeleverd. Maar een extra waarschuwing was nodig. Nog geen minuut later bijna een identieke situatie waar Marken te makkelijk de bal verspeelde. Nu werd de inzet van Onal door de verdediging voor de lijn weggewerkt. En ja, toen waren we wakker! Meteen volgde een prima aanval van Marken, alleen nog zonder echt gevaarlijk te worden. Maar het was wel een keerpunt. Voor al deze situaties was er bij AFC al een tegenvaller omdat aanvoerder Gijs Roodbeen met een hamstring blessure vervangen moest worden. Zoals ik al zei nam Marken dus het heft in handen. Op aangeven van Roy Springer probeerde Aramez Poepon het, maar vond doelman Jort Berghuis op zijn weg. In de aanval daarop, nog geen minuut later, was Arno Boes die Berghuis op zijn pad vond. Drie maal is scheepsrecht, dus de derde kans was wel raak! Uit een corner van Poepon kopte Guido Boes de 0-1 binnen. Op dat moment absoluut niet onverdiend! Marken bleef vervolgens goed voetballen. Tegenvaller was dat René Commandeur na een ongelukkige botsing met eigen doelman Robert Schouten geblesseerd raakte. Hij moest zich laten vervangen door Robin Kaars. Nadat Poepon op aangeven van Peter Bakker opnieuw kennis maakte met doelman Berghuis, was het de ingevallen Kaars die ongewild hoofdrolspeler werd. Een voorzet kwam tegen zijn hand. En dan volgt de discussie weer... Een paar weken geleden heb ik het al eens uitgelegd. Als een speler de bal met de had raakt in de zestien, opzet of niet, hier voordeel van heeft of een voorzet of goal voorkomt is het een strafschop. Een kaart hangt van de situatie af. Maar goed hij hield een voorzet tegen aan de rand van de zestien, dus gewoon een terechte strafschop. En ook terecht geen kaart. Murat Onal schoot beheerst binnen: 1-1. AFC dacht vermoedelijk met deze stand de rust te halen, maar Marken had andere ideeën. Vanaf de aftrap trok Marken direct ten aanval. Een schot van Bakker kwam echter vol op de paal, had een beter lot verdiend. Ook Guido Boes trof net geen doel. Zijn voorzet/schot ging net voorlangs. Toch viel er voor de rust nog een goal. Een vrijetrap vanaf links werd hard het doelgebied ingewerkt door Poepon. Markers misten maar de ongelukkige Bram de Jong kon de bal niet meer ontwijken en werkte hem zijn eigen doel in. Met deze 1-2 stand gingen de spelers aan de thee en het bestuur aan de soep.
    AFC zou met ene overwinning "herbstmeister" kunnen worden en met die instelling kwamen ze dan ook uit de kleedkamer. Het was duidelijk dat we het vandaag niet cadeau zouden krijgen. Toch was er heel wat minder spektakel dan voor de rust. Nadat AFC eerst een mooie aanval in schoonheid had zien sterven was het na een minuut of twintig wel raak. Gijs Niehe die de bal van ruim buiten de zestien langs de kansloze doelman Schouten schoot. Beide teams leken wakker geschud en gingen vol voor de winst. Emoties liepen ook weer onnodig op. Via Poepon kreeg Marken misschien wel de beste kans om de drie punten te pakken. Maar je raadt het al, juist Berghuis... Bija kregen we ook nog hulp van verdediger Milan de Wijs, waarvan ik eerder dacht dat hij de 1-2 had gemaakt (zie Twitter). Hij probeerde alsnog die eigen goal in de boeken te krijgen, maar zijn inzet ging net over zijn eigen goal. In de slotfase van de wedstrijd vielen vooral kaarten te vermelden dan kansen. David Weinstein van AFC kan een lange vakantie gaan boeken nadat hij een klap uitdeelde aan Robin Kaars. Verder waren de scouts van toneel vereniging "Het Voetlicht" niet te spreken over aspirant lid Arno Boes. Ook de scheidsrechter niet en kreeg voor een slecht toneelstukje een gele kaart. Toch zal ik eindigen met een voetbal moment. Want in de laatste minuut was er nog een vrijetrap voor AFC net buiten de zestien. Iedereen stond met geknepen billen te kijken maar tot grote opluchting de bal in de muur smoren. En zo eindigde deze opnieuw vermakelijke wedstrijd van SV Marken in een 2-2 gelijkspel. Ondanks dat we een punt zijn ingelopen op koploper AMVJ zakten we drie plekken naar positie zeven. Geen man over boord, want het verschil met de koploper is slechts zes punten. En wat is de eerste wedstrijd na de feestdagenstop, juist AMVJ uit! Zeker alle teams die nu in het eerste rijtje staan, waaronder SV Marken, maken nog kans op het kampioenschap. Wie durft het aan om een voorspelling te doen? Het gaat in ieder geval nog een fantastische tweede seizoenshelft worden!
    Opstelling AFC: Jort Berghuis, Milan de Wijs, David Weinstein, Justin Swart (46. Thomas Heemskerk), Gijs Roodbeen (12. Anton Zamiatine), Sandro Piqué, Flip de Jong, Bram de Jong (79. Emmanuel Emma's), Gijs Niehe, Thijs de Graaff en Murat Onal
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Arno Boes, Patrick Leeflang, Roy Springer, Guido Boes (87. Dominic Zeeman), René Commandeur (31. Robin Kaars), Sebastiaan Peereboom, Peter Bakker, Aramez Poepon en Kay van Rheenen (73. Michiel Appel)
    Scheidsrechter: D.R. (David) Vriesenga (Bilthoven)
    25. Guido Boes 0-1