• Moeizaam maar belangrijk punt

Op het nieuwe kunstgras veld van Blauw Wit Amsterdam heeft Marken waarschijnlijk voor het laatst in de geschiedenis tegen Beursbengels gespeeld. Met een 1-1 remise keerden we niet geheel ontevreden huiswaarts.
    Bij Marken waren er voor deze wedstrijd weinig tot geen personele problemen. Alleen Michiel Appel zat een schorsing uit vanwege zijn vierde gele kaart tegen FC Castricum, maar bij de tegenstander waren de problemen veel groter. Twee geschorsten en een "selectie" geblesseerden, maar voldoende spelers om uit te kunnen komen.
    Met de wedstrijd van vorig seizoen in het achterhoofd hadden alle SV Marken supporters er voor gezorgd dat ze ruim op tijd aanwezig waren. Want in de editie van het seizoen 2013/2014 stond het na twaalf minuten al 1-3! Door drukte op de ring A10 hebben toen veel supporters deze vier goals gemist. het begin was weliswaar niet zo flitsend als de vorige editie, maar Marken liet zien dat het wat van plan was. Na een prima aanval was het Melvin de Groot die de capaciteiten van doelman Bertram de Langen testte. Helaas was er niemand attent op de rebound en zo ging deze kans verloren. Aan de andere kant was Zion Linger een ware plaag voor rechts achter Erik Teerhuis. Nadat de snelle behendige Linger Teerhuis achter zich had gelaten schoof hij de bal langs doelman Schouten, maar gelukkig ook voorlangs de goal. Snel hierna een tegenslag bij de al zo geplaagde thuisploeg. Want aanvaller Enzo Maria raakte geblesseerd aan zijn hamstring en kon niet verder. Omdat er nog geen wissel warm klaar stond ging de thuisploeg even met tien man verder. Marken profiteerde hier optimaal van. René Commandeur dacht de combinatie van Peter Bakker aan te gaan. Die laatst genoemde zag echter dat hij zelf ook de nodige ruimte had. Hij draaide zich vrij en schoot de bal langs doelman De Langen: 0-1. En dat was ook pas het moment dat Beursbengels trainer Dennis Koorn een invaller voor de geblesseerde Maria in kon brengen. De robuuste en geroutineerde Etiënne Olf kwam nu in de punt van de aanval te spelen. Misschien wel een keerpunt in de wedstrijd, al waren we pas net een kwartier onderweg. Hij zou namelijk een behoorlijk stempel op de wedstrijd drukken, al snel zelfs. Marken deed vervolgens weer eens waar het niet goed in is: achteruit voetballen. In plaats van Beursbengels de genadeklap uit te delen brachten we ze zelf terug in de wedstrijd door ze bijna uit te nodigen op onze helft. Nadat eerst Linger de bal weer voorlangs had geschoten was het de balbehendige Olf die een plaag was voor de verdediging. Dankzij de vingertoppen van doelman Schouten en de paal viel de 1-1 niet. Maar daarna nog twee keer Olf, maar gelukkig ook twee keer de prima keepende Schouten. Een kwartiertje duurde de belegering van Beursbengels ongeveer. Het laatste deel van het eerste bedrijf was weer voor Marken. Maar een grote kans was niet aan Sebastiaan Peereboom besteed en Peter Bakker had bij de volgende kans beter af kunnen leggen op René Commandeur. En zo stond het bij rust wonderwel 0-1.
    Na de thee zat er niet veel pit meer in de wedstrijd. Beursbengels kwam er bijna niet meer uit en als ze dat wel deden was er weinig gevaar. Marken kreeg echter nog twee aardige mogelijkheden op de 0-2. René Commandeur kreeg de bal echter niet bij Arno Boes en tien minuten later had Peter Bakker de rust moeten bewaren bij zijn inzet. Met nog ene kwartier op de klok ging het mis in de Marken verdediging. Doelman Schouten kon niet anders dan de doorgebroken Beursbengels aanvaller te vloeren. Gelukkig beoordeelde de scheidsrechters dat niet als een rode kaart en mocht hij dus blijven staan. Hij was overigens wel kansloos op de strafschop van Etiënne Olf: 1-1. Met deze stand leken we ook het einde te gaan halen. Maar in de laatste vijf minuten kregen beide teams nog een mogelijkheid. De beste was nog wel voor Beursbengels, maar gelukkig reageerde de verdediging alert na een schot van Raphael Fraser. In de tegenstoot verspeelde Peter Bakker wat slordig de bal zodat het alsnog 1-1 bleef. Doordat ook andere teams die onder Marken staan punten hebben gepakt was dit een belangrijk punt. Volgende week krijgen we de mogelijkheid om sportieve revanche te nemen op de nederlaag tegen Amstelveen. Bij een overwinning zetten we ze op tien punten!
    Opstelling Beursbengels: Bertram de Langen, Richard Lynch, Dennie Klaasenbos, Giovanni Boezerman, Jeroen Oomen, Michael Samuel (80. Nathaniël Cathalina), Zion Linger, Cerezo Charmes, Enzo Maria (17. Etiënne Olf), Tommy Janssen en Raphael Fraser
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Ramon Visser, Tijs Klaver, Nick Tuijp, René Commandeur, Melvin de Groot (78. Roy Springer), Peter Bakker, Arno Boes en Sebastiaan Peereboom (82. Nahom Araya)
    Scheidsrechter: S. (Stephan) van der Laak (Vianen)
    16. Peter Bakker 0-1