• Marken verzuimt aan te sluiten

Ondanks een op papier prima resultaat, gelijk tegen de nummer drie, had Marken zaterdag de aansluiting met de top in de 2e klasse A kunnen en moeten maken. De betere mogelijkheden waren voor het team van Tijs Schipper, maar er werd slechts één keer, wonderschoon overigens, gescoord. Hierdoor blijft Marken nu hangen op de vijfde plaats op zes punten van de runner-up Young Boys.
    Nadat de kruitdampen van het vuurwerk voorafgaand aan de wedstrijd waren opgetrokken en de lijnen er nogmaals op waren gezet, kon er worden afgetrapt voor de 'Gouwzee-derby'. Er werd echter niet veel gevoetbald in het eerste kwartier. De wedstrijd lag veel stil vanwege blessurebehandelingen, al was het zeker geen harde wedstrijd. Na een kwartier was er via René Commandeur een mooie aanval via de linker flank. Helaas was er niemand voor de goal die de voorzet van Commandeur kon afronden. Even daarvoor had Marken het eerste schot op doel gelost, maar dat was net over gegaan. Monnickendam kreeg vervolgens ook een mogelijkheid, maar onze solide doelman Ron Smit stond een goal in de weg. Halverwege het eerste bedrijf brak Matthijs Kaars de wedstrijd open. Net over de middenlijn kreeg hij de bal en zag dat doelman Wortel wat ver voor zijn goal stond. Gedragen door de harde wind lobde hij de bal over de verdediging en de doelman in het lege doel! Op dat moment een verdiende voorsprong voor de thuisploeg. Vijf minuten later had Kaars bijna zijn tweede goal achter Wortel liggen. Maar de doelman stond geen 'wortel te schieten' en de inzet van Kaars, na een prima aanval via Guido Boes en René Commandeur, werd uit de doelmond gehouden. In de slotfase kwam Monnickendam onverwacht en volkomen onnodig op gelijke hoogte. Een niet zo handige overtreding van Michael Lautenbach werd door scheidsrechter Köhler bestraft met een gele kaart en een vrijtrap op de rand van 'de zestien'. Topscorer Ferry Noordhuis ging achter de bal staan en schoot deze vrij simpel achter de verbijsterde doelman Smit. Na de nodige blessuretijd gingen de teams met deze 1-1 stand aan de thee.
    Lautenbach kwam na de thee niet meer terug op het veld. Zijn vervanger was de niet geheel wedstrijdfitte Roy Springer. Met nog de theesmaak in de mond kreeg Commandeur 'DE' mogelijkheid om Marken weer op voorsprong te zetten. Een voorzet vanaf rechts kwam over de doelman bij de tweede paal, maar Commandeur kopte de bal naast het lege doel. Mede gezien het feit dat hij een 3-2 overwinning had voorspelt niet zo handig.... Maar Marken zat na het missen van deze kans niet bij de pakken neer en bleef op zoek naar de voorsprong. Dit gaf Monnickendam uiteraard wel de ruimte, maar zij konden hier maar weinig van profiteren. Mede door prima verdedigingswerk van de thuisploeg. Met Michael Janssen en Michael Gommers in de ploeg voor Commandeur en Vincent Moenis kwam er nog meer druk naar voren. Janssen was zeer actief, maar een beetje ongelukkig in de afronding. Zo lag hij de bal een keer prima voor de goal, maar was er niemand om het af te maken. En kort voor tijd schoot hij na een prima actie en voorzet van Michiel Appel de bal over de goal. Het bleef dan ook bij de 1-1 die al met de rust was bereikt. Op zich geen verkeerd resultaat, maar met een overwinning had Marken echt bij de top van de 2e klasse A gehoord. Dit kan de komende twee weken alsnog bewerkstelligd worden natuurlijk. Volgende weer spelen we uit bij de altijd lastige hekkensluiter EDO en met de Kerstverloting spelen we vervolgens 'de topper' tegen Zandvoort. Mogelijk dat hier de tweede periode titel op het spel zal komen te staan als er volgende week in Haarlem wordt gewonnen. Heel wat betere berichten dus dan een jaar geleden om deze tijd toen we met de winterstop wel geteld vijf schamele puntjes hadden....
    Opstelling SV Marken: Ron Smit, Erik Teerhuis, Tijs Klaver, Peter Willing, Michae Lautenbach (46. Roy Springer), Vincent Moenis (68. Michael Gommers), Michiel Appel, Steffen Visser, Guido Boes, Matthijs Kaars en René Commandeur (68. Michael Janssen)
    Opstelling Monnickendam: Remco Wortel, Mick Römer, Rody Spaan, Kees Veerkamp, Youssef Ouadjou (30. P. Rodriques), Ab Persijn (36. N. Rensen), Remon Knemeijer, Chris Visser, Ferry Noordhuis, Frank Bruinsma (64. Martijn Molleman) en Daan van Schagen
    Scheidsrechter: J.N.J. Köhler (Maarssen)