• Marken verdwijnt langzaam van voetbalkaart

Tot een paar jaar geleden was de SV Marken nog een trotste hoofdklasser. Een klein cluppie op het hoogste niveau met een grote bek. De huidige realiteit is echter dat we op dit moment zelfs weinig in de 2e klasse te zoeken hebben. Een trieste constatering.....
    Het doet de trouwe supporters van SV Marken heel veel pijn dat hun cluppie het zo moeilijk heeft. Zoals het er nu naar uit ziet zijn de hoge verwachtingen van een aantal weken/maanden geleden al weer ver weg geschoven. We mogen vermoedelijk blij zijn dat we dit seizoen in de 2e klasse zullen gaan overleven. Afgelopen zaterdag moest het eerste op bezoek bij Wieringermeer. Een ploeg waar voor het laatst in de jaren zestig/zeventig in competitie verband tegen was gespeeld. Het werd een kansloze 5-1 nederlaag voor de mannen van Tijs Schipper. Er was geen moment strijd op het veld te zien. En dat is misschien nog wel het pijnlijkste, want individueel hebben we best wel aardige voetballers. Maar als de strijd en goed samenspel ontbreekt dan zullen we niet ver komen.

Nadat Marken in de openingsfase redelijk wat balbezit had was het binnen een kwartier toch Wierigermeer dat op 1-0 kwam. Arnold Zandstra werkte de van de lat teruggekomen bal achter de kansloze Jan Evenboer. Marken liep weer achter de feiten aan. Bovendien was deze goal niet uit een vloeiende aanval gekomen, maar uit stom balverlies op het middenveld. Ook de tweede goal zo'n tien minuten later was te wijten aan SV Marken zelf. Opnieuw was het Arnold Zandstra die scoorde. Trainer Schipper greep hierna in door rechts back René Commandeur te wisselen voor aanvaller Ronald van Altena die nu achterin ging spelen. Even was er een opleving toen Marken op 2-1 kwam. Stefano Holwijn werd diep gestuurd en hij rondde deze niet te missen kans af. Alleen zorgde hij nog wel voor de nodige spanning bij de (drie) supporters achter het doel door wel heel lang te wachten. Het waren de gastheren die met het beste gevoel aan de thee gingen, want opnieuw Zandstra zorgde voor een 3-1 ruststand na een slippertje van Vincent Moenis op het middenveld.
    Na de rust was het allemaal niet veel beter met Marken. Als Marken al gevaarlijk werd dan stond keeper Wiljo Muurling wel in de weg. Het was eigenlijk wachten op de definitieve beslissing. Tijs Schipper greep eerst echter in met een dubbele wissel waar een zes of zevenvoudige ook op zijn plaast was geweest. Echter kort na deze spelersmutatie besliste Bart Hommen definitief de wedstrijd: 4-1. In de slotfase werd het zelfs nog 5-1 nadat Ronald van Altena een doorgebroken speler in de zestien had neergehaald. Hommen nam de strafschop feilloos en bepaalde daarmee de eindstand op 5-1. Omdat Monnickendam geen punten pakte bleef ons de grootste schande nog bespaard en staan we op de één na laatste plaats in de 2e klasse A. Er zal de komende wedstrijd toch heel wat moeten gebeuren als we nog iets van dit seizoen willen maken.

Opstelling SV Marken: Jan Evenboer, René Commandeur (28. Ronald van Altena), Dwight Gefferie, Pieter de Groot (58. Steffen Visser), Eric Stoker, Vincent Moenis, Mourad Saâlioua (58. Michiel Appel), Shamir de Rijp, Stefano Holwijn, Matthijs Kaars en Renato Steffens
    Opstelling Wieringermeer: Wiljo Muurling, Wilco Riemersma, Maarten Vijn, Bart Verbruggen, Jelte Veenstra (69. Ferdinand Metzlar), Kasper Lont, Jeroen Zandstra, Johan Verburg, Xander Putting (46. Ko Kempeneers), Arnold Zandstra (62. Hendrik Jan Bandringa) en Bart Hommen
    Scheidsrechter: H.J. de Graaf (ergens uit Friesland)
    13. Arnold Zandstra 1-0