• Marken op karakter naar laatste 32

Ondanks dat SV Marken bijna de hele wedstrijd met een man minder moest spelen en tegen een 0-2 achterstand aan keek heeft het de laatste 32 van de beker gehaald!
    Op papier had de thuisploeg het slechter kunnen treffen met de loting. Want thuis tegen een zondag derdeklasser die ergens in de middenmoot staat geeft meer kans op overleven dan een zaterdag topklasser. Maar goed we weten dat er ook bij de amateurs geen makkies meer zijn!
    Al snel bleek dan ook dat het voetbal van Forza Almere een stuk beter was dan de snelle blik op de stand deed vermoeden. Toch was het Marken dat al bijna snel op een 1-0 voorsprong kwam. Uit de voorzet van Michiel Appel kwam de bal via Arno Boes bij Aramez Poepon terecht. Maar met zijn schot kon hij het doelman Stefan Verboom niet echt moeilijk maken. Bij de eerste aanval van de gasten sloeg direct het noodlot toe. De Marken verdediging gaf te veel ruimte weg en zo stond de Forza spits oog in oog met Robert Schouten. In zijn poging de bal weg te tikken nam hij de spits mee met zijn handen. Terechte strafschop en dan weet je dat de scheidsrechter hem kan geven, de rode kaart. Het is een licht vergrijp maar doorgebroken speler, blijft een doorgebroken speler. Dus moest A-junior Tim van Altena al na ruim vijf minuten het veld in voor zijn debuut in het eerste. Zijn ondankbare eerste taak was het proberen te stoppen van een strafschop. Maar Sherwan Mustafa schoot de bal onhoudbaar binnen. We moesten dus met nog bijna 90 minuten te spelen met tien man en 0-1 verder. Tijd genoeg om de zaken recht te zetten! Vervelender was de rode kaart die na vandaag ook vervelende gevolgen heeft. Maar dat is een zaak voor na de wedstrijd. Kort na de domper kwam Marken al wel heel dichtbij de gelijkmaker. Roy Springer zette de bal hard voor en Jerzy Soetekouw werkte deze bijna in zijn eigen goal. Toch was het wel de fase van de wedstrijd waarin Forza best goed speelde. Maar debutant Van Altena deed het prima onder de lat. Een uitstekende vrijetrap van Colin van den Hoorn tikte hij uit de benedenhoek en even later hield hij opnieuw de bal er keurig uit. Michiel Appel verschalkte in deze fase bijna de goalie van Forza Almere met een lob, maar zag zijn inzet net naast gaan. Inmiddels was René Commandeur ook in het boekje van de zeer warrig fluitende scheidsrechter Van Waveren verdwenen. Zonder gevolgen overigens, maar vervelend met nog 70 minuten te spelen. Zeker omdat hij direct bij zijn eerste charge deze prent kreeg terwijl de gasten voor een zelfde vergrijp een vermaning kregen. Arno Boes profiteerde ook bijna van het niet helemaal bij de les zijn van de arbiter. Op zijn "Maradona's" ging hij in het doelgebied een duel aan met de keeper. Hands en een overtreding op de doelman zou je zeggen, maar er mocht doorgespeeld worden. Helaas leverde dit geen goal op, maar aan de andere kant uiteraard ook gerechtigheid. Na ruim een half uur spelen verdubbelde Forza de score. Opnieuw was het Mustafa. Onhoudbaar schoot hij de bal vanaf de rand zestien in de kruising. Toch was er op het veld nog steeds niet te zien dat Marken met een man minder speelde. Maar de klus werd nu wel een stuk zwaarder met twee goals achterstand. Het sein dus om een stapje extra te doen. Onder aanvoering van de uitstekend spelende Tijs Klaver ging de thuisploeg de druk opvoeren. In de slotfase van het eerste bedrijf volgde er ook een beloning. Ramon Visser schoot de bal uit een vrijetrap langs de doelman: 1-2. Via Arno Boes werd het nog bijna gelijk, maar de harde voorzet kopte hij net niet in de goal.
    Na de rust trok Marken de wedstrijd snel in evenwicht. Colin van den Hoorn mocht blij zijn dat hij na een overtreding op een toch bijna doorgebroken speler op het veld mocht blijven staan. Even daar voor had hij namelijk ook al geel gekregen. Poepon deed vervolgens wat het complex deed ontploffen: scoren! Na een wat ongelukkige wedstrijd van een week eerder tegen ZOB nu toch weer een heerlijke goal van onze topscorer. Forza stond te wankelen en met twee gele kaarten kwam hun verdediging nog meer onder druk te staan. Marken besloot echter niet door te drukken. De wedstrijd bleef open. Toch was het de thuisploeg die in het laatste kwartier verdiend de overwinning binnen haalde. Nadat eerst Roy Springer nog naast had geschoten was het een klein kwartier voor tijd Arno Boes die op aangeven van Guido Boes de bal langs de doelman schoot. De supporters die sowieso al van deze wedstrijd smikkelden werden uitzinnig! Met het binnen de lijnen brengen van veld kapitein Patrick Leeflang ging de wedstrijd op slot. Tim van Altena werd nog wel een keer getest, maar hij stond zijn mannetje en zo bleef het 3-2. Een heerlijke spannende wedstrijd met alles er op en er aan. Twee teams die wilden voetballen een echte bekerkraker! Begin 2014 wordt het toernooi nu hervat en zal Marken met nog 31 teams in de kom gaan voor de loting van de volgende ronde. Het is nog altijd de kortste weg naar Europees succes!! Maar volgende week eerst thuis tegen BOL...
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Arno Boes, Roy Springer, Tijs Klaver, René Commandeur, Ramon Visser, Peter Bakker (7. Tim van Altena), Aramez Poepon, Guido Boes (87. Sebastiaan Peereboom) en Michiel Appel (80. Patrick Leeflang)
    Opstelling Forza Almere: Stefan Verboom, Mouni Mojahid, Jerzy Soetekouw, Colin van den Hoorn, Richard Bobie, Jeffrey Speek (85. Marvin Pinas), Elwin Jansen, Sherwan Mustafa, Gurshwin Richardson, Michael Buth en Mehdi Bouteffah (60. Fouad Salhioui)
    Scheidsrechter: T. (Tony) van Waveren (Bussum)