• Marken blijft op koers

Marken heeft haar tweede uitoverwinning van het seizoen te pakken. In Zuidoost Beemster wist de formatie van Edwin Keizer met 2-3 te winnen bij ZOB. De opsteker van vorige week, bekerwinst tegen de koploper van de eerste klasse A Young Boys, kreeg daarmee een passend vervolg. De wedstrijd werd gespeeld op kunstgras van het fraaie complex van ZOB. Zo zie je maar dat je bij veel regen op kunstgras altijd uit de voeten kunt. Wie weet dat de gemeente Waterland dat ook inziet…

Jeroen Haarsma verscheen weer binnen de lijnen in plaats van de niet fitte Sebastiaan Brommersma. Michiel Appel was ook weer terug in de basis ten koste van Roy Springer. Lang duurde de wedstrijd voor Haarsma niet, want al vrij vroeg in wedstrijd moest hij zich vanwege problemen met de knie laten vervangen door Roy Springer. De combinatie kunstgras/Jeroen Haarsma zal wel nooit een gelukkige zijn. In de eerste helft had Marken de felle wind tegen. Goed voetbal was lastig en omdat ZOB, met de wind mee nog wel, niet wilde voetballen, waren de eerste 45 minuten geen feest voor de toeschouwers. Toch kreeg Marken, in het nieuwe gele ‘third away shirt’, een aantal prima mogelijkheden. Onder andere René Commandeur wist echter keeper Erik Slaaf niet te verschalken.

In het tweede bedrijf speelde Marken met de wind in de rug en zette het de tegenstander vroeg vast. Nadat Jeffrey Veerman op aangeven van Martijn Slemmer de kans op de 0-1 liet liggen, was het aan de andere kant plots wel raak. Goalgetter Gideon van Valkenburg tikte van dichtbij de 1-0 binnen. Maar binnen de minuut rechtte Marken de rug toen Stephan Plat de gelijkmaker binnenschoot. De eerste goal voor de ‘halve Marker’ in Marken-shirt. Niet veel later schoot René Commandeur de 1-2 binnen uit een scrimmage. Zijn schot met links was niet bepaald vlammend te noemen, maar was wel doeltreffend. Toen daarna Jeffrey Veerman van een meter of 20 de 1-3 in het kruis joeg was het pleit beslecht. Marken had uit moeten lopen naar 1-4, maar de 17-jarige invaller Kevin Giele (hij was Michiel Appel komen vervangen) liet een fikse mogelijkheid liggen. ZOB, met trainer Chris Abels vanwege een schorsing achter het hek, kwam in de absolute slotfase nog wel terug tot 2-3, maar dat zette verder geen zoden aan de dijk.

Drie punten derhalve voor Marken dat hierdoor naar de derde plaats op de ranglijst klom. Belangrijk, omdat de eerste drie ploegen aan het einde van het seizoen automatisch promoveren naar de eerste klasse. Volgende week komt SV Overbos uit Hoofddorp op bezoek. Marken heeft nog een rekening open staan tegen de promovendus die het verassend goed doet dit seizoen. Uit werd namelijk volkomen onnodig met 2-1 verloren. De aftrap is om 14.30 uur.

Opstelling SV Marken: Ron Smit, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Jeroen Haarsma (30. Roy Springer), Bart Honingh, Christiaan Brommersma, Ramon Visser (87. Vincent Moenis), Martijn Slemmer, René Commandeur, Jeffrey Veerman en Michiel Appel (80. Kevin Giele)
    Scheidsrechter: P. Wijbenga (Harlingen)
    63. Gideon van Valkenburg 1-0
    64. Stephan Plat 1-1