• Marken begint met driepunter

Marken is het seizoen 2008-2009 met een overwinning begonnen. Promovendus Amstelveen Heemraad werd met 3-1 verslagen.
    In de eerste helft was het met vier nieuwkomers spelende Marken nog zoekende. Omdat ook Amstelveen zich in aanvallend opzicht geen vuist kon maken viel er weinig te genieten voor de toeschouwers. Het enige waar het volle vakkie B(eun) van kon genieten was de stralende zon. 0-0 halverwege was een logisch gevolg.

Hoe anders was de tweede helft. Michael Janssen gaf al na drie munten het startsein met een bekeken bal vanaf de zijkant van ‘de 16’, maar de bal ging net naast. Nadat trainer Tijs Schipper in de 54e minuut een dubbele wissel toepaste (Ricardo Chardet en Rene Commandeur kwamen voor aanvoerder Tijs Klaver en Michiel Appel in het veld) ging het er wat feller aan toe bij Marken. Drie minuten later lag de bal voor het eerst dit seizoen in het goede netje: een lange bal van achteren kwam bij Michael Janssen terecht. Met een fraaie lob verschalkte hij keeper Hoeksema: 1-0. Marken ging hierna wat beter voetballen en ook achterin werd vrijwel niets weggeven. De vernieuwde achterste linie (op Erik Teerhuis na zijn Astrando Noten en de op het oude nest teruggekeerde Marco van Galen en Bart Honingh nieuw dit seizoen) stond als een huis. Voorin werd na 66 minuten een fraaie aanval via Ricardo Chardet en Johan Wortel net niet tot een goal gepromoveerd door Michael Janssen.

De laatste 15 minuten hadden veel weg van het ooit beruchte “Haags Kwartiertje”. Johan Wortel strandde op keeper Hoeksema, terwijl de voor Steffen Visser ingevallen Roy Springer net voorlangs schoot. In de 82e minuut ging Roy Springer over de knie bij een verdediger van Amstelveen. De mooie vrije trap van Marco van Galen werd ternauwernood uit het doel gehouden door keeper Hoeksema. In de scrimmage hierna kregen Johan Wortel en Astrando Noten de bal niet binnen, maar Noten werd hierbij wel neergelegd: de penalty werd in de 83e minuut door Matthijs Kaars feilloos binnengeschoten: 2-0. Wedstrijd gespeeld zou je zeggen. Maar het aanvallend onmachtige Amstelveen Heemraad maakte in de 88e minuut toch nog volkomen onverwacht de aansluitingstreffer, nadat Ron Smit de bal los liet. Jerold Boldewijn, die daaraan voorafgaand aan de ketting lag bij Astrando Noten, scoorde 2-1. Marken kon daarna de wedstrijd definitief in het slot gooien, maar Roy Springer kopte naast, nadat Matthijs Kaars op de keeper stuitte. Ver in blessuretijd werd dan toch de 3-1 binnen geschoten door Johan Wortel. Vlak daarna kon hij nog de 4-1 binnen schieten, maar keeper Hoeksema behoedde zijn team voor een grotere nederlaag. De selectie kon ’s avonds met een gerust hart de overwinning vieren op de Volendammer Kermis.

Met deze eerste drie punten is Marken nu koploper in de Tweede Klasse A. Voor wat het waard is na één wedstrijd natuurlijk, want zaterdag aanstaande wacht de lastige uitwedstrijd tegen het Amsterdamse WV-HEDW, dat hun eerste wedstrijd met 2-1 verloor bij H.C.S.C.

Marken:
    Ron Smit, Erik Teerhuis, Marco van Galen, Astrando Noten, Bart Honingh, Tijs Klaver (’54 Rene Commandeur), Michiel Appel (’54 Ricardo Chardet), Steffen Visser (’72 Roy Springer), Johan Wortel, Matthijs Kaars, Michael Janssen.

Bij Marken kreeg Michael Janssen een gele kaart.