• Marken begint met drie punten!

Met een 3-1 overwinning op De Merino's is SV Marken het seizoen uitstekend begonnen! In de voorbereiding wist Marken, ondanks een paar aardige wedstrijden, nog niet tot een driepunter te komen. Maar op het moment dat het belangrijk is gebeurde dat dus wel!
    Het verschil tussen Marken dit seizoen en Marken vorig seizoen is toch wel het aantal fitte spelers. Een jaar geleden hadden we al een waslijst aan blessures die moeilijk opgevangen konden worden. Op dit moment kampt doelman Robert Schouten met een blessure aan zijn vinger en is Kees Tol bezig om weer terug te komen nadat hij vorig seizoen in de tweede wedstrijd zwaar geblesseerd raakte.
    Tegenstander van zaterdag was De Merino's uit Veenendaal. Een vereniging waar we in mei 2008 voor het eerst tegen speelden. Dat was toen de 1e ronde van de nacompetitie voor promotie naar de 1e klasse. Na een 2-0 nederlaag in Veenendaal werd het 3-3 op Marken, terwijl Marken met 3-1 voor stond. De Merino's promoveerde uiteindelijk via de nacompetitie naar de 1e klasse. Een jaar later een herkansing in de nacompetitie. De Merino's voor behoud en Marken voor promotie naar de 1e klasse. Maar met 2-0 en 1-5 was De Merino's in de halve finale duidelijk een maat te groot. En door de finale van VVA '71 te winnen bleven ze in de 1e klasse. In 2010 geen confrontatie met De Merino's want Marken promoveerde rechtstreeks naar de 1e klasse. Maar in die klasse kwamen ze een seizoen later elkaar dus wel weer tegen. Afgelopen twee seizoenen verloor Marken zowel thuis als uit. Dus alles bij elkaar opgeteld hebben we acht keer tegen elkaar gespeeld waarvan De Merino's er maar liefst zeven hebben gewonnen! Een gevalletje "angstgegner". Zou er nu eindelijk een eind komen aan deze negatieve resultaten tegen deze ploeg uit Veenendaal? In het begin leek dat er niet op. Want na vijf minuten spelen was het al 0-1 op het B-veld van Marken. Joop de Bruin schoot een vrijetrap in de kruising. Maar daarmee was de koek wel op voor de gasten. Michiel Appel was na twintig minuten al dichtbij de gelijkmaker toen hij oog in oog met de doelman stond. Helaas redde doelman Hagelstein tot tweemaal. Niet veel later een ongelukkig moment voor Michael Gommers en moest geblesseerd het veld verlaten. Kevin Giele was zijn vervanger en gaf direct zijn visitekaartje af. Het eerste balcontact was namelijk een rake kopbal: 1-1. Giele kreeg in de laatste fase van het eerste bedrijf ook nog een kans op 2-1, maar deze ging voorlangs. Ook spits Michel Lion kreeg nog een kans, maar de stand bij rust bleef 1-1. Moet toegeven dat ik bovenstaande niet zelf heb waargenomen vanwege verplichtingen elders op het dorp. Maar wat ik er van begreep had het "gewoon" 3-1 of 4-1 moeten staan.
    Na de thee begon Marken direct goed. Lion was heel dichtbij in de 50e minuut. Maar de bal ging via de binnenkant van de paal weer het veld in. Amper tien minuten later kwam een verdediger van de gasten net op tijd bij de bal toen Michiel Appel de bal perfect voorgaf. Maar het bleek uitstel van executie. Een minuut later schoof Michel Lion de verdiende 2-1 binnen. Vervolgens verzuimde Marken de wedstrijd op slot te gooien en bleef het dus spannend. Maar verder dan een vrijetrap op een gevaarlijke plek kwam het toch wel zwakke Merino's niet. In de 89e minuut viel de spanning gelukkig weg toen Kevin Giele de 3-1 binnen schoot. En zo won Marken dik en dik verdiend voor het eerst van De Merino's. Een hele belangrijke overwinning voor Marken. Omdat er geen grote uitslagen waren staat Marken dankzij deze overwinning op doelsaldo aan kop in de 1e klasse A. Natuurlijk maakt één zwaluw nog geen zomer, maar een goed begin is het halve werk!
    Opstelling SV Marken: Patrick Onsia, Patrick Leeflang, Roy Springer, Michael Gommers (27. Kevin Giele), Ramon Visser, Michel Lion (71. Arno Boes), Martijn Slemmer, Muus Visser, Dominic Zeeman Michiel Appel (80. Erik Teerhuis) en Mike Oudshoorn
    Opstelling Merino's: Daan Hagelstein, Erik Kulik, Floriano Raho, Jeffrey Rustenhoven (76. Przemek Szeller), Pim Gardien, Joop de Bruin, Marjan Antic (65. Daan van Amerongen), Peter Rottger, Mikula Ristic, Sebastiaan Klein en Arjan Groenleer
    Scheidsrechter: P. (Paul) van der Burg
    6. Joop de Bruin 0-1