• Gestolen punten weer weg

Nadat Marken tegen ZOB en WV-HEDW misschien wat meer had gekregen dan het recht op had, heeft buurman Monnickendam er voor gezorgd dat een slap spelende thuisploeg niet als "Herbstmeister" de boeken in zal gaan in 2014.
    Vooraf hadden we al kennis genomen van het feit dat er bij de gasten twee belangrijke spelers zouden ontbreken. Maar goed in een derby zegt dat allemaal niet zoveel. Natuurlijk wij waren zwaar favoriet, maar met die rol kunnen de spelers het hele seizoen al niet omgaan. In de wekelijkse Toto op Facebook trok niemand zich hier iets van aan, waar onder dus ook ondergetekende met zijn 7-0 voorspelling...
    De wedstrijd dan. Eigenlijk een kopie van de editie van 2013. Marken speelde veel te slap tegen een Monnickendam dat juist het omgekeerde deed! Ze staan misschien voor hun doen dan wel te laag op de ranglijst, maar als je maar één punt pakt van de onderste drie is dat dan toch je plek. Voor een Marken dat in eigen huis speelde zou het toch een "reguliere" overwinning moeten worden. Met een zo goed als complete selectie werd er afgetrapt, alleen Stephan Plat zat nog een schorsing uit. Via Nick Tuijp, Michiel Appel en Peter Bakker waren er wat gevaarlijke momenten voor de Monnickendam goal. Toch werd het binnen de twintig minuten 0-1. Een fout in de Marken voorhoede terwijl de achterhoede was aangesloten zorgde voor enorme ruimte achterin. Spits Milco Binken maakte er dankbaar gebruik van. Dit had voor Marken een teken moeten zijn dat er een tandje bij gedaan moest worden. Maar van het spel werden de supporters niet echt warm, die van de gasten overigens wel. Zij gingen vol de strijd aan en roken bloed. Na ruim een half uur spelen werd het dan ook absoluut niet onverdiend 0-2. Ondanks deze achterstand langs de lijn nog altijd het vertrouwen op een goede afloop. Want conditioneel hebben we misschien wel de fitste selectie van de 2e klasse. Maar dan moest de schade niet verder oplopen. Dankzij een niet zuivere kopbal van Sinduhije Deo en een vrijetrap van Donny Reugebrink op de kruising bleef het gat twee goals. In de slotfase leek Marken wakker te worden en ging op zoek naar de aansluiting. En binnen drie minuten was het al raak! Nadat eerst Arno Boes tot twee keer toe een kans kreeg was het Tijs Klaver die uit een corner wel raak kopte: 1-2. En zo gingen we toch met een iets beter gevoel aan de thee.
    De marge werd bijna weer twee toen doelman Robert Schouten een ongevaarlijk ogende bal van Milco Binken op de lat keek. Hierna nam Marken het heft in handen. Er volgenden voor Peter Bakker en Arno Boes twee enorme kansen waarvan er toch zeker één in had gemogen. Monnickendam kon niet veel meer dan tegenhouden, maar het bleef uitkijken voor de gevaarlijke snelle uitvallen. Nadat Arno Boes opnieuw twee enorme kansen niet had benut leek de ingevallen Dayne Mirani de wedstrijd te gaan beslissen. Maar in plaats van de bal in de goal te schuiven schoot hij recht in de handen van doelman Schouten. Intussen had de scheidsrechter al ZEVEN gele kaarten uitgedeeld. Volstrekt belachelijk! Als je er niet bij zou zijn geweest zou je op zeker denken dat het een schop/mat partij is geweest. In tegendeel! In de slotfase moest Monnickendam zelfs met tien man verder toen Matthew Doorman voor een zeer licht vergrijp zijn tweede gele kaart kreeg. Na nog drie gele kaarten was het in de laatste seconde Michiel Appel die de eindstand op het bord schoot, maar helaas de bal ging langs de verkeerde kant van de paal. Voor de zoveelste keer dit seizoen verzuimde Marken dus weer de koppositie over te nemen. Deze positie in 2A lijkt overigens wel "behekst", want BOL won niet en zag AMVJ langszij komen. Al zal WV-HEDW vermoedelijk als koploper de winterstop in gaan. Bij een 6-1 stand en tegen nog acht Beursbengels staakte de scheidsrechter kort voor tijd de wedstrijd definitief. De tuchtcommissie zal deze wedstrijd wel als uitgespeeld beschouwen en Beursbengels een puntenstraf geven. Uitspraak verwacht ik medio januari voor de start van deel twee van deze zéér interessante competitie!

Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis (82. René Commandeur), Ramon Visser, Patrick Leeflang, Roy Springer, Tijs Klaver, Arno Boes, Melvin de Groot, Peter Bakker, Nick Tuijp (82. Sebastiaan Peereboom) en Michiel Appel
    Opstelling Monnickendam: Yort Willems, Randy Deville, Remon Knemeijer, Kaj Rensen, Matthew Doorman, Barrie de Wolf, Nick Rensen, Sinduhije Deo (46. Dayne Mirani), Milco Binken, Mark van Geemen en Donny Reugebrink
    Scheidsrechter: M.L. (Martijn) Germs (Wilnis)
    19. Milco Binken 0-1