• Geen goals, wel spanning

Bij een 0-0 denk je al snel aan een saaie wedstrijd, maar dat de derby tegen ZOB absoluut niet! Het mag dan ook een wonder genoemd worden dat er geen goals zijn gevallen.
    Na de wanprestatie van een week eerder hadden de spelers iets recht te zetten. Een "praatsessie" en een iets gewijzigde opstelling moesten uitwijzen of dit ook resultaat op zou gaan leveren.
    De opening van de wedstrijd was in ieder geval niet voor Marken. Nu moeten we meteen wel zeggen dat ZOB niet zomaar een ploegje heeft. Het is wel degelijk een team waarmee rekening gehouden moet worden in het eerste rijtje. Zij kampen alleen een beetje met het zelfde manco als Marken: wisselvalligheid. Maar goed ZOB was dus beter. Eigenlijk zelfs gedurende het eerste halfuur. Door een eigen fout kwamen we bijna op een vroege achterstand. Robert Schouten probeerde de bal weg te stompen, maar miste. Spits Stefan van Wonderen kon daardoor de bal in het lege doel koppen maar mikte gelukkig voor Marken te hoog. De volgende gevaarlijke actie was opnieuw van ZOB. Nigel Schaasberg passeerde iets te makkelijk Robin Kaars, die vandaag op links achter startte. Het schot van Schaasberg ging voorlangs de goal. Maar Marken was dus gewaarschuwd dat het een lastige middag zou gaan worden. Pas rond het kwartier spelen kwam de thuisploeg een beetje onder de druk uit. Een gekraakt schot van René Commandeur zorgde dat Erik Slaaf voor het eerst naar de grond moest en kort daarna speelde Michiel Appel de bal iets te ver voor hem uit voordat hij Slaaf kon testen. Vervolgens een déjà vu. Doelman Schouten dacht weer de stompen bij een hoge bal, maar weer mis. De oplettende Nick Tuijp voorkwam een goal van ZOB. Even later mocht Schouten zijn engeltje een dikke knuffel geven toen hij misgreep op een schot van Charles Kooy en tot geluk van de Marken aanhang de bal via de paal alsnog in zijn handen kreeg. Wakker geschud door deze momenten moet gezegd worde dat hij de resterende 70 minuten voortreffelijk keepte. Een geplaatste bal van Nigel Schaasberg leek de kruising in te vliegen, maar Schouten tikte hem er net op tijd uit. Een hard schot van Kooy belandde even later op zijn vuisten. Maar na ruim een half uur spelen was het dus nog steeds 0-0! Bijna hielp Erik Teerhuis ZOB ene handje want uit een voorzet van Stephen Aarsman kopte hij de bal zo in de voeten van Van Wonderen. Maar zijn schot vanaf de rand zestien ging net naast. Vervolgens kwam Marken er eindelijk weer eens uit. Nick Tuijp had meer ruimte om uit te halen dan hij zelf dacht en gaf daarom, niet zelfzuchtig, de bal aan René Commandeur. Die leunde echter te ver naar achteren en zag de bal over vliegen. Kort hierna een gevaarlijk moment met Peter Bakker. Hij kreeg echter geen tijd om uit te halen. De verdediger schoot bij het wegwerken echter tegen Bakker aan, die de bal nog bijna in het doel zal hobbelen. Het slotakkoord was van ZOB maar het schot van Kooy strandde op aanvoerder Patrick Leeflang.
    Na de thee was de eerste kans opnieuw voor ZOB. Maar doelman Schouten voorkwam met een prima redding dat Van Wonderen scoorde. Nick Tuijp had vervolgens de thuisploeg op 1-0 moeten zetten. Na een prima aanval kreeg hij op de penaltystip de bal, maar zag dat doelman Slaaf een goal voorkwam. Nadat ZOB weer drie kansen op rij miste, waaronder een bal via Teerhuis op de lat, leek het er op dat er geen goals mochten vallen. Toch bleven beide teams het proberen. Van minuut één tot de laatste bleef het dan ook razend spannend. Marken trainer Martin Boes wisselde in de slotfase zelfs de gehele voorhoede. Dit leverde nog bijna succes op ook. Maar na bijna zeven extra minuten kwam er een einde aan deze boeiende wedstrijd. Als je naar de kansen verhouding kijkt een gewonnen punt voor Marken. Volgende week opnieuw een zware wedstrijd als we op bezoek gaan bij koploper Wilhelmina Vooruit Hortus Eendracht Doet Winnen, WV-HEDW ofwel "WV" voor intimi.

Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Ramon Visser, Patrick Leeflang, Robin Kaars, Tijs Klaver, René Commandeur (85. Roy Springer), Melvin de Groot, Peter Bakker (85. Sebastiaan Peereboom), Nick Tuijp en Michiel Appel (85. Arno Boes)
    Opsteliing ZOB: Erik Slaaf, Stephen Aarsman, Mike van Koert, Wouter van Os, Gerry Bosschieter, Bart Goes, Charles Kooy (83. Daniël Gontha), Yorick van Arkel, Stefan van Wonderen, Maurice van Straten en Nigel Schaasberg
    Scheidsrechter: J.A.M. (Jan) Smit (Opmeer)
    Gele kaarten: Tijs Klaver, Robin Kaars (beiden SV Marken) en Yorick van Arkel (ZOB)