• Eervol ten onder tegen de vogels

Marken is er niet in geslaagd om tegen topclub IJsselmeervogels te stunten, al leek dat er in het openingsfase nog wel op.
    Voor de wedstrijd bleek dat de gastheren misschien een beetje te makkelijk over de tegenstander dachten. Trainer Zoutman selecteerde namelijk maar één speler die een paar dagen eerder ook bij de selectie zat die Volendam met 0-1 had verslagen. Niet dat er nu een matig team het veld in gestuurd werd, want ook deze spelers zijn allemaal hoofdklasse waardig.

Waar IJsselmeervogels al in gedachten was op welke datum ze tegen AS '80 zouden gaan spelen wilde Marken er een wedstrijd van maken. En zo geschiedde het!
    De mannen van Edwin Keizer begonnen fel aan de wedstrijd wat al na vijf minuten bijna tot een goal leidde. Een vrijetrap vanaf rechts van Ramon Visser werd door René Commandeur buiten bereik van doelman Sjoerd Rensen op de lat gekopt. Amper twee minuten later moest Rensen alle zeilen bij zetten om een schot van Martijn Slemmer uit de goal te houden. En zo liet Marken zien dat het niet als schietschijf naar Bunschoten was gereisd. Ondanks dat het wel intimiderend in een geheel blauw tenue op het fraaie kunstgras verscheen. De inzet van Marken werd na bijna 25 minuten beloond. Jeffrey Veerman nam de bal op de rand van de zestien aan en haalde snoeihard uit. De bal verdween schitterend in goal. Alle ruim honderd meegereisde Marken supporters konden hun ogen bijna niet geloven en gingen volledig uit hun dak. Want zelfs in ons hoofdklasse tijdperk kwam het niet vaak voor dat we op voorsprong kwamen tegen de 'rooien'. Al hebben we wel mooie herinneringen aan ze. Zo wonnen we onze aller eerste wedstrijd op het hoogste niveau met 5-3 (1975) en hebben we ze een keer met 5-0 (1985) afgedroogd. En dat was tot twee seizoenen geleden de grootste nederlaag van IJsselmeervogels op het hoogste niveau!
    Na de 0-1 leek IJsselmeervogels te beseffen dat het vanavond niet vanzelfsprekend zou zijn dat ze wel even wonnen van 'dwerg' Marken. Ze schakelden een tandje bij en Marken moest terug. Na een serie hoekschoppen ging het mis. Een corner kwam bij Iwan Axwijk die de bal niet al te hard net naast de tweede paal binnen schoot. Toch een onnodige goal, want als er iemand bij de tweede paal had gestaan was er niets aan de hand geweest. Toen we dachten met 1-1 aan de thee te gaan verslikte Jeroen Haarsma zich. Johan Pater maakte dankbaar gebruik van de ruimte en haalde onhoudbaar uit. Ron Smit kon enkel toe kijken hoe de bal in de kruising belandde.
    Na de thee startte IJsselmeervogels anders dan de eerste helft. Ze zorgden er voor dat Marken niet opnieuw kon stunten. Na een kwartier spelen gooiden ze de wedstrijd ook op slot. Een corner kwam voor de voeten van Geoffrey Verwey en die werkte de bal in de goal. Dit deed hij overigens met zijn handen, maar dit kon de uitstekend fluitende Ronald van de Waerdt niet zien. Hierna bleef IJsselmeervogels de beter ploeg en leek Marken er een beetje verslagen bij te lopen. Maar de slotfase leefde de blauwe brigade van Keizer weer op. Een klein offensief zorgde bijna voor de aansluiting. Kevin Giele, die in de basis stond, zette spits Jeffrey Veerman oog in oog met doelman Rensen, maar Veerman verzuimde zijn tweede van de avond binnen te schieten. Als... tja, maar dat telt helaas niet. Het bleef uiteindelijk bij 3-1. Marken heeft tegen een zeer sterke tegenstander te laten zien dat het zeker 1e klasse waardig is! Deze wedstrijd geeft heel veel vertrouwen voor het restant van de competitie. Het doel is en blijft promotie, maar stiekem willen toch het lieft het hoogste...

Opstelling IJsselmeervogels: Sjoerd Rensen, Jasper Bolland, Lion Axwijk, Johan Pater, André Kemper, Iwan Axwijk, Yannick Cornelisz (86. Salim el Yousfi), Djuric Asencion, Robbert de Graaf (70. Peter Vastenhouw), Hilmi Mihci (25. Geoffrey Verwey) en Guido de Graaf
    Opstelling SV Marken: Ron Smit, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Jeroen Haarsma, Bart Honingh (68. Guido Boes), René Commandeur, Ramon Visser, Martijn Slemmer (87. Vincent Moenis), Roy Springer, Kevin Giele en Jeffrey Veerman
    Scheidsrechter: R.H.J. van de Waerdt (Veenendaal)