• Buren verdiende winnaar "rode derby"

Het doet toch best pijn om te moeten zeggen, maar we kunnen er niet onder uit: Monnickendam was gewoon beter dan Marken en gaf ons verdiend een pak slaag! Zo speel je de ene week de pannen van het dak en zo is het een week later omgekeerd, helaas...
    Zoals bijna gebruikelijk was Marken er in de openingsfase weer eens niet bij. Dat gebeurt de laatste weken bijna continu. Achter de goal van Monnickendam liepen we al te grappen dat we toch wel weer 0-1 achter zouden komen. Amper dat gezegd te hebben werd het ook 0-1... Erik Teerhuis gaf Robin Schaaf te veel ruimte en was hem kwijt. Schaaf ging goed door en schoof de bal uit een lastige hoek langs de uitgekomen Robert Schouten. Amper vijf minuten later opnieuw een hoofdrol voor Teerhuis en Schaaf. Gelukkig voor Marken ging de bal nu voorlangs. Het was gedurende het eerste kwart maar één ploeg die voetbalde: Monnickendam. De thuisploeg kwam er amper uit maar gelukkig drukten de Troeters niet echt door. Pas na een kleine 25 minuten voetballen was er de eerste mogelijkheid voor Marken. Die kwam uit een standaard situatie. Een corner van Aramez Poepon leek wat te laag bij de eerste paal te komen, maar Patrick Leeflang kon alsnog koppen. Helaas verdween de bal snoeihard naast de goal van doelman Yort Willems. Het was wel het begin van een klein Marken offensiefje. Even later was het Peter Bakker, die er vorige week nog drie maakte, die een best aardige kans kreeg. Hij draaide zich vrij in de zestien maar zag zijn inzet langs de verkeerde kant van de paal rollen. De een al niet zo gelukkig spelende Erik Teerhuis raakte vervolgens geblesseerd en moest zich na een half uur laten vervangen door Dominic Zeeman. In de slotfase van het eerste bedrijf was er voor het publiek nog genoeg te zien. Monnickendam verzuimde de wedstrijd op slot te gooien. Kaj Rensen schoot op de paal en Robert Schouten redde keurig op een inzet van Dayne Mirani. Toch kwam Marken ook nog in de buurt van een goal. Een schotje met links van René Commandeur was te zwak om echt voor gevaar te zorgen en uit een corner kopte Michiel Appel over. Al met al was de ruststand van 0-1 verdiend te noemen. Dat Marken geen schim was van een week eerder doen we Monnickendam te kort mee. Zij speelden namelijk prima!
    Vlak na de thee dachten alle Marken supporters dat de 1-1 op het bord kwam. Maar de inzet van Appel werd van de lijn gegleden door Barrie de Wolf. Een ongelukkige eigen goal van Patrick Leeflang niet veel later besliste de wedstrijd eigenlijk. De frustraties bij Marken begonnen op te lopen. Naast Tijs Klaver in de eerste helft kregen Roy Springer en Arno Boes al snel geel in de tweede helft. Halverwege de tweede helft was er nog een kleine opleving van Marken. Maar Poepon en Ramon Visser kregen de bal er niet in. De ingevallen Milco Binken deed het aan de andere kant wel. Met een schitterende uithaal zorgde hij voor de 0-3. Een heuse afstraffing op eigen terrein door de buren. Een scenario uit onze nachtmerries. Want ja ook ik had al wel een mooie kop klaar voor onze overwinning. Ook over rondjes met de bus door Monnickendam enzo, maar het zijn de Troeters die met een brede glimlach rondliepen. Uit voorzorg werd Roy Springer vervangen door Guido Boes, want een rode kaart hing in de lucht. Het eerste balcontact van Boes leverde bijna een goal op. Maar hij kopte op de paal. Niet veel later was het aan de andere kant Binken die de lat raakte. Terwijl de wedstrijd de echte slotfase in ging en het al lang beslist was bleef het in het veld gespannen. Het hoort bij een derby maar niemand zit op ellende te wachten. Dat er pas kort voor tijd een rode kaart viel was dan ook best opmerkelijk. Tijs Klaver kon met zijn tweede gele kaart eerder onder de douche. Kort erna dacht iedereen dat Ramon Visser hem mocht volgen, maar kwam er met slechts geel goed vanaf. In het opstootje wat volgde na zijn overtreding zag de uitstekend fluitende arbiter Henk Jan Westland dat Milco Binken een speler van Marken een gooi gaf. Met direct rood mocht hij ook gaan douchen. Echt jongens, het is 0-3 met nog een paar minuten op de klok. Gelukkig hadden we een leidsman die stevig in zijn schoenen stond want iedereen heeft wel in de media gelezen wat er de laatste tijd gebeurd als er "trammelant" op het veld is. Het was dan ook verstandig om het bij vier extra minuten te laten terwijl het er misschien wel tien hadden kunnen zijn. Maar meer ellende bleef ons dus bespaard. Met tien tegen tien haalden we het laatste fluitsignaal. Ondanks deze domper bleef het toch nog lang gezellig in de kantine. Volgende week zullen we met een andere instelling en ook zeker opstelling het opnemen tegen het sterke AFC. Het uithuilen moet klaar zijn, nu zorgen om met een opgeheven hoofd de eerste helft van de competitie af te sluiten.
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis (31. Dominic Zeeman), Arno Boes, Patrick Leeflang, Roy Springer (74. Guido Boes), Tijs Klaver, René Commandeur, Ramon Visser, Peter Bakker, Aramez Poepon en Michiel Appel
    Opstelling Monnickendam: Yort Willems, Nick Rensen, Remon Knemeijer, Kaj Rensen, Martijn Goedmakers (70. Pedro Rodrigues), Niek de Kler (46. Milco Binken), Robin Schaaf, Samir Moustafa, Dayne Mirani, Barrie de Wolf (79. Sinduhije Deo) en Donny Reugebrink
    Scheidsrechter: H.J. (Henk Jan) Westland (Leusden)
    7. Robin Schaaf 0-1