• Ajax kan weer niet winnen van Marken

De laatste thuiswedstrijd van 2011 is in een gelijkspel geƫindigd. Met 1-1 deelden Marken en Ajax de punten. Ook de enige andere wedstrijd in 1A tussen Lelystad '67 en VVA '71 eindigde in 1-1. Vooral na de tweede helft mag Marken blij zijn met dit puntje, voor de thee had er misschien iets meer in gezeten.
    De thuisploeg, die in de bekende basis opstelling van de afgelopen weken speelde, werd al snel met de rug tegen de muur gezet. Iets wat we in een thuiswedstrijd nog niet vaak mee hadden gemaakt. Maar nu was Ajax ook wel van een ander caliber dan de, met alle respect, overige ploegen die we op Marken hebben ontvangen. Doelman Robert Schouten moest dan ook snel aantonen dat hij terecht als eerste keeper van Marken onder de lat staat. Hij redde keurig op een schot van Sergio Parris. Al had dat schot er nooi mogen komen aangezien een speler van Ajax de bal met de hand mee had genomen in de voorbereiding op deze aanval. Even later kwam "hij" dan gevaarlijk voor de goal. Met hij bedoelen we uiteraard de op Marken bekende Dennis Kaars. De spits die Marken een paar jaar geleden graag van Monnickendam had overgenomen, maar toen voor het "rijke" HBOK koos. Echter oog in oog met zijn oud Damstede klasgenoot Robert Schouten faalde hij en verdween de bal voorlangs de goal. Toch bleek dit uitstel van executie. Want net binnen het kwartier was het raak voor de gasten. Schouten kreeg een schot van Sergio Cameron niet onder controle zodat Laurens ten Heuvel vervolgens de dik verdiende 0-1 op het bord kon schieten. De toeschouwers begonnen stiekem een beetje te vrezen voor een pak slaag. En Ajax dacht daar ook misschien al wel aan. Want de aanvalsdriften van Ajax gingen gewoon rustig verder. Maar deze 0-1 schudde Marken blijkbaar wakker en liet het niet zover komen. En zo kon het dat halverwege de eerste helft niet Ajax maar Marken de lakens uitdeelde. De prima spelende Erik Teerhuis kwam vanaf links ook weer vaak mee naar voren. En in een combinatie met Leon Spoorenberg kreeg hij zelfs een uitgelezen mogelijkheid om de teams naast elkaar te schieten. Zijn "verdedigers" inzet verdween echter net naast. Aan de andere kant deelde Ajax via Bas Vellema ook nog even een venijnige speldeprik uit. Zijn harde schot werd echter keurig gekeerd door doelman Schouten. Even later was het raak aan de andere kant. Bij de zoveelste corner kreeg rechts achter Dominic Zeeman de bal voor zijn voeten en bedacht zich geen moment. Via een Ajax-been verdween de bal achter de kansloze doelman Danny Been. Marken rook bloed! Uit een voorzet van Jeffrey Veerman leek RenƩ Commandeur de 2-1 binnen te schieten. Echter een weergaloze redding van doelman Been voorkwam de Marker voorsprong. Ook oud Ajacied Mick van Moerkerk kreeg nog een kans op 2-1, maar opnieuw was het doelman Been die een sta in de weg bleek. In de slotfase was het Patrick Leeflang die misschien nog wel de mooiste kans kreeg. Hij liep bij een vrijetrap van Ramon Visser in met het doel de rebound binnen te kunnen tikken. En wat gebeurde er? De vrijetrap werd door de doelman zo in de voeten van Leeflang gestompt! Leeflang schrok hier zo van dat hij de bal keurig in de doelman zijn handen tikte. En zo gingen beide teams na een leuke eerste helft met een 1-1 stand aan de thee.
    Na de thee een heel ander wedstrijdbeeld. Ajax zette Marken volledig vast en slechts sporadisch kon de thuisploeg er uit komen. Maar gelukkig belandde een schot van Parris op de lat, haalde Stephan Plat een inzet van die zelfde Parris van de lijn en was Dennis Kaars absoluut niet scherp tegen Marken. Wij kregen slechts schaars kansen op een goal. Halverwege de tweede helft had het echter wel zomaar gekund toen Jeffrey Veerman uit een voorzet van Leon Spoorenberg maar net naast kopte. Maar na maar liefst zeven minuten extra tijd kon Marken toch tevreden naar het gekoesterde puntje kijken. Voor de rust hadden we aan meer kunnen denken, maar na de tweede helft mogen we stiekem wel blij zijn dat we overeind zijn gebleven. Als de weergoden geen roet in het eten gooien sluiten we over een week het jaar 2011 af bij het DVVA van de familie Brommersma. Zouden we het jaar afsluiten met de eerste uitoverwinning en zo afstand doen van de gehaatte laatste plaats? We zullen het zien...
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Patrick Leeflang, Dominic Zeeman, RenƩ Commandeur (77. Kevin Giele), Ramon Visser, Leon Spoorenberg (96. Dennis Visser), Mick van Moerkerk, Jeffrey Veerman (86. Guido Boes) en Muus Visser
    Opstelling Ajax: Danny Been, Michiel Foppen, Jeffrey Mols, Wouter van der Molen, Rience Schurman, Bas Vellema, Sergio Cameron (81. Melvin de Groot), Bas ter Haak, Laurens ten Heuvel, Dennis Kaars en Sergio Parris
    Scheidsrechter: H.J.M. (Harry) van Etten (Schermerhorn)