• Tweede helft geen vliegtuig gezien

Om met een goed gevoel de winterstop in te gaan moest er gewonnen worden bij Ajax. Om kwart over vier was het zover, het eerste elftal van Marken won voor de eerste keer op de Toekomst van het eerste van Ajax.
    SV Marken kende een aardig lijstje met afwezigen. Zo waren Marchanno Schultz, Philip de Leeuw en Tijs Klaver geschorst, Sylvan Martha op vakantie en Patrick Zwartjes geblesseerd. Maar daar tegenover stond de return van Paul Michielsen en Dick Zwarthoed. Na een aantal weken niet gespeeld en getraind te hebben moesten zij direct in de basis elf starten.
    De openingsfase van de wedstrijd was voor Ajax. Marken kwam bijna helemaal niet voor de goal van Ajax doelman Raymond Homoet, maar Ajax kreeg aan de andere kant ook geen enkele kans. Mogelijke oorzaak van dit spelbeeld was de straffe wind die recht over het veld waaide. Feit is in ieder geval dat Ajax niet profiteerde van de wind in de rug. Voor de rust was er in totaal 'wel' één echte kans te noteren. Op aangeven van Rivallino Steur kwam Arthur Vinkenoog vrij voor Zeinstra maar schoot de bal keurig in zijn handen. De toeschouwers die meer oog hadden voor de vele vliegtuigen die vlak over de Toekomst vlogen beseften toen ineens dat ze naar een voetbal wedstrijd toe waren gegaan en niet naar de Buitenveldert baan om vliegtuigen te spotten.
    Na in de rust opgewarmd te zijn met een kop koffie of een alcoholische versnapering verschenen de supporters weer langs de lijn met de vraag van hoeveel 747-s er nog zouden overkomen. Maar veel zouden ze er niet meer zien, want de spelers besloten er in de tweede helft een spectakel van te maken. Amper een minuut gespeeld en Marken kwam zeer gevaarlijk voor de Ajax goal. Erik Homan zette de bal voor maar de bal belandde bij Ajacied Marc Wolthuis. Overduidelijk beroerde hij de bal met de hand en dus besloot de perfect leidende scheidsrechter Stange de bal op de stip te leggen. Aanvoerder Henk Abercrombie nam de verantwoordelijkheid op zich. Hij stuurde keeper Homoet de verkeerde kant op en bracht Marken daarmee aan de leiding. Erg lang konden de spelers van Bert van de Poppe er niet van genieten, want ruim vijf minuten later werd Vinkenoog de diepte in gestuurd en benutte zijn tweede kans wel, 1-1. Terwijl Ajax nog in een feeststemming verkeerde en amper de nieuwe tussenstand aan het thuisfront was doorgegeven stond Marken al weer op een voorsprong. Henk Abercrombie kreeg de bal op zo'n meter of vijfentwintig aangespeeld en volleerde de bal richting de goal. Als je dit honderd keer doet kun je 99 keer de bal van een bijveld halen, maar zaterdag was het die ene andere keer. Gedragen door de wind verdween de bal over de kansloze doelman Homoet in de kruising. En daarmee is het op dit moment 'het doelpunt van het jaar'. Nadat eerst Homoet nog met moeite de 1-3 van Erik Homan kon voorkomen was het een kwartier voor tijd alsnog raak. Man of the match Henk Abercrombie vocht zich met vallen en opstaan door de Ajax verdediging en zette de bal voor. Bij de eerste paal kwam de ingevallen Ronald van Altena inlopen en tikte het leer in het doel. De eerste competitie goal ooit van Van Altena in het eerste bezorgde Marken zo goed als zeker drie belangrijke punten. De ontlading op het veld was dan ook groot. Iedereen viel elkaar in de armen wat nog maar eens onderstreept dat de teamgeest uitstekend is. Ajax ging alles of niets spelen en bracht daarom de lange Pierre Tosch in de ploeg voor Vinkenoog. De verdediger mocht het laatste kwartier als spits proberen nog een punt te redden voor de Amsterdammers. Deze wissel bleek een goede zet van trainer Bob de Klerk, want in de 83ste minuut kopte hij de bal door op de tevens ingevallen Rob de Groot die de 2-3 achter Zeinstra schoot. En zo kregen we toch nog een zéér spannende slotfase. Maar Ajax probeerde het nog wel, maar Marken was dichter bij de 2-4 dan Ajax bij de 3-3. Het bleef 2-3 en doordat de concurrenten punten lieten liggen verliet SV Marken hiermee hopelijk voorgoed de laatste plaats. Er is nu zelfs weer aansluiting met Volendam dat de promotie/degradatie plek bezet. Na een korte winterrust zal de stijgende lijn in januari voortgezet moeten worden om er alsnog een leuk seizoen van te maken. En zoals het er nu naar uit ziet is die kans vrij groot.
    Opstelling Ajax: Raymond Homoet, Dick Krommenhoek (63. Rob de Groot), Mark Geestman, Aytekin Demirtas (72. Sirik Goeman), Arthur Vinkenoog (76. Pierre Tosch), Orville Blankendaal, Rivallino Sleur, Marc Wolthuis, Jeroen van de Berg, Danny Moinat en Dilshan Fong
    Opstelling SV Marken: Eelco Zeinstra, George Biswana, Tuan Truong Minh, Paul Michielsen, Erik Teerhuis, Michael Visser, Dick Zwarthoed, Erik Homan, Jaap Cornelis Teerhuis (65. Ronald van Altena), Henk Abercrombie en Arnold Teerhuis
    Scheidsrechter: J.A.M. Stange (Zevenbergen)
    47. 0-1 Henk Abercrombie (strafschop)
    53. 1-1 Arthur Vinkenoog
    55. 1-2 Henk Abercrombie
    76. 1-3 Ronald van Altena
    83. 2-3 Rob de Groot
    De uistekend leidende scheidsrechter gaf deze wedstrijd geen kaarten wat voor de verandering ook wel eens leuk is, de komende dagen krijgen we er toch al zat.