• SV Marken geeft buren pak slaag

Een overwinning was voor beide ploegen een must. Achteraf gezien helemaal, omdat Barendrecht met 3-1 van ARC won. Vanaf de eerste balwentelingen was gelukkig al duidelijk dat alleen SV Marken aanspraak mocht en kon maken op de overwinning.
    Nadat eerder op de dag het tweede na een 5-0 overwinning volop in de race blijft om de (periode)titel was het om half drie de beurt aan het eerste om er een topdag van te maken. En dat de spelers van Marken daar zin in hadden was vanaf de eerste seconde al duidelijk. Ondanks de intimidaties van Volendam voor de wedstrijd (ze betraden aan de Marken zijde het veld) was het Marken dat er geen gras over liet groeien. Marken mocht aftrappen en de bal werd direct naar voren gespeeld. Sylvan Martha kreeg de bal aangespeeld en haalde verwoestend uit. Keeper Arnold Smit van Volendam kon met veel moeite de bal uit de kruising tikken. Maar een minuut later was het alsnog raak. Erik Homan zette op rechts de bal voor. Deze kwam op links bij Philip de Leeuw terecht die de bal richting doel schoot. Of dit als schot of voorzet was bedoeld was niet helemaal duidelijk, maar via Martha verdween de bal wel in het doel. Een vroege 1-0 tegen een Volendam dat de laatste weken weinig had laten zien was wel heel lekker. Mede hierdoor stroopte de spelers van Marken hun mouwen nog even extra op. De mannen van Van de Poppe roken Volendams bloed! Er werd dan ook fors gespeeld, maar dat mag tijdens een degradatieduel ook wel. Vroeg in de wedstrijd besloot de in ieder geval aan het eind van het seizoen Volendam verlatende trainer Frans Schuitemaker in te grijpen door een wissel. Niet dat dit echt effect had, want aanvallend kwamen de wijdbroeken er totaal niet aan te pas. Het tenue van keeper Eelco Zeinstra kon bijna schoon weer in de kast. Marken scoorde voor de rust echter ook geen goals meer. Al waren daar wel de mogelijkheden voor. Zo rond het half uur schoot Erik Homan de bal in de handen van de keeper en even later deed Martha met het hoofd het zelfde. Homan zag ook nog een als voorzet bedoelde bal bijna promoveren tot doelpunt. De bal plofte echter buiten bereik van de keeper op de kruising. Bij de laatste mogelijkheid van Marken via Dick Zwarthoed was opnieuw de enige Volendammer met een voldoende, keeper Arnold Smit, een sta in de weg. Met een voorsprong en de mededeling dat Barendrecht en DOVO met 1-0 achter stonden gingen we de kleedkamer in.
    Het begin van de tweede helft leek een kopie van de eerste helft. Marken trok namelijk direct ten aanval. Via Martha en Abercrombie kwam de bal bij De Leeuw. Met zijn 'chocolade' rechterbeen schoot hij de bal echter in de handen van de keeper. Hierna zakte het spelpijl van Marken weg, maar omdat Volendam er helemaal niets van bakte was dat niet zo een groot probleem. Na een klein uurtje spelen leek Dick Zwarthoed de wedstrijd op slot te schieten. Maar op advies van de assistent scheidsrechter werd de goal wegens buitenspel afgekeurd. Dit was echter een onjuiste beslissing, want Zwarthoed kreeg de bal namelijk via een Volendam speler. Daardoor bleef het ondanks dat niemand een dubbeltje gaf voor de kansen van Volendam toch nog spannend. Een kwartier voor tijd viel dan alsnog de definitieve beslissing. Martha zette vanaf rechts de bal voor. Dick Zwarthoed stapte er over heen zodat de geheel vrij staande De Leeuw zijn 'foutje' van een week eerder goed kon maken. Hij schoot de bal perfect tussen de keeper en de paal door, 2-0. Volendam besefte nu echt dat het over en uit was. Aanvoerder Henk Abercrombie strooide kort na de 2-0 nog extra zout in de Volendammer wonden. Net als tegen Ajax volleerde hij de bal over de keeper in de kruising. Een fantastische goal en een enorme ontlading op en rond het veld. Marken is aan een uitstekende serie bezig. Uit de laatste vier wedstrijden zijn acht punten gepakt, terwijl uit de eerste dertien wedstrijden slechts vijf puntjes bij elkaar gesprokkeld werden. In de slotfase van de wedstrijd maakte overigens de uit de B-selectie overgehevelde Sander Kammerer zijn debuut in de hoofdmacht van SV Marken. Volgende week staat de wedstrijd tegen de nummer twee, Kozakken Boys, op het programma.
    Opstelling SV Marken: Eelco Zeinstra, George Biswana, Tuan Truong Minh (82. Tijs Klaver), Michael Visser, Erik Teerhuis (40. Bart Honingh), Dick Zwarthoed, Patrick Zwartjes, Erik Homan, Philip de Leeuw, Henk Abercrombie, Sylvan Martha (82. Sander Kammerer)
    Opstelling rkav Volendam: Arnold Smit, Raymond Smit, Pieter Jonk, Corn Veerman, Kees Sul (17. Johan Bond), Dick Zwarthoed, Luc van Rheenen (46. Johan Tuijp), Tom Koning, Ben Zwarthoed, Jan Visscher en Cees Visscher (59. René Smit)
    Scheidsrechter: D.A.R. Doest (Purmerend)
    2. 1-0 Sylvan Martha