• Marken vergeet het belangrijkste

Het was bijna een uur lang smullen voor de supporters van SV Marken. Met goed voetbal kreeg Sparta Nijkerk alle hoeken van het eigen veld te zien. Nadat Marken op 0-1 was gekomen was het dan ook wachten op de volgende goals die Marken zou gaan maken. Maar het bleef bij 'zou gaan maken', want er volgde er geen één meer. En als je ze zelf niet maakt....
    Een tegenvaller voor Bert van de Poppe was de afwezigheid van onze nieuwe laatste man Oswald Snip. Die zat een paar dagen voor zaken in Engeland en zou pas zaterdagmiddag weer terugkeren. En dit was te laat om nog op tijd in Nijkerk aanwezig te zijn voor de belangrijke wedstrijd tegen Sparta. Aan de andere kant loste dit 'probleem' een ander probleem op, want hierdoor was er voor nieuwkomer Tuan Truong Minh bijna automatisch een plek in de basis opstelling. Patrick Zwartjes werd weer op zijn vertrouwde centrale positie gezet en Tuan Truong Minh begon als laatste man op de plek van Snip.
    Marken startte als een ware wervelwind op sportpark De Ebbenhorst. Met net een minuut op de klok voorkwam keeper Sven Onland met zijn vingertoppen een doelpunt van Dick Zwarthoed, die van zo'n meter of vijftien van de goal had uitgehaald. In de fase hierna kwam Sparta er totaal niet aan te pas. Er werd alleen maar op de helft van de gastheren gespeeld en het was Marken wat de klok sloeg. Na een kwartier spelen stond een deel van de Marken aanhang met de handen in de lucht om ze daarna in het haar te steken. Na een fantastische aanval plaatste Joris Buurs de bal op het hoofd van Carlos Hasselbaink die de bal inkopte. Via de binnenkant van de paal rolde de bal over de lijn langs de andere paal naast het doel. Dit bleek echter uitstel van executie. Want nadat Dick Zwarthoed tegen een gele kaart was aangelopen, wat hem een schorsing oplevert, was het toch Carlos Hasselbaink die het net wist te vinden. Nadat hij op de achterlijn ook de keeper was gepasseerd kon hij van dichtbij binnenschieten. Op dat moment vond Pieter van de Hoef van Sparta het nog nodig om hem daarbij een rotschop te verkopen. Juichen was er dus niet bij voor Carlos. Het leek er zelfs even op dat hij vervangen moest worden door Arnold Teerhuis, want hij kon bijna niet meer lopen. Gelukkig kon hij na de nodige verzorging toch de wedstrijd weer hervatten. En even later stond hij bijna aan de basis van de 0-2. Een perfecte pass kwam voor de voeten van Dick Zwarthoed die oog in oog kwam met de Sparta keeper. Of het nu door het veld kwam of van de schrik, hij trapte de bal volkomen mis en keeper Sven Onland kon de bal zo oprapen. En daarme was de derde riante kans van Marken om zeep geholpen. En dan gaan toch de harde voetbalwetten opspelen. Als jij verzuimt de goals te maken, dan kun je er op wachten dat je tegenstander dat doet. En zo geschiedde het. Sparta kreeg op zo'n twintig meter van de goal een vrijetrap te nemen. Patrick Dorrestein nam deze met links en leek een simpele prooi te worden voor Marken goalie Eelco Zeinstra. Echter Joris Buurs stond ook in de baan van het schot en via zijn hoofd verdween de bal naast de kansloze Zeinstra in zijn eigen doel. En zo werd het tweede schot 'op doel' van Sparta gepromoveerd tot een doelpunt. Met deze stand gingen beide teams ook aan de thee.
    Na de rust begon Marken opnieuw sterk en was het wachten op de 1-2. Het wachten duurde echter wel heel lang en uiteindelijk viel deze ook niet, terwijl de kansen er toch wel waren. Na ruim een uur spelen kreeg Marken dan toch de rekening gepresenteerd van het missen van al deze kansen. Een diepe bal op de aanstaande Arubaanse international Enrique Zschuschen leek simpel weggewerkt te kunnen worden door Paul Michielsen, maar bij deze actie gleed hij weg. En zo had Zschuschen een vrije doortocht richting het doel. Van nog behoorlijk ver besloot hij uit te halen en schoot snoeihard de bal naast Zeinstra. Opnieuw had de Marken goalie geen enkele kans op deze bal. Bij Marken knakte het na deze goal. Het voetbal verdween en Sparta kon zowaar aan aanvallen gaan denken. Een kwartier voor tijd was er een prima aanval die uiteindelijk bij de tweede paal werd ingekopt door invaller Salim Amerzgiou. In de slotfase kwam Marken nog dichtbij de 3-2, maar alles zat tegen en zo verspeelde Marken de kans op de vierde plek van Bennekom over te nemen. Marken blijft voorlopig nog vijfde, maar met de wedstrijden tegen DOVO en Spakenburg in het vooruitzicht zal er de komende weken toch 'gestunt' moeten worden om deze positie de komende weken te behouden.
    Opstelling Sparta Nijkerk: Sven Onland; Richard Rademaker, Richard Pel, Pieter van de Hoef, Arjen Ruitenbeek; Michel van Dijkhuizen, Bas Dreef, Patrick Dorrestein; Albert van Nijhuis (69. Salim Amerzgiou), Erik van Veldhuizen en Enrique Zschuschen
    Opstelling SV Marken: Eelco Zeinstra; George Biswana (69. Arnold Teerhuis), Tuan Truong Minh, Paul Michielsen, Michel Karemaker; Dick Zwarthoed, Patrick Zwartjes, Joris Buurs; Ferry Sarabi, Carlos Hasselbaink en Abdelkrim Yahiaoui
    Scheidsrechter: A.J.B. Kamphorst (Barneveld)
    24. 0-1 Carlos Hasselbaink