• Effectief Marken deelt tik uit

Complimenten voor het spel van promovendus OSV, maar de punten zijn op Marken gebleven. Met 5-0 was het misschien wat tegen de verhouding in, maar niet minder lekker voor de thuisploeg!

Vooraf wisten we al dat we met OSV niet te maken zouden krijgen met het "promovendus niveau NFC". Een goed voetballende ploeg die in een heroïsche race met het eveneens sterke EVC vorig seizoen kampioen werd in 3A. Vorige week boekten ze weliswaar met de spelersbus van Chelsea voor de goal een 1-0 overwinning op titelkandidaat AFC, maar we waren gewaarschuwd! Vanaf de aftrap werd duidelijk dat Chelsea zelf de spelersbus weer voor de goal had gezet, want OSV speelde ver van de eigen goal en beproefde de Marken verdediging. Toch duurde het nog vrij lang voordat de eerste echte kans te noteren viel. OSV was wel de ploeg met het balbezit, maar dat is Oranje meestal ook, gevaarlijk werd het nog niet. In de 21e minuut leek de brilstand van het bord te verdwijnen. Echter het schot van Hidde Rozendaal belandde op de paal. In de rebound kreeg Tom Clobus een nog grotere kans dan een week eerder vanaf elf meter tegen AFC. Echter schoot Clobus de bal recht in de handen van onze doelman Yort Willems. Amper een minuut later moest Willems er meer voor doen om een goal te voorkomen zodat vervolgens Stephan Plat de bal definitief weg kon werken. Binnen twee minuten twee uitstekende kansen voor de gasten, maar in tegenstelling tot andere verslagen misschien doen vermoeden waren dit wel hun enige twee kansen voor de thee... Want hierna vond de thuisploeg het welletjes en stak het welkomstcomité van de 2e klasse de koppen bij elkaar. Vorig jaar hadden we namelijk ook voor de kampioen van 3A een leuk presentje: 0-8 in Alkmaar weet u nog! Ramon Visser dacht met zijn specialiteit een eerste stap te zetten, maar zag dat de bal op de onderkant van de lat belandde. Echter voordat hij kon treuren was het alsnog 1-0. De attente René Commandeur was goed ingelopen en verschalkte de kleine doelman Marco Keevel van dichtbij met een schot in het dak van het doel. Deze goal was het moment dat de wedstrijd kantelde. Nog gene vijf minuten later zette Commandeur de bal voor en zag dat Kevin Giele bij de eerste paal net naast schoot. Als Giele had laten lopen was Arno Boes midden voor de goal mogelijk in een beter positie geweest, maar goed: niet geschoten is altijd mis! Voor de rust werd er toch nog gescoord. Links achter Roy Springer ging goed door naar de achterlijn en dacht "ik doe eens gek". Hij haalde snoeihard uit en iedereen moest twee keer in zijn ogen wrijven, maar de bal zat er echt in: 2-0. Ook het slotakkoord was van de thuisploeg. Giele zette vanaf links voor, maar spits Ramon Veerman had net voor de wedstrijd zijn nagels geknipt... De voorzet van Giele verdween vervolgens via de paal naast de goal. En zo gingen we met een heerlijke 2-0 aan de thee. Ja het had ook 0-2 kunnen staan, maar ook 4-0 of 4-2 als je naar de kansen verhouding kijkt. Oranje had ook wereldkampioen kunnen worden, maar ja moet je wel strafschoppen benutten en stoppen... Na de thee begon Marken sterker dan aan de eerste helft. Een slordigheid voorin leverde een gevaarlijk counter van OSV op, maar de Marken verdediging onder leiding van Yort Willems gaf geen krimp. OSV trainer zag er blijkbaar geen heil meer in en wisselde na een kwartier al twee spelers waaronder HBOK "aankoop" Tom Clobus. Voor hem kwam een voor ons niet onbekende in het veld: Niels Rietvelt. Even leek Marken de controle over de wedstrijd te verliezen na een stomme (Giele) en nuttige (Plat) gele kaart, maar na een uitstekende eigen actie was het Kevin Giele die bij iedereen op Marken de rust bezorgde: 3-0. OSV was geknakt en het was wachten op meer. En dat duurde niet lang. Eerst schoot Tijs Klaver nog naar achter hangend de bal richting het parkeerterrein, maar even later was het Giele die na een prima aanval met de ingevallen Peter Bakker en Arno Boes van dichtbij afrondde. En dan denk je dat Marken het rustig uit zal spelen, maar er ging wat anders bij de spelers door het hoofd. Bij een overwinning met vijf of meer goals verschil volgt er een "bonus" voor de spelers. Met nog tien minuten op de klok bezorgde Peter Bakker alle spelers deze bonus door de 5-0 op het bord te schieten. En daarmee vond het feestcommissie het wel welletjes: welkom in de 2e klasse A kampioen van de 3e klasse A! Volgende week de kraker tegen het FC Castricum van onze voormalige trainer Charles Loots. Na de beschamende 5-0 nederlaag van afgelopen seizoen hebben we daar nog iets recht te zetten!
    Opstelling SV Marken: Yort Willems, Sebastiaan Peereboom (79. Erik Teerhuis), Stephan Plat, Ramon Visser, Roy Springer, Melvin de Groot (81. Dominic Zeeman), René Commandeur, Tijs Klaver, Ramon Veerman (74. Peter Bakker), Arno Boes en Kevin Giele
    Opstelling OSV: Marco Keevel, Paul Denslagen, Mischa Klaver, Ozgur Alpaslan (61. Adil Jamal), Dave Sijbrands, Tommy Clobus (61. Niels Rietvelt), Govert Vogel, Jermaine Jeulink (79. Jesse Willems), Bas ter Haak, David Zwiebel en Hidde Rozendaal
    Scheidsrechters: M. (Martin) Wateler (IJsselstein)
    29. René Commandeur 1-0