• Sporting Andijk 3 - SV Marken 3 0-3

30-04-2016 Aanvang 14:30
    Spelers: M van Altena, R van Altena, D Boes (niet die van het paars-gestreepte boxershort), M Boes, Della Guardia (aanvoerder), Groot, Moenis, Roos, Stoker, Teerhuis, Visser, T van Altena (gastspeler).
    Voor de laatste wedstrijd van het seizoen moesten we ook meteen het verst reizen. Met het door verschillende redenen gedecimeerde derde team begaven we ons vandaag met de auto naar het pittoreske Andijk, gelegen in de neus van de kop van Noord-Holland, alwaar op het prachtige voetbalcomplex naast het IJsselmeer de overwinning behaald zou moeten worden. Marken 3 zou namelijk bij puntverlies wel eens ingehaald kunnen worden door de mannenbroeders van Volendam 6, die met een wedstrijd minder gespeeld te hebben op slechts 4 punten achterstand op plaats 4 in de competitie stonden. Marken was echter niet van plan om vandaag het spreekwoordelijke kaas van de brood te laten eten, dus ging de wedstrijd vol strijdlust van start.
    Het bleek echter al snel dat Andijk geenszins van plan was de gladiatoren van het derde een gemakkelijke middag te laten beleven. Door gemeen spel, gescheld, geklaag en sabotage werd het eerste kwartier van de wedstrijd ontsierd. Daarbij bleek al snel uit een aantal vreemde beslissingen van de scheidsrechter dat de beste man volledig onkundig was, hetgeen de rust op het veld ook niet ten goede kwam. Gelukkig bleef de schade voor de Markers beperkt en kwamen zij er van af met wat blauwe plekken en schrammen, al hield 1 speler aan alle stoeipartijtjes met de tegenstander nog een goede vriend over, waarover later meer. Gelukkig werd er tussen de bedrijven door ook nog gevoetbald, en dit gebeurde niet eens onverdienstelijk. Marken liet, vooral het eerste half uur, ondanks de vele schoppartijen, goed voetbal zien. Er werd mooi positiespel vertoond en de spelers van het derde lieten de bal goed rondgaan over het goed onderhouden kunstgrasveld. Verdedigend liet het derde ook geen steekjes vallen. De twee voorroedespelers van Andijk trachtten met frequente positiewisselingen de backs van Marken in verwarring te brengen, maar slaagden jammerlijk in hun opzet. Enig gevaar van de kant van Andijk werd gecreëerd door de opkomende middenvelders van de thuisploeg, maar de enkele afstandsschoten werden door keeper T van Altena uitstekend gepareerd. Marken sprong een stuk zuiniger om met de kansen. Zo stoomde Visser vanuit centraal achterin met de bal op om vervolgens M Boes via een steekpass te bedienen. Boes wist na een omtrekkende beweging langs zijn directe verdediger Visser's mooie pass met de voet mee te nemen, om deze vervolgens vanaf vlakbij de achterlijn terug te leggen op Moenis. Deze vriendelijke reus schoot vervolgens de bal gedecideerd achter de doelman van de tegenpartij; 1-0. Niet lang hierna kon D Boes de mooiste goal van het seizoen op zijn conto schrijven. Nadat Groot de bal vanaf de rechterpunt van het 16-metergebied op Boes inspeelde, verraste de spits van Marken vriend en vijand door vanuit een onmogelijke hoek de bal in de verre kruising te krullen. Volgens de rest van het team was dit meer geluk dan wijsheid, maar ondanks de vele malen dat deze mening geventileerd werd, verdween de gelukzalige grijns de rest van de middag niet meer van het gelaat van onze olijke brandweerman.
    De rust was vandaag, net als de voorbeschouwing, maar een dooie boel zonder de opgewekte kreten en geanimeerde aanwijzingen van coach D Boes en libero PA van Altena. Gelukkig was daar nog de flatulentie van R van Altena die de boel een beetje opvrolijkte, anders was het helemaal een saaie 15 minuten geweest. Della Guardia gaf aan wel te willen vlaggen en ruimde dus het veld. Voor hem in de plaats kwam Teerhuis in het veld.
    Het spelbeeld in de tweede helft verschilde subtiel met dat van de eerste helft. Nog steeds werd er geschopt door Andijk, maar het venijn was er toch een beetje uit. Er werd wat lacherig gedaan door beide partijen door het overdreven gekerm en gebuitel van de nummer 13 van de thuisploeg, die volgens meerdere spelers van Sporting Andijk door de jaren heen een discutabele reputatie op dit gebied heeft opgebouwd. De (club-)scheidsrechter trapte echter telkens weer in de capriolen van de vermaledijde acteur en mede daardoor ontstonden er wat gevaarlijke momenten vanuit vrije trappen voor het doel van Marken. Toch lukte het Andijk niet om tot scoren te komen. Marken, dat de tweede helft rommelig speelde, was fortuinlijker. M Boes wist van dichtbij met het linkerbeen het net te vinden en bewees maar weer eens van onschatbare waarde te zijn voor het derde (maar nu eens niet alleen tijdens de derde helft, maar ook tijdens de wedstrijd zelf). Een kwartier voor het einde van de wedstrijd wisselden Della Guardia en Groot van plek. Vanaf de zijlijn zag Groot de meest hartverwarmende gebeurtenis van de dag afspelen. Na elkaar de ganse wedstrijd geschopt, geduwd, bedreigd en beledigd te hebben kregen R van Altena en de nummer 13 van Andijk beiden de gele kaart, waarop beide heren gebroederlijk arm in arm het veld afstruinden. Aah, hoe mooi kan voetbal toch zijn. Hierdoor sloten beide teams met 10 man de wedstrijd af.
    Marken nam de drie belangrijke punten mee naar huis en kon nu niet meer ingehaald worden op de ranglijst. Ook kon er niet meer gestegen worden, waardoor Marken 3 het seizoen afsluit met een mooie derde plek in de competitie. Eind mei volgt het laatste verslag van dit voetbalseizoen, waarin verslag wordt gedaan van de besognes van het derde tijdens het Marker Beer-toernooi. Tot dan!
    Uw Reporter