• Kansen op nacompetitie verder geslonken

Nadat alle kruitdampen waren opgetrokken stond er zaterdag na afloop van de thuiswedstrijd tegen Overbos 1-1 op het bord. En dat was in de race om het laatste plekje voor de nacompetitie te weinig.

Marken heeft absoluut de kansen gehad om de wedstrijd in haar voordeel te beslissen, maar het lijkt weer op het oude liedje dat zodra de prijzen verdeeld worden het niet lukt. Overbos kwam via een vrijetrap zelfs op 0-1. Kort na de rust maakte Sebastiaan Peereboom gelijk. Vooral in de tweede helft gebeurde er heel veel. Maar de negatieve punten overschaduwden het voetbal. Beide teams hadden hier debet aan. Verder had de scheidsrechter misschien wat anders op moeten treden. Het mag een wonder zijn dat beide teams met elf man de wedstrijd hebben volgemaakt. Misschien was het ook maar goed dat de 2-1 of 1-2 uitbleef anders hadden beide besturen misschien wel een groter probleem gehad.

Opstelling SV Marken: Yort Willems, Dominic Zeeman, Stephan Plat, Ramon Visser, Erik Teerhuis (89. Robin Kaars), René Commandeur, Melvin de Groot (49. Ramon Veerman), Tijs Klaver, Peter Bakker, Arno Boes en Sebastiaan Peereboom (90. +3) Guido Boes
    Opstelling SV Overbos: Donovan Partosoebroto, Jeffrey Blikslager, Alex Golsteijn, Vincent Partosoebroto, Robert Feije, Robin Verwer (61. Jorginho Jainandunsing), Sander Stroo, Elmar Bijneveld, Wimco Kras (75. Jordy Bourgonje), Noud Brüchner en Mickey Wever (64. Maarten Wels)
    Scheidsrechter: T. (Taco) Oussoren (Amersfoort)
    36. Noud Brüchner 0-1
    54. Sebastiaan Peereboom 1-1
    Gele kaarten: Tijs Klaver, Peter Bakker (beiden SV Marken), Robin Verwer en Emar Bijneveld (beiden SV Overbos)

Genoeg over deze wedstrijd, ik zal even haarfijn uitleggen hoe onze kansen er voor staan:

De drie periodekampioenen plaatsen zich voor de nacompetitie voor promotie naar de 1e klasse. In tegenstelling tot afgelopen seizoen is er een verzwakte promotie kans. Want voor de nummers 11 en 12 van de 1e klasse A, de drie periodekampioenen uit 2A en die van 2B is er maar één plek beschikbaar voor de 1e klasse seizoen 2016/2017.

Op dit moment is dit de stand van zaken:

1e periode: DVVA
    2e periode: AFC
    3e periode: nog niet bekend.

In de 3e periode is de stand op dit moment als volgt:

1 AFC 1 7 6 1 0 19 16 7 0
    2 HBOK 1 7 5 1 1 16 18 7 0
    3 AMVJ 1 7 4 2 1 14 15 9 0
    4 OSV 1 7 4 1 2 13 17 8 0
    5 Castricum 1 7 4 1 2 13 14 13 0
    6 Marken 1 7 3 2 2 11 14 10 0
    7 Overbos 1 7 3 2 2 11 15 12 0

De volgende passage uit de reglementen is echter van belang:
    Eindigt de periodekampioen van de eerste en/of de tweede periode (of het als zodanig aangemerkte team) ook in de derde periode bovenaan? Dan wordt het eerstvolgende team in de periodestand van de derde periode dat nog geen periodekampioen is (of als zodanig is aangemerkt) beschouwd als de vervangende periodekampioen.

Dit houdt dus in dat zowel DVVA (1e periode) en AFC (2e periode) niet meer meetellen in de stand van de 3e periode. HBOK mag dus aangemerkt worden als koploper. Wint Marken zaterdag niet van HBOK dan is Marken kansloos voor de 3e periode. Wint Marken dan is het dus ontzettend afhankelijk van de vier teams die boven hun staan. En dat geldt dan uiteraard ook voor de laatste speelronde die Marken dan ook moet winnen van AFC. Castricum mag dan maar maximaal vier punten pakken, net als OSV. Verder mag AMVJ niet meer dan drie punten pakken uit de laatste twee en mag HBOK de laatste wedstrijd niet winnen. Verder moet Marken dan ook nog werken aan het doelsaldo!
    Echter is er bij een nederlaag nog een "ontsnapping" mogelijk. Voor het gemak gaan we er dan vanuit dat AFC kampioen wordt tegen Monnickendam. Hun gewonnen periodetitel gaat dan naar het hoogst geplaatste team in de eindstand van de competitie zonder periodetitel. In dat geval moet Marken hopen dat EDO uit de laatste twee wedstrijden slechts één puntje pakt. Want dan zou Marken nog derde kunnen worden als er van AFC gewonnen wordt. Maar.... dan mag OSV niet de laatste twee wedstrijden winnen. En.... dan moet AMVJ de 3e periode winnen. Eigenlijk is dat sowieso de belangrijkste voorwaarde. Wat dus betekent dat AMVJ zaterdag van ZOB moet winnen en de laatste wedstrijd van OSV. Daarmee kunnen we die voorwaarde van OSV direct wegstrepen, want dat is de zelfde voorwaarde. Maar nee ik vergeet HBOK niet! Want die moeten hun laatste wedstrijd, nadat ze van Marken hebben gewonnen, dan in eigen huis verliezen van BOL. Of bij een gelijkspel moet AMVJ de komende wedstrijden flink uithalen. Maar vergeet ook niet dat AMVJ sowieso al geplaatst is voor de nacompetitie als AFC kampioen wordt. Op papier heeft Castricum ook nog een kansje op de periode. Echter zijn zij ook afhankelijk van Overbos. Want als die nog vier punten pakken eindigt Castricum vrijwel zeker op de 11e plaats, dus nacompetitie om behoud. En in dat geval vervallen alle rechten op nacompetitie voor promotie.

Kort samengevat heb ik net heel veel "maar" genoemd. Je kan het dus vergelijken met het winnen van een flinke prijs in de Staatsloterij. Volgende week weten we of we in de race blijven...