• Zandvoort wordt eerste horde

Het eerste heeft de reguliere competitie afgesloten met een 3-2 overwinning op nummer laatst DVVA. Doordat De Merino's met 1-0 wonnen van CSW is SV Marken veroordeeld tot het spelen van de nacompetitie. Volgende week is Zandvoort de eerste tegenstander.
    Vooraf wisten we dat we het niet meer in eigen hand hadden. Blijkbaar dacht de KNVB daarom een handje te helpen. Want bij de belangrijke wedstrijd De Merino's - CSW werd Hein André Zondervan aangesteld. Oud SV Marken keeper en oud SV Marken scheidsrechter. Maar goed wij op Marken weten dat hij volgens de regels fluit dus het was hopen dat CSW er niet met de pet naar zou gooien. Verder was onze eigen wedstrijd uiteraard ook nog belangrijk. Want er moest gewonnen worden van het reeds gedegradeerde DVVA. Bij de gasten stonden trouwens beide gebroeders Brommersma in de basis. Beiden hebben een SV Marken verleden. Als je dit als buitenstaande allemaal hoort, een Marker scheidsrechter en Markers bij de tegenstander dan krab je je toch even achter de oren...
    De wedstrijd was maar amper begonnen of Marken maakte al bijna een cruciale fout. Doelman Schouten pakte een terugspeelbal op. Gelukkig bracht hij redding op de inzet anders was het binnen drie minuten al 0-1 geweest. Toch viel er een vroege goal. Scheidsrechter Smit gaf net buiten de zestien Marken een vrijetrap. Deze werd schitterend in de kruising gekruld door Mick van Moerkerk. Helaas duurde de vreugde niet lang. Want nog geen drie minuten later maakte Daan Schüszler te opzichtig een overtreding in de zestien. De scheids kon niet anders dan de bal op de stip leggen. Deze werd door DVVA benut. Het restant van de eerste helft was kenmerkend voor de stand op de ranglijst. Maar wat kun je ook anders verwachten van een wedstrijd tussen de nummer elf en veertien? Na een klein half uur spelen kwam er uit Veenendaal ook nog eens een slecht bericht want De Merino's waren op een 1-0 voorsprong gekomen. Met die tussenstand zou Marken sowieso nacompetitie spelen. Maar een goed resultaat bleef belangrijk want als Lelystad '67 over Marken heen zou wippen zou Marken in de op papier zwaardere nacompetitie met onder andere Aalsmeer en Geinoord komen. Op slag van rust ging het even helemaal mis bij Marken en daar profiteerde oud Marker Christiaan Brommersma van: 1-2. Maar mooi om te zien was dat hij niet juichde! En zo gingen we rusten met 1-2 en stond het bij Lelystad nog 0-0. Dus voorlopig waren we nog elfde en zouden we het op moeten nemen tegen Zandvoort want dat stond 0-1 voor bij WV-HEDW.
    Na de thee ging Marken op jacht naar de gelijkmaker. Er waren diverse kansen maar evenzoveel gingen er mis. Ook hadden we geen klagen over de scheidsrechterlijke beslissingen. Wat wel opmerkelijk was was dat DVVA zeer irritant aan het tijdrekken was. Dat ze gewoon voetbalen is sportief ten opzichte van onze concurrenten, maar dit gedrag was zeer vervelend. Gelukkig vond de scheidsrechter het ook en dat werkte niet in het voordeel van DVVA. Maar ja Marken moest het natuurlijk wel zelf doen. Met nog een kwartier op de klok was het opnieuw Van Moerkerk die de 2-2 op het bord schoot. Een belangrijke goal want Lelystad stond inmiddels ook 1-0 voor. Dus waren we in de stand een plek gezakt. Om elfde te worden was nu een overwinning noodzakelijk. In Veenendaal was het ook nog altijd 1-0 en daar hadden we ook weinig verwachtingen meer van. Nog geen vijf minuten na de gelijkmaker viel de 3-2 gelukkig dan ook. Michiel Appel verschalkte op schitterende wijze de doelman van DVVA, die overigens voor de rust al met rood het veld afgestuurd had moeten worden nadat hij Leon Spoorenberg een klap had gegeven. In de resterende tijd kwam de voorsprong van Marken niet meer in gevaar en op de andere velden wijzigde er ook niets meer. En zo is Marken veroordeeld tot het spelen van nacompetitie. Vanaf aanstaande zaterdag gaan acht teams knokken om drie plaatsen in de eerste klasse. Het schema van de nacompetitie vind je elders op deze site.
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Patrick Leeflang, René Commandeur (72. Arno Boes), Ramon Visser (91. George Biswana), Leon Spoorenberg, Mick van Moerkerk Michiel Appel, Muus Visser en Daan Schuszler (62. Guido Boes)
    Opstelling DVVA: Daan Waleson, Guus Verhaar, Joeri Bergacker (78. Martijn Leppers), Rob Dekker, Job Verhoeve, Marcel Verboom, Sebastiaan Brommersma, Christiaan Brommersma, Mark van den Hoek, Wiebe Feringa (46. Maarten de Groot) en Teun Meurs
    Scheidsrechter: J.A.M. (Jan) Smit (Opmeer)
    9. Mick van Moerkerk 1-0