• SV Marken houdt zicht op de nacompetitie

SV Marken heeft zaterdag goede zaken gedaan om in een ultieme poging de nacompetitie te halen. In een wedstrijd die maar niet echt op gang kwam werd met 3-1 gewonnen van Jong Holland.
    In de allereerste wedstrijd van het seizoen won SV Marken met liefst 0-8 in Alkmaar, op bezoek bij Jong Holland. Deze uitschieter zei echter helemaal niets over de wedstrijd van vandaag, want Jong Holland heeft zich redelijk weten te weren dit seizoen. En aangezien Jong Holland voor elk punt zal knokken om directe degradatie te ontlopen was SV Marken gewaarschuwd.
    De openingsfase was voor SV Marken, dat met aardig positiespel de bal liet rondgaan. Dit leidde tot een kans voor Peter Bakker die na een mooie aanval een voorzet van Sebastiaan Peereboom goed inschoot. Keeper Benny Godijn keerde het schot ten koste van een hoekschop. Deze actie was eigenlijk het enige hoogtepunt in een verder matte vertoning van SV Marken kant. De ploeg van trainer Martin Boes had weinig antwoord op de wat teruggetrokken spelende Alkmaarders, die er zelf wel een paar keer gevaarlijk uitkwamen. Zo gingen een paar schoten vlak naast het doel van Robert Schouten, die ook een paar keer handelend moest optreden. Bart Zijp hielp nog een grote kans om zeep. Dit bleek echter uitstel van executie, want even later scoorde diezelfde Zijp met een mooi diagonaal schot dat Schouten kansloos liet: 0-1. Gezien het spelbeeld bepaald niet onverdiend.
    Of het deze goal was, of de cameraman van Omroep Pim weet niemand, maar na de goal werd SV Marken wat beter. Dit leverde gevaar op voor de goal van Jong Holland. Toen de bal tien minuten na de goal van Jong Holland na een scrimmage bleef liggen in de ‘16’ was Erik Teerhuis er als de kippen bij om de gelijkmaker binnen te schieten. Dit was de tweede goal ooit voor de rechtsback in ruim 250 officiële wedstrijden voor SV Marken! In de blessuretijd miste Peereboom nog een aardige kans van dichtbij, maar hij kon de bal niet laag genoeg houden. Met 1-1 gingen de ploegen de rust in.
    In de tweede helft begon SV Marken weer slordig, maar aangezien Jong Holland in de eerste helft het kruit al verschoten leek te hebben kwam de ploeg niet in de problemen. Naarmate de wedstrijd voortkabbelde werd SV Marken wel wat sterker. Na een prachtige dieptepass van René Commandeur kon Michiel Appel alleen op keeper Godijn aflopen. Appel ’s afronding was even koel als doeltreffend, wat een 2-1 voorsprong op het bord bracht. Na deze achterstand trok Jong Holland weer naar voren, het kreeg ook wel mogelijkheden, maar óf keeper Schouten redde óf het vizier van de voorwaartsen stond niet op scherp. In de 82e minuut werd SV Marken spits Peter Bakker met rood van het veld gezonden, naar verluid vanwege niet geoorloofd taalgebruik. Vlak voor tijd ging Arno Boes goed door na een steekpass uit het middenveld. De keeper van Jong Holland kwam veel te ver uit zijn goal en hiervan profiteerde Boes door deze te omspelen en toen hij ook nog een verdediger van zich afschudde was het doel leeg en van halverwege de helft scoorde hij technisch bekwaam de 3-1. Normaal is dat een stand die garant is voor de zege, maar SV Marken heeft de onhebbelijke eigenschap ontwikkeld dit soort voorsprongen uit handen te geven. Dit keer gebeurde nu niet, ook al omdat doelman Schouten met een katachtige redding een tweede Alkmaarse goal wist te voorkomen.
    En zo wint SV Marken deze wedstrijd, waardoor het zicht blijft houden op de nacompetitie. Het halen daarvan heeft de ploeg niet meer in eigen hand, maar zolang het kan zal de ploeg er alles aan doen om deze te halen. Volgende week komt WV-HEDW op bezoek, aanvang 14:30 uur. Voor Jong Holland blijft het peentjes zweten. Het hoogst haalbare daar is de nacompetitie, maar met Amstelveen en Hellas Sport op de hielen blijft het zeer spannend onderin.

Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Tijs Klaver, Stephan Plat, Ramon Visser, Erik Teerhuis, René Commandeur, Sebastiaan Peereboom (77. Roy Springer), Melvin de Groot (77. Nick Tuijp), Peter Bakker, Arno Boes en Michiel Appel
    Opstelling Jong Holland: Benny Godijn, Kristen Joinking, Paul van Dijk, Rik Winter, Kevin Schmidt (69. Mike Spaans), Robbert van Lee, Bart Zijp, Jay Haanrdaads, Mark Hondius, Dianto Kuiper en Bas Blankendaal (74. Rob Krul)
    Scheidsrechter: R.A. (Raymond) Schipper (Heerhugowaard)
    28. Bart Zijp 0-1
    38. Erik Teerhuis 1-1
    57. Michiel Appel 2-1
    89. Arno Boes 3-1
    Gele kaarten: Bart Zijp, Mark Hondius en Mike Spaans (allen Jong Holland)
    Rode kaart: 82. Peter Bakker (SV Marken)

Man van de wedstrijd, gesponsord door Café Restaurant De Visscher: Stephan Plat.

Winnaars 'de minuut van SV Marken 1':
    38. Mats Teerhuis + Elly Schipper
    57. Britt Cleijsen