• Marken zet stap richting lijfsbehoud

Onder perfecte weersomstandigheden en een sfeer waar sommige hoofdklasse clubs jaloers op mogen zijn, hebben SV Marken en HBOK donderdag de eerste halve finale wedstrijd van de nacompetitie afgewerkt. Met zo'n 1.000 man langs de lijn was het een ware heksenketel. Uiteindelijk won de beste ploeg: SV Marken!
    Trainer Tijs Schipper moest vanwege de schorsing van de naar Ajax vertrekken spits, Stefano Holwijn een wijziging aan brengen in de aanval van SV Marken. Er was nu een plekje voor Shamir de Rijp in de basis. Maar de meest opvallende basisplaats was wel voor de 47-jarige Jan Peereboom. Peereboom, bestuurslid jeugdzaken, was al enige tijd geleden bij de selectie gehaald. Nick Post werd daardoor verwezen naar de reserve bank.
    De openingsfase van de wedstrijd was overduidelijk voor SV Marken. HBOK kwam niet echt in het spel voor. Na zo'n vijf minuten spelen had Marken dat ook in een score tot uitdrukking moeten brengen, maar tot tweemaal toe vonden achtereenvolgens Dwight Gefferie en Tijs Klaver de eveneens niet al te jonge doelman Gerard Padt op hun weg. Amper vijf minuten later was de eerste aanval van HBOK en die was direct doeltreffend ook! Dat heet een lesje in effectiviteit, waar we er dit seizoen eigenlijk al te veel van hebben gehad. Spits Tim Langenberg passeerde doelman Jan Peereboom in de verre hoek. Een flinke domper voor de thuisploeg. Maar daarna was het ook weer even gedaan met de gasten uit Zunderdorp. Marken bleef gewoon de beter ploeg op het veld. En met de steun van het duizendkoppige publiek moest het goedkomen. Alleen bleek toch steeds meer dat we ons vaste aanspeelpunt in de spits misten. Marken was namelijk steeds gevaarlijk tot het doelgebied. Halverwege het eerste bedrijf ging René Commandeur goed door op links en trok de bal vanaf de achterlijn voor. Alleen zat er toen net weer een been van een verdediger tussen. Terwijl het er op begon te lijken dat we met 0-1 aan de thee zouden gaan lukte het toch nog. Matthijs Kaars haalde vanaf links uit en verschalkte de doelman: 1-1. Een enorme ontlading op het complex, want dit was werkelijk een bevrijding voor alles en iedereen die SV Marken een warm hart toedraagt. En bovendien was het nog eens dik en dik verdiend ook. Marken liet het hier dan ook niet bij zitten en zette aan voor een waar slotoffensief. Shamir de Rijp zette amper drie minuten na de 1-1 Matthijs Kaars alleen voor de keeper, maar de doelman bracht ditmaal wel knap redding. Nog in de zelfde minuut schoot René Commandeur de bal op de paal. Met een voorsprong aan de thee had dus absoluut verdiend geweest, maar iedereen keek inmiddels al vol vertouwen richting de tweede helft. Bij HBOK was er voor de rust nog een tegenvaller, want de doelpuntenmaker Langenberg viel geblesseerd uit.
    Nadat Piet Staphorst kort in de tweede helft tegen een gele kaart was aangelopen sloeg Marken genadeloos toe. En misschien wel met het mooiste doelpunt van het seizoen. Mourad Saâlioua kreeg de bal net buiten de zestien (op rechts) aangespeeld en haalde ineens uit. De bal verdween werkelijk schitterend over de kansloze doelman in de verre kruising! Op dat moment was de tribune te klein, een ware explosie van gejuich barstte los! Zou dit de defintitieve tik zijn die HBOK deed wankelen? Nou niet direct in ieder geval, want tien minuten later waren ze dichtbij de gelijkmaker. Maar onze ervaren goalie Peereboom bracht kanp redding in de korte hoek op de inzet van Rudy Falize. Aan de andere kant een dito redding van doelman Padt op een schot van Shamir de Rijp. Met nog een kleine twintig minuten op de klok verdween er een hoop spanning binnen en buiten de lijnen. Uit een perfecte vrijetrap van Renato Steffens kopte captain Dwight Gefferie de 3-1 tegen de touwen. En Marken kwam daarmee in de prima uitgangspositie voor de return van dinsdag, alleen zou een marge van drie nog even meer lucht geven. Dit scenario viel in de slotfase even compleet in het water toen Peter Willing wel heel vrij de bal uit een vrijetrap van Daan Braspenning binnen mocht koppen. Maar uiteindelijk kwam het allemaal nog goed. In de laatste minuut werd Tijs Klaver diep gestuurd en hij werd vervolgens op de rand van de zestien door Piet Staphorst neergehaald. De uitstekend leidende scheidsrechter Leijdekker gaf de enige juiste kaart die op zijn plaats was: ROOD! Staphorst zal dinsdag dus zeker niet van de partij zijn in de return in Zunderdorp. De vrijetrap die volgde werd door Matthijs Kaars schitterend tot doelpunt gepromoveerd, 4-2. Na de nodige blessuretijd floot de scheids af en was de overwinning dik en dik verdiend voor SV Marken. Het feest werd vervolgens in en om de kantine van de SV nog uitgebreid gevierd en later voortgezet elders op Marken. Dinsdag zullen er zeker weer heel wat supporters van de wit-zwarte brigade naar Zunderdorp afreizen om de ploeg naar de finale te schreeuwen. De andere halve finale is in een 3-2 overwinning voor Purmersteijn geëindigd. Zaterdag is de return bij Vlug en Vaardig.
    Opstelling SV Marken: Jan Peereboom, Erik Teerhuis, Tijs Klaver, Brahim Ouhsaine Ouichou, Roy Springer, Dwight Gefferie, René Commandeur (83. Michiel Appel), Mourad Saâlioua (88. Steffen Visser), Shamir de Rijp, Matthijs Kaars en Renato Steffens.
    Opstelling HBOK: Gerard Padt, Raymond Rouw, Piet Staphorst, Daan Braspenning, Henk den Hartog, Bart Boogaard (89. Abe Bakker), Peter Willing, Roy Oyik (68. Cornelis Heemskerk), Sander Hommel, Tim Langenberg (41. Tino Brunt) en Rudy Falize
    Scheidsrechter: V. Leijdekker (Bussum)
    Assistenten: J. Balder (Hoofddorp) en Y. Kloosterman (Amsterdam)
    Toeschouwers: 1.000