• Marken op drempel van unieke prestatie

Op een sfeervol sportpark heeft SV Marken gedaan wat het moest doen: WINNEN! De mannen van trainer Tijs Schipper hebben nu alles redelijk in eigen handen. Als er volgende week van Kennemerland wordt gewonnen is een tiende plaats het slechtst denkbare scenario, dus nacompetitie. Maar een achtste en dus veilige plek is ook nog zeker mogelijk.
    De wedstrijd tegen Monnickendam begon eigenlijk al even na de klok van één uur toen bekend werd dat de spelerspas van Monnickendam aanvoerder Rody Spaan verdwenen was. Pogingen om hem toch te laten spelen zonder pas leverden niet het gewenste resultaat op voor onze buren. Spaan was zonder spelerspas niet speelgerechtigd. Een aderlating voor het toch al niet in wereldvorm verkerende Monnickendam.
    Om half drie begon dan onder luide aanmoedigingen van 'Vak S' de Gouwzee clash. Marken begon zeer fel aan de wedstrijd en kreeg dan ook al snel de eerste mogelijkheid. Alleen Stefano Holwijn wist de kans niet te verzilveren. Maar even later was het via Holwijn alsnog raak. Een grove fout in de verdediging werd genadeloos afgestraft door de SV Marken topschutter. En zo stond er na nog geen tien minuten spelen 1-0 op het scorebord. Amper vijf minuten later had Holwijn bijna de score kunnen verdubbelen, maar de keeper kon nog net zijn fout herstellen. Toch bleek dit uitstel van excecutie, want halverwege de eerste helft maakte Holwijn alsnog zijn tweede goal van de middag. Nog voor de rust had Marken de wedstrijd definitief moeten beslissen, maar een derde goal bleef helaas uit. Monnickendam zette hier bar weinig tegenover. En zo ging Marken met een dik verdiende 2-0 voorsprong aan de thee.
    Terwijl iedereen nog amper zijn plekje langs het veld had terug gevonden scoorde Holwijn de 3-0. Hij soleerde door de groen-witte verdediging en omspeelde keurig de keeper. Hiermee leek de wedstrijd definitief op slot te zijn gegooid. Het probleem was nu alleen dat Marken te ver terug ging zakken. Monnickendam kreeg wat meer ruimte, maar zonder daar ook maar iets mee te doen. Toch viel met nog een kwartier te spelen de goal voor Monnickendam. En even leek het er op dat de spanning terug zou komen in de wedstrijd. Maar gelukkig lieten de spelers van Marken het niet zo ver komen. De wedstrijd werd professioneel uitgespeeld en na een paar minuten extra tijd floot de prima leidende scheidsrechter De Vries uit Oentsjerk bij een 3-1 stand voor het einde.
    Omdat concurrent Castricum won van ZCFC en EDO verloor bij Aalsmeer gaat het nog tussen vier ploegen onderin deze klasse. EDO en Monnickendam staan beiden op 24 punten, Marken op 22 punten en Castricum op 21 punten. Monnickendam en Castricum spelen zaterdag tegen elkaar, dus dat wordt interessant. Marken moet zaterdag gewoon de lijn van de laatste weken doortrekken en winnen bij Kennemerland. Op welke plek we dan eindigen zien we zaterdag om half vijf wel. Mocht Marken het redden dan kun je van een unieke prestatie spreken. Want als je kijkt naar de situatie van Marken met de winterstop toen we vijf punten uit twaalf wedstrijden hadden... Aan de andere kant als het zaterdag misgaat dan wordt het de derde degradatie op rij, ook uniek maar ik ga daar niet meer vanuit zoals ik dat in december eigenlijk wel deed!
    Opstelling SV Marken: Nick Post, Erik Teerhuis, Tijs Klaver, Brahim Oushaine Ouichou, Roy Springer, Dwight Gefferie, René Commandeur (73. Renato Steffens), Mourad Saâlioua (82. Vincent Moenis), Stefano Holwijn, Matthijs Kaars en Shamir de Rijp
    Opstelling Monnickendam: Remco Wortel, Robin Oussoren (46. Bas van Bruggen), Ramon Knemeijer (93. Mick Römer), Kees Veerkamp, Eric Schiedon, Jesse Lissauer, Frank Bruinsma, Stephan Waterlander, Barry Ubbels (71. C. Visser), Berndt Wilten en Martijn Molleman
    Scheidsrechter: J. de Vries (Oentsjerk)
    10. Stefano Holwijn 1-0