• MARKEN GEPROMOVEERD!!!

Op tweede Paasdag had het al kunnen gebeuren. Een week later lukte het niet tegen HBOK en ook vorige week ging het mis tegen HBOK. Ondanks dat SV Marken tegen FC Castricum voor de vijfde keer op rij niet tot winst kwam werd de promotie naar de 1e klasse wel eindelijk afgedwongen.
    De belangrijke wedstrijd tegen FC Castricum moesten we met een goed resultaat afsluiten zonder twee vaste waarden in de verdediging. Jeroen Haarsma was nog steeds geblesseerd en Erik Teerhuis was afwezig vanwege het overlijden van zijn vader. Uit respect voor Erik en zijn vader Jan, die was ook lid van SV Marken, speelde het eerste team met rouwbanden.

Vanaf de aftrap was Marken niet helemaal bij de les. Castricum trok namelijk direct ten aanval en dat leverde een enorme kans op die van dichtbij hoog over werd geschoten. Achteraf bleek dat dit het enige wapenfeit van de gastheren zou zijn in de eerste helft. Marken zette namelijk de lijn van vorige week tegen HBOK door. Er werd beter gevoetbald dan de tegenpartij, maar helaas hoorde hier ook weer het missen van kansen bij. In de openingsfase legde Stephan Plat de bal goed terug op Martijn Slemmer, maar Slemmer stond niet helemaal goed en schoot de bal naast de goal. De grootste kans was wel voor René Commandeur. Hij leek van dichtbij de bal binnen te tikken, maar schoot tegen de doelman. Ook de rebound kreeg hij niet langs de keeper. Een voorzet van Christiaan Brommersma kwam een minuut of vijf later op maat op het hoofd bij spits Jeffrey Veerman, maar deze kopte de verkeerde kant op. En zo gingen beide teams met 0-0 aan de thee. Op zich was dat voldoende voor Marken om te promoveren, maar er had al een beslissing gevallen moeten zijn na al die kansen.
    Na de rust duurde het even voordat er gevaarlijke situaties voor de goal waren. Na een kleine twintig minuten ging Christiaan Brommersma goed door op rechts, maar helaas ging zijn schot net naast. Een goede minuut later was het wel raak. Maar dat was aan de andere kant, iets wat Marken een beetje over zichzelf uitriep. Er werd een stuk minder gevoetbald, maar dit schot van 25 meter had er natuurlijk niet in gemogen! Ramon Visser was een minuut later al dichtbij de gelijkmaker. De doelman kon pas in twee instanties redding brengen. Ook een lob ging net naast de goal. Maar driemaal is scheepsrecht. In de 80e minuut werd Kevin Giele net buiten de zestien neergehaald. Ze moeten hem wel vaak hebben trouwens. Ramon Visser ging achter de bal staan en schoot deze schitterend langs de kansloze doelman. De gehele Marken aanhang ontplofte. Zou het nou dan eindelijk gaan gebeuren?! Er volgden nog tien spannende minuten. Na het laatste fluitsignaal was de opluchting groot en feest op het veld. Marken promoveerde door dit gelijke spel dik verdiend naar de 1e klasse. Ook HBOK promoveert overigens mee. De 5-0 overwinning op Overbos deed er niet eens meer toe. Volgende week speelt Marken de laatste wedstrijd, thuis tegen ZOB. En na deze wedstrijd zal de promotie gevierd worden.
    Opstelling SV Marken: Ron Smit, Roy Springer, Stephan Plat, Ramon Visser, Bart Honingh, Christiaan Brommersma, Martijn Slemmer (73. Muus Visser), Sebastiaan Brommersma, René Commandeur (71. Guido Boes), Jeffrey Veerman en Kevin Giele
    Scheidsrechter: C.E. Dijkers (Veenendaal)
    65. Louis Jansen 1-0
    80. Ramon Visser 1-1
    Gele kaarten: Louis Jansen, Machiel Karzijn (beiden FC Castricum) en Martijn Slemmer (SV Marken)
    Bijzonderheden:
    * A-junior Muus Visser maakte zijn debuut in de officiële wedstrijd voor het eerste elftal van Marken.
    * Na vier jaar promoveert SV Marken weer naar de 1e klasse