• Marken doet wat het moet doen: 5-0

SV Marken heeft een voorschot genomen op een verlenging van het eersteklasserschap. Ondanks een wat moeizame fase aan het eind van de eerste en begin van de tweede helft werd het zwakkere AMVJ met 5-0 aan de kant geschoven.
    Marken begon met een andere opstelling dan vorige week. Stephan Plat is op vakantie en niet meer inzetbaar, Jeffrey Veerman was geblesseerd en spits Leon Spoorenberg gepasseerd. Kevin Giele zou zijn opwachting maken in de basis maar viel in de warming-up alsnog af. Maar bij het begin signaal van scheidsrechter Smith stonden er maar liefst acht "echte Markers" in de basis.
    Vanaf de aftrap was duidelijk dat Marken een doel voor ogen had: het eersteklasserschap veilig stellen! Er werd goed gevoetbald en de wedstrijd speelde zich vooral af voor de goal van AMVJ. Binnen tien minuten kreeg Marken twee aardige mogelijkheden, maar wist deze helaas niet te verzilveren. Pas na een kleine twintig minuten werd het overwicht van Marken zichtbaar op het scorebord. Een voorzet van Michiel Appel werd fantastisch in zijn eigen doel geschoten door Daan van der Driest. Een beetje lullig natuurlijk, maar wel dik en dik verdiend. In plaats van dat dit bevrijdend zou moeten werken op de spelers van Marken leek er juist angst in het spel te sluipen. Zoals zo vaak werd er niet doorgedrukt maar juist een stap achteruit gedaan. Hierdoor kreeg AMVJ via Wieger Visser en Ousman Sonko wat kansen. Gelukkig voor Marken waren zij alles behalve koelbloedig en hoefde doelman Robert Schouten weinig inspanningen te verrichten om zijn doel schoon te houden. De slotfase was weer voor Marken. Tot tweemaal toe mocht Muus Visser schieten, maar beide inzetten werden gekeerd. In de extra tijd gebeurde het dan toch. Goed doorgaan op de keeper van Guido Boes leverde balbezit op voor Mick van Moerkerk. Deze liep de zestien in waar hij door Dirk van Moorselaar werd neergehaald: strafschop! Deze werd heel cool door aanvoerder Patrick Leeflang benut. En zo gingen we met een "niets aan de hand stand" van 2-0 aan de thee.
    Na de onderbreking was het AMVJ wat actiever uit de kleedkamer kwam. Maar echt grote kansen leverde dit niet op en na een kwartier nam Marken het heft over en gooide de wedstrijd eigenlijk ook op slot. Guido Boes kopte een prima voorzet van Van Moerkerk bij de eerste paal binnen. Er moet gezegd worden dat als er geen neutrale grensrechter was geweest deze niet had geteld, maar de bal was toch echt over de lijn. Tien minuten later maakte de ingevallen Leon Spoorenberg na een prima individuele actie de 4-0. AMVJ leek toen nog even op zoek te gaan naar de 4-1, maar tevergeefs. Vijf minuten voor tijd bezorgde René Commandeur, op aangeven van opnieuw Van Moerkerk, de selectie een bezoekje aan de bestuurskamer voor bier en bitterballen! Want dat is de afspraak: bij een overwinning van vijf goals of meer mag de selectie even wat komen drinken op kosten van het bestuur. De score had zelfs nog ruimer uit kunnen vallen, maar dat bleef AMVJ bespaard. Volgende week zaterdag mag het dus voor Marken nooit meer mis gaan. En voor AMVJ wordt het hikken op twee gedachten. Of er volle bak ingaan en proberen 6-0 te winnen, maar dan ook het risico lopen dat je je zelf over de kop loopt en je bij de verliezersfinale op dinsdag 12 juni niet fit aan het begin verschijnt. Met een 5-0 nederlaag zou je kunnen denken dat ze zaterdag de tweede keus een kans geven en het dus opnieuw een doelpuntrijke wedstrijd kan worden...
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Patrick Leeflang, Dominic Zeeman, René Commandeur, Ramon Visser, Mick van Moerkerk, Michiel Appel (52. Leon Spoorenberg), Muus Visser, Guido Boes (78. Robin Kaars) en Arno Boes
    Opstelling AMVJ: Ben van der Veer, Dirk van Moorselaar, Bram van der Driest (83. Rene Boer), Jeffrey Molleman (46. Dorivaldo da Cruz), Daan van den Driest, Wieger Visser, Ousman Sonko, Chris Boer, Erik Truijens (62. Anthony de Leeuw), Sander van Dam en Mark Schol
    Scheidsrechter: G.A. (Guus) Smith (Hoorn)
    1e Assistent: M. (Martien) Huigen (Culemborg)
    2e Assistent: J.P. (Jean-Paul) Jager (Amersfoort)
    19. Daan van den Driest (eigen doel) 1-0
    45. (+2) Patrick Leeflang (strafschop) 2-0
    60. Guido Boes 3-0
    71. Leon Spoorenberg 4-0
    85. René Commandeur 5-0
    Gele kaarten: Dominic Zeeman (SV Marken), Bram van der Driest en Dirk van Moorselaar (beiden AMVJ)
    Bijzonderheden: AMVJ was een deel van hun tenue vergeten en speelde daarom in een oud reserve tenue van SV Marken.