• "Magische tien minuten" waren voldoende

SV Marken is er zaterdag op het veld van DWV in geslaagd om zich in veilige haven te spelen. Binnen acht minuten was dit al vrijwel zeker na drie hele snelle goals, maar in de tweede helft werd het alsnog spannend. Uiteindelijk won de beste ploeg dik verdiend met 4-2 en daarmee is er een einde gekomen aan de vrijeval uit de hoofdklasse. Het is nu tijd om weer te gaan bouwen aan iets moois!
    Voor de supporters van SV Marken begon het allemaal al om een uur of vier. Met een afgeladen dienstbus van Arriva ging het hele legioen naar Amsterdam-Noord. De sfeer zat er toen al lekker in en dat zou alleen maar beter worden. Er was drank in overvloed, het zonnetje scheen en er was weer het nodige vuurwerk geregeld. Ruim een uur voor de aanvang had 'vak S' zijn positie op de tribune al ingenomen om daar de komende drie uur niet vandaan te gaan.
    Bij de supporters zat de sfeer er dus goed in, maar bij de spelers bleek dat ook zo te zijn. In de vierde minuut kreeg Matthijs Kaars de bal en haalde fantastisch uit. De kansloze keeper zag de bal in de kruising ploffen: 1-0!!! De eerste fakkels waren toen nog maar net uit of de volgende konden dus al weer aan. Amper drie minuten later verdubbelde Matthijs Kaars zelfs de score en iedereen die SV Marken support ging uit zijn dak. Wat een start van de zoveelste finale van dit jaar. Maar het kon nog gekker want Mourad Saâlioua scoorde een minuut na de 2-0 ook nog eens de 3-0. Vol ongeloof viel de SV Marken aanhang elkaar in de armen. Het kon nu toch niet meer misgaan. In een tijdsbestek van nog geen vijf minuten had Marken drie goals gemaakt. En dat terwijl we het hele seizoen al lopen te klagen dat we zo moeilijk scoren.... Vlug en Vaardig kwam er totaal niet aan te pas voor de rust. Niet alleen in het veld trouwens, want om het veld was het ook SV Marken dat heerste. Het leek wel of Marken een thuiswedstrijd speelde. Na die magische tien minuten verzuimde het team van Tijs Schipper de definitieve K.O. uit te delen. Vlug en Vaardig was wel zwaar aangeslagen, maar één goal zou ze zomaar hoop kunnen geven. Maar zoals gezegd kwamen ze voor de thee niet eens in de buurt! René Commandeur scoorde halverwege de eerste helft nog bijna de 4-0, maar de lat bleek net iets te laag te zitten. Met 3-0 gingen beide teams aan de thee.
    De tweede helft leek een zelfde opening te krijgen als het eerste bedrijf. Matthijs Kaars ging alleen op doelman Sebastiaan Brusser af maar schoot tegen hem aan. Een betere optie was geweest om de bal breed te tikken, maar ja... Na tien minuten in de tweede helft viel uit het niets zomaar de 3-1 via Auke Boerema. Op zich geen probleem natuurlijk, maar toch zag je ineens de spanning terug komen. Het begon op een kopie van de return bij HBOK te lijken. Het zou toch niet gebeuren dat Vlug en Vaardig nog terug zal komen? Marken nam dan ook geen risico en ging op zoek naar de 4-1. René Commandeur zag zijn schot geregd door de doelman en een vrijetrap van "Campos" ging maar net over. Maar met nog twintig minuten op de klok ging het toch helemaal mis. Vlug en Vaardig kreeg een vrijetrap net buiten de zestien. Het van richting verandere schot verdween via Marco Brouwer onder doelman Jan Peereboom in de goal. De Amsterdammers waren weer helemaal terug in de wedstrijd. Maar dit duurde gelukkig niet al te lang. Want vijf minuten later was het uitblinker Matthijs Kaars die de SV Marken supporters verloste van hun hartkloppingen. In de resterende tijd had Marken de score verder uit kunnen en moeten bouwen, maar het bleef 4-2 waarna het feest los kon barsten. Eerst feest op het veld vervolgens in colone richting Buikslotermeerplein en toen in de bus naar Marken waar het feest tot in de kleine uurtjes werd voortgezet. Marken speelt volgend seizoen gewoon weer in de 2e klasse, wie had dat nog durven dromen na die dramatische seizoensstart! Spelers en supporters het was fantastisch!!!
    Opstelling SV Marken: Jan Peereboom, Erik Teerhuis, Tijs Klaver, Brahim Ouhsaine Ouichou, Roy Springer, Dwight Gefferie, René Commandeur (73. Vincent Moenis), Mourad Saâlioua, Stefano Holwijn, Matthijs Kaars en Shamir de Rijp (73. Michiel Appel)
    Opstelling Vlug en Vaardig: Sebastiaan Brusser, Michiel van Tilburg, Bas Rouwenhorst, Sander Heinis, Dielip Pherai, Edwin van de Raad, Roel Dekker, Wesley Meijer, Regilio Wooding, Marco Brouwer en Auke Boerema
    Scheidsrechter: D.A.R. Doest (Purmerend)
    Assistenten: D.J. Higler (Hoogland) en J.N.J. Köhler (Maarssen)