• De wind in de zeilen!

Eind 2013 kreeg Marken een lelijk pak slaag in eigen huis. Maar zaterdag hebben de mannen van Martin Boes laten zien wie er "de baas" is in Waterland: SV Marken!
    Ruim vijftig jaar geleden toen er nog geen dijkverbinding met de vaste wal was moest SV Marken altijd met de boot naar een uitwedstrijd. Zaterdag tegen Monnickendam herleefde het verleden. Met twee platbodems vertrok de selectie en begeleiding met volle zeilen richting buurman Monnickendam. Nog geen halve mijl uit de haven kwam de reddingsboot langszij om de camera ploeg van locale omroep PIM aan boord te laten. Zij hebben van de gehele dag een reportage gemaakt.
    Maar goed, het gaat uiteraard om het voetbal dus hier het verslag:

Bij Marken ontbraken de geschorste Peter Bakker en de nog altijd geblesseerden Roy Springer en Tijs Klaver. Maar ook de gastheren hadden de nodige personele problemen. Voor beide teams stond er niets meer op het spel behalve de titel "beste van Waterland". Na de 0-3 nederlaag eerder dit seizoen lag er voor Marken dus een flinke opdracht om de titel binnen te halen.
    Het begon allemaal heel mat. Een buitenstaander zou niet gezegd hebben dat hij naar een echte derby aan het kijken was. De 1-0 viel ineens uit de lucht. Door een foutje bij Marken was het Milco Binken die kon scoren. Toch kreeg Marken al snel de kans om de stand weer gelijk te trekken. Maar René Commandeur kreeg de bal niet tussen de palen en even later twijfelde Erik Teerhuis te lang tussen een voorzet en een schot. Het is dat Monnickendam niet doorging halverwege het eerste bedrijf na een vermeend buitenspel geval. De scheidsrechter floot niet, maar de aanval hiel in en zo ontsnapte Marken aan de 2-0. Het laatste kwartier van de eerste helft schoof de wedstrijd langzaam richting Marken. Monnickendam verloor de grip en Marken begon op stoom te komen. Vooral Guido Boes had weinig geluk in de afronding. Zo kopte hij onder andere vlak voor de rust uit een vrijetrap van Ramon Visser op de lat.
    Dus begonnen we de tweede helft met een 1-0 achterstand. Nou dat duurde niet lang, want na twintig seconden stond de verdiende 1-1 op "het bord". Monnickendam was direct van slag. Er was heel veel commentaar op de leiding van arbiter Akkaya die gewoon volgens het boekje floot. Bijna profiteerde Appel hier van. Waar heel Monnickendam drukker was met de scheids piepte hij er tussen uit. Maar doelman Van Haaster kon redding brengen en zo bleef het gelijk. Het aantal spelers was even later niet meer gelijk, want na zijn tweede gele kaart in dik tien minuten kon Kaj Rensen met rood gaan douchen. Het was het begin van een "rode periode". Want amper vijf minuten later stond Marken ook met tien man. Erik Teerhuis trok aan de noodrem en kon inrukken. Maar Monnickendam kreeg ook een strafschop. Robin Schaaf plaatste deze goed in de hoek en zo stonden de groen-witte leeuwen op 2-1. Maar dat groen-wit kleurde al snel erg rood. Want doelman Van Haaster kon twee minuten na Teerhuis ook douchen. Hij maakte opzettelijk hands buiten de zestien, dus terecht rood. Grensrechter Wals was het hier niet mee eens en kon na een discussie ook inrukken. Na alle commotie rond de rode kaarten was er nog wel een vrije trap voor Marken te nemen. Aramez Poepon schoot deze schitterend achter de kansloze doelman Combee. Ondanks dat Marken nu weer met een man meer op het veld stond kwamen de gastheren héél erg dichtbij de 3-2. Maar in plaats van dat Robin Schaaf de bal in het lege doel schoof wachtte hij op Arno Boes die vervolgens de bal van de lijn kon trappen. Met nog iets meer dan tien minuten op de klok kwam Marken voor het eerst op voorsprong. Een voorzet van Appel werd keurig binnen gelopen door de ingevallen (in Monnickendam woonachtige) Kay van Rheenen. Toch was dit voor Monnickendam niet het sein om de witte vlag te zwaaien. Want in de tegenaanval moest doelman Schouten alle zeilen bijzetten om de bal via de lat uit de goal te tikken. Maar het bleek wel de laatste stuiptrekking van deze aangeslagen leeuw. De beren hadden hun prooi te pakken en maakten het in de slotfase helemaal af. Via Aramez Poepon (schitterende aanval) en Arno Boes (rebound na bal op paal Van Rheenen) werd het een mooie 2-5. Het is dat de scheidsrechter de goal van de ingevallen Clenn van Riel afkeurde anders was het nog erger geworden. Al met al heeft Marken de 0-3 dus keurig weggepoetst. En kunnen we met trots zeggen dat we ook dit seizoen de beste voetbalploeg van Waterland zijn! Voor de competitie hebben we ook goede zaken gedaan. We staan nu zesde en kunnen sowieso niet meer zakken. Bij winst op AFC zouden we nog vierde kunnen worden. Maar op zich is de doelstelling nu al gehaald!

Opstelling Monnickendam: Pim van Haaster, Tom Pruim, Barrie de Wolf, Kaj Rensen, Martijn Goedmakers, Casper Penning, Robin Schaaf, Samir Moustafa (67. Niels Combee), Milco Binken, Mark van Geemen en Donny Reugebrink
    Opstelling SV Marken: Robert Schouten, Erik Teerhuis, Robin Kaars, Patrick Leeflang, Dominic Zeeman, Arno Boes, René Commandeur, Ramon Visser (62. Sebastiaan Peereboom), Guido Boes (74. Kay van Rheenen), Aramez Poepon en Michiel Appel (90. Clenn van Riel)
    Scheidsrechter: F. (Ferit) Akkaya (Amsterdam)
    Scoreverloop:
    11. Milco Binken 1-0
    46. Michiel Appel 1-1
    65. Robin Schaaf 2-1 (strafschop)
    70. Aramez Poepon 2-2
    79. Kay van Rheenen 2-3
    87. Aramez Poepon 2-4
    90. (+2) Arno Boes 2-5
    Gele kaarten: Milco Binken, Donny Reugebrink (beiden Monnickendam), Dominic Zeeman en Clenn van Riel (beiden SV Marken)