• SV Marken trakteert geduldige aanhang

Eindelijk!, moeten de supporters van SV Marken afgelopen zaterdag hebben gedacht. Tot de wedstrijd tegen De Valleivogels hadden ze namelijk nog niet echt kunnen genieten van hun favorieten. Maar zaterdag kwam dan eindelijk de kwaliteit van de selectie boven drijven. Met goed en fris voetbal werd het lastige Valleivogels simpel aan de kant geschoven.
    Marken begon de wedstrijd met twee wijzigingen in de basis ten opzichte van de wedstrijd tegen Montfoort. Jaap Molenaar moest verplicht toekijken na zijn rode kaart en Tijs Klaver was door de trainer gepasseerd. Daardoor was er een plekje in de basis voor Niels Rietvelt en Roy Springer. Deze laatste liet in de eerste minuut direct zien dat het een goed besluit was om hem op te stellen. Direct vanaf de aftrap leverde hij een prima voorzet af, maar helaas stond er nog niemand voor de goal om de bal binnen te tikken. Maar na ruim tien minuten had hij weer een uitstekende voorzet. Ditmaal was er wel iemand. Niels Rietvelt had de bal voor het inschieten, maar hij schoot de bal vanuit riante positie naast. Vijf minuten later werd het missen van deze kans bijna hard afgestraft. Maar gelukkig voor iedereen die SV Marken een warm hart toedraagt "spatte de bal uiteen" op de kruising. Nog voordat er twintig minuten op de klok stonden had Roy Springer zijn derde voorzet afgeleverd. Martin Tol kon deze bal maar op één manier beroeren en dat was met een omhaal. En dat deed hij dan ook maar. Helaas voor hem kwam de schitterende omhaal precies op het lichaam van de keeper terecht. Toch zou hij niet veel later alsnog doel treffen. Met een afgemeten puntertje passeerde hij keeper Wilbert Pastoor. En deze 1-0 stand leek ook de ruststand te gaan worden, totdat er in de laatste vijf minuten opeens weer van alles te beleven was. Uit een voorzet van Eric Tetteh verdubbelde Matthijs Kaars de score voor SV Marken. Een heerlijk gevoel om met zo'n marge aan de thee te gaan. Maar een foutje van Niels Rietvelt werd even later genadeloos afgestraft. Stefan Plantinga verschalkte Jan Evenboer in de korte hoek, 2-1.
    Dit was tevens één van de laatste acties van Rietvelt, want na de rust mocht hij in de kleedkamer blijven. Voor hem kwam Tijs Klaver in het veld. In de openingsfase van het tweede bedrijf was er nog één mogelijkheid voor de gasten om terug te komen in de wedstrijd, maar Bart Honingh kopte de bal van de lijn. Hierna voerde Marken een ware "show" op. Nadat Felix Amekudzi naar de grond was geduwd binnen de beruchte lijnen schoot Evans Koomson van elf meter de 3-1 binnen. En nog geen drie minuten later was het opnieuw raak. Martin Tol speelde de bal naar de geheel vrij staande Tijs Klaver die dit presentje dankbaar verzilverde, 4-1. De doelpuntenmaker van De Valleivogels mocht vervolgens, zo'n kwartier voor tijd, blij zijn dat hij op het veld mocht blijven. Na een overtreding van Tijs Klaver, die bestraft werd met geel, gaf hij Tijs een gooi. De scheidsrechter bestrafte dit slechts met geel waar rood op zijn plaats was geweest. Verder mochten de gasten blij zijn dat Martin Tol, Felix Amekudzi en de ingevallen Ronald van Altena het vizier niet (meer) op scherp hadden, want anders had het wel eens een monsterscore kunnen worden. Maar met het oog op de komende wedstrijden tegen "concurrenten" is deze overwinning een goede stimulans. Heeft SV Marken de weg naar boven ingeslagen of juichen we nog te vroeg?
    Opstelling SV Marken: Jan Evenboer, Eric Tetteh, Daniël Tetteh, Erik Teerhuis, Bart Honingh, Evan Koomson, Niels Rietvelt (46. Tijs Klaver), Matthijs Kaars, Felix Amekudzi, Martin Tol (83. Ronald van Altena) en Roy Springer
    Opstelling De Valleivogels: Wilbert Pastoor, Paul van Kampen, Frank van der Haar, Johan de Vries (37. Evert Jan van Dijk), Ferdi van Ginkel, Peter Westerhuis, Gert van Essen, Stefan Plantinga, Arjan van der Dikkenberg, Rob van Kommer en Joost Sas (46. Wouter van Dijk)
    Scheidsrechter: E. van der Perk (Leiden)
    27. Martin Tol 1-0