• Einde "topvoetbal" op Marken in zicht

Een jaar geleden streed SV Marken nog om in de hoofdklasse te blijven. Op dit moment is de situatie zo dat we op 1 april om half vijf wel eens tweede klasser kunnen zijn.
    Tja, daar sta je dan met je "grote bek" dat je wel weer stukjes zou gaan schrijven over het eerste. Met de laatste slok koffie nog achter in mijn keel stond onze trots, het eerste elftal, al achter tegen concurrent Beursbengels. De eerste "godvers" waren achter de hekken al weer te horen. Ontzettend beroerd verdedigen bij een vrijetrap van de gastheren leverde een goal op via Jos Haelermans. Er waren toen net 122 seconden gespeeld. Net toen ik in de snijdende kou mijn telefoon weer had opgepakt na het doorgeven van dit slechte bericht aan diverse personen kon ik hem al weer pakken. Jan Evenboer zag er niet goed uit bij een schot van Ronald van de Meent. Een te pakken bal werd gepromoveerd tot doelpunt. Twee nul achter met nog geen vijf minuten op de klok. Nog voordat ik Cees "Nele" te pakken had in de bestuurskamer van Marken lag er al weer één achter Evenboer. Ongelooflijk heb je acht minuten gespeeld en sta je 3-0 achter. Marken supporters liepen zelfs weg naar het tweede veld waar Dirk Uithuisje en Frank Koord met Swift 2 tegen NFC 2 speelden. Een andere supporter die net kwam aanlopen op de sportlaan vroeg de tussenstand en draaide zich direct om en liep terug naar zijn auto. Het leek een ware monsterscore te gaan worden, maar gelukkig vond Beursbengels het wel goed. Want het had zomaar met de rust 6-0 of 7-0 kunnen staan. Na de rust kregen de supporters nog twee goal te zien zodat ze hun bijna bevroren handen even warm konden klappen. Een schitterende aanval van Beursbengels werd via Arjan Bisseling bekroond met een doelpunt. Evans Koomson redde de eer voor Marken. Maar de harde realiteit is dat we ons op kunnen maken voor de 2e klasse. En op dat niveau hebben we sinds het kampioenschap in 1974 niet meer gespeeld. Na 32 jaar dalen we dus weer af naar het niveau (met alle respect overigens) van EVC, ZOB, Monnickendam en ZCFC. Tja hoe heeft dit zo ver kunnen komen. Naar wie moeten we met een beschuldigend vingertje wijzen? De trainer, de spelers, het bestuur, de personen die voor de sponsoring moeten zorgen? Ik zal me niet verleiden tot het beschuldigen van een individu, maar houd het er bij dat bepaalde personen (zelf) beslissingen hadden moeten nemen, maar zie wat er van komt als je dus helemaal niks doet. Triest vind ik het op dit moment voor Tijs Schipper. Hij kan eerst gaan puinruimen en dan hopen dat het nieuwe elftal genoeg niveau heeft en snel ingespeeld raakt, want anders is SV Marken straks echt van de voetbalkaart verdwenen....

Opstelling Beursbengels: Bertram de Langen, Matthijs Visser, Mark Helder, Jos Haelermans, Elmar Baas, Paul van der Horn, Arjan Bisseling, Michiel Klinkers (76. Pascal Haverdijk), Peter Neuvel, Harib Elm Hassani en Ronald van de Meent (80. Sylvan Martha)
    Opstelling SV Marken: Jan Evenboer, Eric Tetteh, Daniël Tetteh, Erik Teerhuis, Bart Honingh, Evans Koomson, Tijs Klaver, Bejamin Akrong (71. Michiel Appel), Roy Springer, Matthijs Kaars en Felix Amekudzi
    Scheidsrechter: A.J. Stolze