• Na 13 jaar tijd voor iets nieuws!

Het was in augustus dit jaar al weer 15 jaar geleden dat SV Marken voor het eerst online ging. Als club op niveau konden we toen niet achter blijven.

Het begon allemaal vrij simpel. Lang niet iedereen had de beschikking over een computer en laat staan internet. Terwijl dat nu na gas, water en licht bijna één van de eerste levensbehoeften is! Maar het was dus allemaal vrij simpel. Ik had een account aangemaakt bij Het Net en daar hadden we als SV Marken vanaf 15 augustus 2000 een clubsite. Hier waren de opties heel erg beperkt, maar we waren te vinden op het "world wide web"!

Medio 2002 zag de KNVB in dat er bij de voetbalclubs behoefte was naar een simpele oplossing om de clubs aan een website te krijgen. Ze gingen in zee met InterNLnet en boden een voor die tijd prima site aan. SV Marken zat in de tweede golf van clubs die zich aanmeldden. Vanaf 15 januari 2003 kon je de site van SV Marken vinden onder het domein www.svmarken.nl. De KNVB gaf de clubs die sites bij ze af hadden genomen ook veel aandacht. Elke maand was er een "Top 3" van de clubsites op www.knvb.nl. SV Marken was één van de clubs die regelmatig te vinden was in deze lijst. Zo was in mei 2004 dit te lezen "Tijdens onze zoektocht naar goede clubsites hebben we ons dit keer laten leiden door compleetheid en actualiteit. SV Marken en LRC blijven de kroon spannen, maar het gaat ons te ver om beide clubs elke maand op deze plaats een veer in hun achterste te steken." Iets om trots op te zijn als webmaster, wat ik dan ook was. Dit was ook in de periode dat ons eerste elftal nog op het hoogste amateurniveau speelde, de hoofdklasse! Een periode dat er ook heel veel verkeer was richting www.svmarken.nl. Topdrukte was er altijd eind mei/begin juni. Want ondergetekende had namelijk een geheime bron die hem de nieuwe indelingen van de hoofdklassen influisterde. En zo stond er op veel sites van topclubs: bron SV Marken. Iets wat met een glimlach door mij werd begroet.

De site is vanaf het begin geen spetterende geweest qua uiterlijk. Grafisch stelde het allemaal niet zo heel veel voor. Maar als je dan de inhoud vergeleek met sommige van de "fantastisch ogende sites" dan werd vaak wel de conclusie getrokken dat je bij SV Marken wel alle informatie kon vinden en die anderen er eigenlijk alleen maar mooi uitzagen. Het doel van de website van een voetbalclub moet ook zijn dat je er alle informatie kunt vinden, dat hij er ook nog eens mooi uitziet komt op plek twee.

Een paar jaar geleden kwamen de eerste ideeën voor een update van de oude site. Vooral vanwege tijdgebrek is dat toen weer op de plank gezet. Een jaar geleden is dit echter weer opgepakt. Het duurde vervolgens even, maar in de zomerperiode werd uiteindelijk de knoop doorgehakt. Voor 2016 zou SV Marken een nieuwe website krijgen. Eigenlijk kwam ik direct weer bij de KNVB terecht of eigenlijk Sportlink. Dat bedrijf is waar de gehele KNVB administratie is ondergebracht. Zo werken de leiders wekelijks met Sportlink want daar moet het Digitale Wedstrijdformulier op ingevuld worden. Op 21 juli 2015 ging de aanvraag de deur uit en vanaf 17 augustus kon ik aan de slag. En dat was even wennen! De nieuwe site werkt namelijk met Wordpress, waar ik zelf nog nooit mee had gewerkt. Er was dan ook erg veel contact met de helpdesk en ook een "adempauze" van een kleine twee weken. Dit was nodig aangezien ik anders mijn laptop iets had aangedaan... Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Begin de november was de site gereed om openbaar live te gaan. Vanaf 4 november vond je bij het intikken van www.svmarken.nl dan ook de nieuwe website. Vanaf die tijd had SV Marken dus twee websites die ook gewoon beiden werden bijgehouden. Een mooi moment om te kijken of we tegen problemen aan zouden lopen op de nieuwe site. In de laatste weken is er hier en daar dan ook nog wat bijgeschaafd. Af is de site nooit. Een website is een project zonder einde. Elke keer komen er weer nieuwe dingen voorbij. Voordeel met deze site is dat we nu ook mee kunnen blijven gaan.

Nu is het zover dat we afscheid moeten gaan nemen van onze oude vertrouwde website. Het contract verloopt op 4 januari 2016 en zal rond die datum dan ook uit de lucht gaan. Dit betekent ook dat alle oude nieuwsberichten van voor juli 2015 niet meer te vinden zullen zijn. Mocht je dus nog een voor jou speciaal bericht of wedstrijd verslag willen bewaren dan heb je daar nog even de tijd voor. Vanaf vandaag zal alleen nog maar de nieuwe website van SV Marken bijgewerkt worden. En deze zal qua uiterlijk ook nog wel een beetje gaan veranderen. Want ik ben nog steeds aan het leren hoe alles werkt.

De nieuwe site staat onder beheer van drie personen: Catelijne Klaver, Brenda Stooker en mij zelf Christiaan Moenis. Wij drieën zullen verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van de diverse berichten. Helaas is het niet mogelijk dat leiders hun eigen teampagina kunnen bijhouden, dus verslagen zullen gemaild moeten worden naar info@svmarken.nl Deze worden dan direct geplaatst.
    Ik hoop dat velen de weg naar de nieuwe site zullen vinden. We staan altijd open voor tips en opmerkingen. Als we iets kunnen verbeteren kunnen we kijken wat we hier aan kunnen doen.

Wat nu rest is figuurlijk "de stekker er uit trekken". Na dertien jaar en ontelbare uren...

Veel lees plezier op www.svmarken.nl!

Christiaan Moenis