• Oud euvel nekt Marken

Ondanks twee extra afwezigen reisde Marken vol vertrouwen af naar Haarlem om het op te nemen tegen het "ervaren" HFC EDO. Maar na een nog goede start zakte Marken ver weg en liep het terecht tegen de eerste nederlaag van het seizoen aan.

Naast de nog altijd niet fitte Melvin de Groot waren er zaterdag nog twee spelers afwezig. RenĂ© Commandeur is op vakantie en Arno Boes zat zijn eerste van zeven wedstrijd schorsing uit na de stomme actie van vorige week. Deze afwezigen werden opgevangen door behoorlijk te schuiven met het team. Erik Teerhuis, vorige week nog bij het tweede, nam rechts achter de plek in van de tot nu toe uitstekend spelende Sebastiaan Peereboom. Peereboom schoof op zijn beurt een linie naar voren. En voor Commandeur speelde Michiel Appel. EDO is een team dat nu voor het tweede seizoen samen speelt. Het is een mengelmoes van spelers die allemaal op hoog niveau hebben gespeeld. Het is dan ook een oude ploeg. De jongste speler die aan de start verscheen was 28 en de oudste waren 40. Iets om dus rekening mee te houden. Een team dat baat heeft bij een "trage" wedstrijd zodat zij hun spelletje kunnen spelen dat ze uitstekend beheersen. Tegenstanders moeten ze eigenlijk uitputten door snel spel. En dat laatste heeft Marken verzuimd te doen. Toch was het wel Marken dat nog op voorsprong kwam. Een diepe bal van Ramon Visser werd in Ă©Ă©n keer voorgezet door Michiel Appel op Ramon Veerman. Deze rondde uitstekend af: 0-1. Nog geen vijf minuten later was het opnieuw Visser die bijna aan de basis stond van een volgende goal. Helaas werd zijn vrijetrap net gemist door Stephan Plat en rekende Ramon Veerman door blijkbaar niet op. Tot die tijd had EDO zich heel kalm gehouden. Met al hun ervaring raakten ze absoluut niet in paniek van een achterstand. Rechts achter Erik Teerhuis gaf halverwege het eerste bedrijf een mooi presentje aan EDO. Hij kopte de bal zo midden voor doel in de voeten van een speler van de thuisploeg. Gelukkig liet doelman Jort Willems zijn klasse zien en voorkwam daarmee de toch wel bijna zekere 1-1. Het bleek echter uitstel van executie, want nog geen twee minuten later was het alsnog raak door toch wel erg matig verdedigen. Marken leek hierdoor van slag want binnen de minuut was het bijna 2-1. Maar de inzet van Kwong-Wah Steinrath werd net van de lijn gehaald. EDO werd de baas op het veld, vooral met hun ijzersterke middenveld. Toch kreeg Marken nog wel kansjes. Een diepe bal van de ene op de andere Ramon zorgde er voor dat doelman Maurice Langstraat zich nog even flink in moest spannen om de inzet van Veerman tot corner te verwerken. Uit het niets was het kort voor de rust Peter Bakker die een inzet op de lat uiteen zag spatten. Helaas was dat Ă©Ă©n van de weinige in het oog springende acties van de verder anoniem spelende aanvaller. Terwijl iedereen al er vrede mee had genomen dat we met 1-1 zouden gaan rusten dacht Ton Koppert daar anders over: 2-1. Na de hervatting startte Marken ontzettend slap. En zo stond na iets meer dan een minuut spelen het scorebord op 3-1. En tegen een solide spelende EDO zou dit dus nog een hele klus worden om er Ă¼berhaupt nog een punt uit te slepen. Veerman leek kort na deze klap op weg naar de aansluiting, maar hij nestelde zich in een wat lastige situatie op de achterlijn. Aangezien Bakker een meter naast hem op de bal vroeg schoot dat ook niet echt op en ging de kans verloren. EDO bleef de betere ploeg en loerde om Marken volledig knock-out te slaan. Dit duurde niet lang, want binnen het uur was de marge drie: 4-1. Bakker kreeg nog de kans om er weer een beetje spanning in te brengen, maar de 100% kans schoot hij recht in de handen van de doelman. Kort hierna moest Bakker en ook Appel het veld ruimen. Op papier waren er nog wel meer spelers in aanmerking gekomen voor een wissel. Met nog twintig minuten op de klok was het alleen de vraag of dit nog effect zou hebben. Toch viel redelijk snel de 4-2 via een mooie actie van Kevin Giele. Maar om eerlijk te zijn was in het restant de kans op de 5-2 groter dan op de 4-3 ondanks dat een enkeling langs de lijn er nog in geloofde. En zo liep Marken tegen ene terechte eerste nederlaag aan. Maar pijnlijker was hoe makkelijk het allemaal weer werd weggegeven. De afgelopen weken waren juist een verademing na het afgelopen seizoen. Hopelijk kan de ploeg zaterdag de draad weer oppakken tegen Reiger Boys. Zij bezetten de laatste plaats, maar uit ervaring weten we dat dit absoluut geen garantie is voor succes, helaas...
    Opstelling HFC EDO: Maurice Langstraat, Ronald Breinburg, Joes Blakborn, Jerry de Groot, Ton Koppert (79. Mohamed Monji), Bob Kemper, Bryan Simons, Tom Jacob (82. Adem Savas), Joost Kuhlmann, Gregory Bijnaar en Kwongh-Wah Steinrath (71. Jasper Ketting)
    Opstelling SV Marken: Yort Willems, Erik Teerhuis, Stephan Plat, Ramon Veerman, Roy Springer, Sebastiaan Peereboom, Michiel Appel (69. Thomas Kaars), Tijs Klaver, Peter Bakker (69. Dominic Zeeman), Ramon Veerman (87. Ricardo Zeeman) en Kevin Giele
    Scheidsrechter: J. (Jacco) Rademaker (Montfoort)